אדם נלחם בעצמו
עו"ד מאיר מזרחי
כשהיה הרב עובדיה יוסף שליט"א בן 17, הוא התבקש ללמד שיעור הלכה יומי בבית הכנסת לעולי פרס בשכונת בית ישראל, וזאת על פי ספרו של ה"בן איש חי". כבר אז נדהמו שומעי לקחו על כי העז לפסוק הלכה בהלכות "הפרשת חלה" בשונה ממה שפסק הבן איש חי .
שנים מאוחר יותר שינה הרב עובדיה עולם ומלואו בשורה ארוכה של פסיקת הלכות בתחומים שונים, פסיקות ששינו תפיסות עולם החל מיחסי דתיים – חילונים, היתר מכירה של שנת השמיטה, , ענייני כשרות, היחס ההלכתי לאתיופים, ועוד. במקרים רבים נדרש הוא להתעמת עם גישות הפוכות ועם פוסקי הלכה בעלי שם והוא עשה כן באומץ ובלא חשש.
הצלחת הרב עובדיה וקבלת פסיקותיו, נובעת בין היתר מבקיאותו העצומה התמדתו הבלתי נתפסת בלימוד התורה ובכל אלו נשזרו אומץ ומנהיגות אמיתית, מעניין לציין, כי הרב עובדיה מוצא במאבקו של יעקב אבינו במלאך הבא לעכבו במעבר יבוק, תימוכין לפועלו ומעשיו ומן הראוי להתעמק וללמוד את פרשת מאבק יעקב במלאך.
כידוע, יעקב אבינו שהיה בבסיסו איש תם יושב אוהלים,בחיר האבות כהגדרת חז"ל, נאלץ שלא ברצונו בכל אחד משלבי חייו להתנסות במאבקים. מלחמה עם אחיו עשיו, התמודדות מול אביו בקבלת הברכות, וכן מאבק יום יומי אצל חותנו- לבן.
אולם המאבק המעניין ביותר והתמוה ביותר הוא מאבקו של יעקב במלאך. הפרשנים נחלקו בתיאור מאבק זה ,יש שראו בו מאבק אמיתי,אחרים ראו בו חוויה נבואית (רמב"ם, רמב"ן) יש שפרשו זאת כמאבק במלאכו של עשיו (רש"י). וראוי מאבק זה שיבחן לעומק,שכן מכל המאבקים זכה דווקא מאבק זה לסמן את המהפך של יעקב אבינו מאיש פרטי בעל משפחה לאבי ולסמל האומה הישראלית. דווקא לאחר מאבק זה התווסף השם ישראל שמסמל יותר מכל את הפיכת יעקב אבינו מפרטי לאומה ולעם.
חשיבות יתרה להבנת העניין נובעת מהידיעה כי כל ספר בראשית, אינו אוסף של סיפורים גרידא אלא כל פרק ופרשה בו היא בבחינת "מעשה אבות סימן לבנים".
פרשנות מהפכנית למאבק הינה זו של ה"כלי יקר" והיא יכולה לסייע בהבנת המאבק באור מיוחד שכן היא רואה במלאך כאלגוריה לדמותו של יצר הרע והמאבק אם כך מתאר מלחמה פנימית המתרחשת באופן קבוע בין אדם לעצמו,ליצרו.
ואכן מבין הקרבות נראה כי הקשה ביותר היא זו בא אדם נלחם בעצמו ביצריו ובחולשותיו. מלחמה זו קשה כפליים שהרי אין "אדם רואה נגעי עצמו" ולכן קשה לו להודות בחולשותיו, וגם אם יתעלה ויכיר בהם, עדיין קשה לתקנם.(קל יותר לתקן אצל אחרים)
התורה גם מלמדת אותנו מה הם הכלים שבהם השתמש יעקב בניצחונו על המלאך, מלחמה שהחלה באי שוויון מוחלט של כוחות, מלאך אלוקי מול אדם בשר ודם והסתיימה בניצחונו של יעקב.
הכלים כוללים למשל את ההתמדה , העקשנות – יעקב נאבק במלאך כל הלילה עד עלות השחר.
חוסר הפשרות, יעקב התעקש על פחים קטנים ולא ויתר בקלות גם על דברים של מה בכך
ומעל הכל כח רצון ללא ויתורים עצמיים, ולכן דווקא מאבק זה הופך את יעקב מאדם פרטי לאומה שכן הוא מלמד על התכונות בהם התברך יעקב.
המאבק מזכיר גם את שלימדונו רבותינו בלימוד מידת הגבורה "איזהו גיבור הכובש את יצרו", ובעשירות "איזהו עשיר השמח בחלקו". קניינים אלו נקנים לא בעשייה מול מישהו אחר, אלא כפעולה שבין האדם לבין עצמו.
ולכן, מלחמת יעקב במלאך מדמה את מלחמת האדם ביצרו ,בעצמו. הצלחה בקרב זה הפכה את יעקב לעם ישראל ומעשה אבות סימן לבנים.
תשס"ט