בהמשך לעיון שהבאנו בשבוע שעבר בסוגיה זו, מן הראוי לצטט כאן גם את דבריו של שר התורה, ומי שנחשב בר-סמכא יותר מכל גדולי הדורות בסוגיות החשמל, הגאון ר' שלמה זלמן אויערבך זצ"ל. הגרשז"א, שכתב בגיל צעיר את החיבור "מאורי אש" (בהסכמת הראי"ה קוק), ביקש לסתור את כל גישתו של החזון אי"ש בכל הנוגע להשקפותיו על החשמל. הגרשז"א הציב כמה וכמה חידושים מופלאים בכל הנוגע לחשמל, ובעיקר חולל השוואה מהפכנית בין פתיחת זרם החשמל לפתיחת ברז מים. הווה אומר, החשמל כשלעצמו איננו אסור. אין בו (כסברת החזו"א) מבעיר, כי לא זורמת אש בחוטים, ואין בו בונה, כי לא נעשה שום בנין משמעותי מעצם העובדה שהאלקטרונים זורמים בתווך המוליך. למסקנות אלה הגיע הגרשז"א מכח לימוד מעמיק בסוגיות החשמל, לימוד פיסיקלי וכימי. הוא השכיל להכיר בחשיבותו של הלימוד והידע המדעי בפסיקת ההלכה, ומחה בכל תוקף כנגד כל הפוסקים שחיוו דעה בנושא בלא להכיר אל-נכון את העובדות הכרוכות בו.
בספר חשוב זה מוקצה מקום גם לשאלת הדלקת נר חנוכה בחשמל (פרק ה ענף ב). תחילה פותח הגרשז"א בדיון אם נר חנוכה חייב להיות בדומה ממש לנרות המקדש (כדעת מהר"ל מפראג), לפיה יש פתילה ששואבת שמן ודולקת, או שמא די בחומר דלק כשלעצמו, בלא פתילה התחובה לתוכו (כמו עץ, לדוגמה). אולם, הגרשז"א מעיר שהחשמל שונה אף מזה, שכן בחשמל יש רק פתילה, בלא חומר דלק (הרי נורת הלהט איננה מתכלה בהדלקתה).
אולם, מעיר הגרשז"א על בעיה נוספת (מכח דברי החיי אדם), לפיה בנר חנוכה חובה שתהיה מראש מונחת בנר כמות מספקת של שמן כדי הדלקתו, שהרי "הדלקה עושה מצווה". זאת בניגוד לנר שבת, שהרי בשבת חייב מדין תורה מי שמוסיף שמן בנר, מדין מבעיר. עם זאתף מכאן מביא הגרשז"א חידוש נוסף שלו, לפיו אמנם החשמל כשלעצמו איננו אסור בשבת, אך הפעולות שנעשות כתוצאה מהדלקת החשמל עשויות אכן להיות אסורות. הדלקת נורת להט, לפי הגרשז"א, היא איסור תורה של מבעיר, כי יש בה גחלת של מתכת (שלפי הרמב"ם היא פעולה שחייבים עליה מדין תורה בשבת). מאחר שכך, כותב הגרשז"א, הנורה עצמה, מחוט הלהט ועד לזכוכית, נחשבת פתילה, וממילא כשם שבשבת נחייב את המדליק מדין תורה באיסור מבעיר, כך גם לגבי חנוכה ניתן להחשיבה כהדלקה. אולם, קובע הגרשז"א, כל זה יתיר הדלקה בזרם ישר (DC), כלומר זרם שמתהווה ממקור אנרגיה באופן רציף. אולם, זרם חילופין (AC), כלומר זרם שמתהווה כתוצאה מסיבוב מהיר של שני מגנטים הסמוכים זה לזה (50 פעם בשניה, כך במדינת ישראל), מופסק, למעשה, פעמם רבות בכל שניה. משכך, לא ניתן לראות בזרם זה סך אנרגיה קבוע זמין, שמזין באופן רציף את הנר. לכן, קובע הגרשז"א, בזר כזה לא ניתן לצאת ידי חובה בנר חנוכה.
עוד מעיר הגרשז"א שבנר חשמלי אין "שלהבת", שהיא עיקר המצוה, כמו שהיה במנורה. כלומר, אש ממש, ולא התחממות של מתכת שמפיצה אור גדול כתוצאה מחימום. מכ מזקנות אלה מסיק הגרשז"א, באופן מושכל ומדעי יותר מכל קודמיו, שאין להשתמש לטובת נר חנוכה בזרם חשמלי.
תש"ע