ציור קיר בקראקוב
בבית הכנסת הקטן של הרמ"א בעיר קראקוב שבפולין, שהוקם אי שם בתחילת המאה ה 16, מעט אחרי גרוש ספרד, ועבר מאז כמה גלגולים- מצוירים על הקיר האחורי שלושה ציורים. האחד של הכותל המערבי, שזה די מקובל, ברור ומובן. הציור השני הוא של קבר רחל, שגם זה ציור די קלאסי של מקום יהודי משמעותי, שבא לבטא את מקומה של רחל ואת תפילתה שישובו בנים לגבולם. הציור השלישי הוא די נדיר- על הקיר מצוירת תיבת נח שטה על גלים סוערים, ומתחתיה כתוב- תיבת נח.
אינני עד כדי כך בקיא בכל בתי הכנסת היהודיים בעולם כדי לומר האם יש עוד בתי כנסת בעולם שיש בהם ציור של תיבת נח, אבל בהחלט אני יכול לומר שזה ציור די נדיר. בדרך כלל נהגו לצייר או לשים תמונות של מערת המכפלה, הכותל המערבי, קבל רחל, ירושלים, וכן ציורים מהסוג הזה המזכירים את ארץ ישראל והמקומות הקדושים, אבל מה פתאום בוחרת קהילת קראקוב, בבית הכנסת החשוב כל כך של הרמ"א לצייר דווקא את תיבת נח ?
אין לי תשובה מוסמכת, אלא רק השערה וניחוש. אולי הם ציירו פשוט את מה שהם חשו. יהודי קראקוב חשו שהעולם חרב. גירושים ורדיפות היו מנת יהודי הגלות. יהודים מעולם לא מצאו מנוח לכף רגלם יותר ממספר שנים כזה או אחר עד הפוגרום או הגירוש הבא. הלחץ והאיום התרבותי עם רוחות ההשכלה וההתבוללות הוסיפו גם הם לתחושת הנרדפות. כל הדברים הללו ביחד- הלחצים והסערות הפיזיות מחוץ והרוחניות –תרבותיות מבית, גרמו ליהודים להפעיל את מנגנון ההגנה ההיסטורי שלו- ופשוט להיכנס לתיבה ולחכות עד יעבור זעם ועד שיכלו המים מן הארץ ותראה היבשה.
תיבת נח איננה אסטרטגיה. היא טקטיקה. טקטיקה הנובעת מיצר הישרדות של עם החש מאוים וחפץ לשמור על חייו, צביונו וזהותו.
יהודי קראקוב בציורם ביטאו את התחושה הפנימית של יהודים רבים בגלות. תחושה שאמרה שהגלות היא בעצם ובסך הכל סוג של תיבת נח. מבחוץ יהום הסער אך ראשנו לא ישח. ניכנס אל התיבה- ואחרינו המבול. ונכחה לימים בהם נוכל לשלח את היונה לראות האם אפשר לצאת קצת החוצה.
עם הקמתה של מדינת ישראל צפה והתחדדה השאלה העקרונית והמהותית- האם מדינת ישראל היא עוד סוג של תיבת נח משוכללת, שאומנם יש לה צבא וחיל אויר והייטק, אבל אחרי הכל היא בסך הכל עוד סוג של תיבת נח לעם היהודי, שמבצר את עצמו בה, ונמלט מפני המבולים השונים המאיימים עליו מבית ומחוץ, או שמדינת ישראל היא המימוש של היציאה מהתיבה והנטיעה החדשה של הכרם שאמור להתחיל את הכל מבראשית.
יש הטוענים כך ויש הטוענים כך. אלו גם אלו יסכימו כי בין אם מדינת ישראל היא תיבת נח זמנית ובין אם היא ראשית צמחית גאולתנו- קיומה אינו מובן מאליו. כך או כך צריך לדאוג לחוסנה, לקיומה ולהעצמתה. כי אם לא יעורו כל מלחיה איכה תגיע הדוגית לחוף.
תשע"ד
אחרי המבול
השארת תגובה