השהייה בבית לבן הגיע לקיצה. יעקב חוזר לארץ ישראל. החזרה מורכבת והוא נאלץ להתמודד עם קשיים לא מבוטלים. גם לאחר שהצליח לחמוק מלבן ולשרוד בצורה מכובדת את המפגש עם עשו נאלץ יעקב להתמודד עם המשימה הקשה בחייו ההתמודדות עם השכול. יעקב נאלץ להיפרד מהנשים המשמעותיות ביותר בחייו.
הראשונה, היא דבורה מינקת רבקה: 'וַתָּמָת דְּבֹרָה מֵינֶקֶת רִבְקָה וַתִּקָּבֵר מִתַּחַת לְבֵית אֵל תַּחַת הָאַלּוֹן וַיִּקְרָא שְׁמוֹ אַלּוֹן בָּכוּת'. דבורה המינקת מלווה את רבקה מטל שחר ילדותה. עוד בעודה בחרן בבית בתואל נקשרו שתיהן וכאשר רבקה עוזבת את בית אביה היא אינה מוותרת על דבורה 'וַיְשַׁלְּחוּ אֶת רִבְקָה אֲחֹתָם וְאֶת מֵנִקְתָּהּ וְאֶת עֶבֶד אַבְרָהָם וְאֶת אֲנָשָׁיו'. אף סביר להניח שליעקב קשר מיוחד עם האשה שהניקה אותו בהיותו תינוק.
דבורה עוזבת את רבקה והיא נפגשת עם יעקב ומשפחתו על אם הדרך. ומסביר רש"י: 'מה ענין דבורה בבית יעקב? אלא לפי שאמרה רבקה ליעקב ושלחתי ולקחתיך משם, שלחה דבורה אצלו לפדן ארם לצאת משם, ומתה בדרך. מדברי רבי משה הדרשן למדתיה'. לדבריו, דבורה מינקת רבקה נשלחה להוציא את יעקב מבית לבן. בדרכה לחרן היא פוגשת את משפחת יעקב בבית אל. דבורה התקבלה בחום, ומן הסתם סיפרה חוויות משפחתיות. יעקב מודע להשפעתה המרובה על אמו, הוא יודע שהיא לא סתם 'מינקת', אלא אשה שהשפיעה רבות עליו ועל אמו. בעיצומו של המפגש המרגש נפטרה דבורה ובטקס הלוויתה מתגלית אהבה והערכה רבה כלפיה. כעבור זמן קצר יעקב נפרד מרחל האישה האהובה והמסורה. יעקב התחתן עם רחל לאחר מאמצים כבירים. השידוך נעשה על הבאר בגיל הנעורים ורחל מלווה אותו עשרים שנה בבית אביה. לאחר תקופה ארוכה ומתישה בורח יעקב מלבן ומגיע לארץ ישראל כדי להקים בית משלו עם רחל אהובת ליבו. כמו כן, חפץ יעקב להגיע לבית הוריו להציג את רחל ומשפחתו בפני רבקה ויצחק. אולם המטרה לא הושגה ורחל נפטרת על אם הדרך בעודה צעירה לימים בגיל שלושים ושש. יעקב נאלץ להתמודד עם פטירתה ולהמשיך לגדל את המשפחה עם לאה. לאחר קבורתה מזדרז יעקב לבית הוריו אבל אינו מספיק לפגוש את אמו האהובה רבקה. יעקב רוצה להראות לה את משפחתו הענפה ולשתף אותה בחוויות מבית לבן אבל אינו מספיק לעשות זאת. אם כן רבקה ודבורה ורחל הסתלקו מהעולם בשנה אחת כמתואר בספר סדר עולם: 'יצא מסוכות ובא לבית אל ועשה שם ששה חדשים מקריב למקום, יצא משם ונולד לו בנימין ומתה רחל, ובו בפרק מתה רבקה ודבורה, נמצאת רחל מתה בת ל"ו שנה',
הפרידה משלוש נשים אהובות ומשמעותיות בשנה אחת זו חוויה קשה מנשוא. הקב"ה מתגלה ליעקב ומחזקו: 'וַיֵּרָא אֱלֹקִים אֶל יַעֲקֹב עוֹד בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹקִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל …'
שנה זו כה קשה ליעקב מרגיש בודד ומנוכר ובדיוק בשלב הזה נדרש להתמודד עם מעשהו של ראובן: 'וַיִּסַּע יִשְׂרָאֵל וַיֵּט אָהֳלֹה מֵהָלְאָה לְמִגְדַּל עֵדֶר וַיְהִי בִּשְׁכֹּן יִשְׂרָאֵל בָּאָרֶץ הַהִוא וַיֵּלֶךְ רְאוּבֵן וַיִּשְׁכַּב אֶת בִּלְהָה פִּילֶגֶשׁ אָבִיו וַיִּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל וַיִּהְיוּ בְנֵי יַעֲקֹב שְׁנֵים עָשָׂר בְּנֵי לֵאָה בְּכוֹר יַעֲקֹב רְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן וְלֵוִי וִיהוּדָה וְיִשָּׂשכָר וּזְבוּלֻן'
הנצי"ב מסביר שאישיותו של יעקב משתנה. ניתן לדייק זאת מהכתובים עצמם. יעקב נקרא בשם 'ישראל', שם זה מעיד על התרחקות והתבודדות. יעקב בוחר להסתגר עם עצמו ואינו יכול לטפל במשפחתו כראוי בעטיו של השכול. יעקב מצוי בעולמות רוחניים גבוהים ומנותק מהמציאות השגרתית. ראובן חוטא חטא נוראי ומקומם דוקא בשעה שיעקב אינו יכול לשים לבו למתרחש מסביבו ובעת עשיית אותו מעשה בוחר יעקב לשתוק ולא למחות בקול – וישמע ישראל'
תשע"ד
ההתמודדות של יעקב עם השכול
השארת תגובה