"וירא א-לוהים כי טוב"
-הרב יחיאל וסרמן-
חבר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית וראש המערך לשירותים רוחניים בתפוצות
בששת ימי המעשה ברא הקב"ה את העולם על כל מה שקיים בו. בתיאור בריאת העולם בפרק הראשון של ספר בראשית מובאת שש פעמים האמרה "וירא א-להים כי טוב". בסוף כל יום, למעט יום שני, מחווה א-להים את דעתו על יצירתו ואומר "וירא א-להים כי טוב". בבריאת המאורות אומרת התורה "ויעש א-להים את שני המאורות… ולמשול ביום ובלילה…" ומסיימת במילים "וירא א-לוהים כי טוב". ובבריאת החיות אומרת התורה "ויברא א-להים את התנינים…" ומסיימת במילים "וירא א-לוהים כי טוב".
בבריאת האדם, באופן מפתיע, אין את הסיומת "וירא א-להים כי טוב". כאן הקב"ה אינו מחווה את דעתו בקשר לבריאת האדם, אלא הסיום הוא "ויברא א-להים את האדם… זכר ונקבה ברא אותם". הקב"ה, לכאורה, אינו רואה את האדם כי טוב. תיאור סיום בריאת העולם נחתם במשפט "וירא א-להים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד". הרחבת המשפט "את כל אשר עשה", והוספת המלה "מאוד", באה לומר- עולמו של הקב"ה וכל אשר ברא הם טובים מאוד. אם כן, מדוע הדבר לא מוזכר אצל האדם? בריאת האדם היא שיאו של סיפור הבריאה. הקב"ה בורא את האדם בסופם של ששת ימי המעשה, שבמהלכם נברא העולם בשביל האדם.
על בריאת האדם אומרת התורה, "נעשה אדם כדמותנו". התורה נוקטת לשון "כדמותנו" ולא "בדמותנו". הפרשן האיטלקי הספורנו, שהיה רופא שהתמחה בפסיכיאטריה והטיב להבין את נפש האדם, מסביר זאת בכך שהאדם דומה רק במקצת לקב"ה בכך שיש לו יכולת בחירה. אמנם בחירתו של הקב"ה היא תמיד טובה ולא כך אצל האדם, שלא תמיד בחירתו היא הטובה והנכונה. אבל בכל אופן, אפשרות בחירה יש לו: "ובקצת ידמה האדם לא-ל יתברך, הפועל בבחירה. אמנם בחירת הא-ל יתברך היא לעולם לטוב. ולא כן הבחירה האנושית. ….ולכן אמר 'כדמותנו', כמו דמותנו לא 'בדמותנו' באמת".
כל דבר שנגמרה מלאכתו זו השלמתו. כאשר הקב"ה סיים את יצירת הדשא, כך הוא יישאר לעד, בצורה זו, לא יתפתח יותר ולא ישתנה. יצירת השמש הסתיימה, זו ההשלמה. השמש תישאר כך לעד. הבהמה או החיה- כאשר נבראה כך היא תישאר, אין באפשרותה להשתנות או להתפתח. לעומת זאת, האדם יכול תמיד להשתנות, יכול להתקדם, להתפתח, לעלות בדרגה רוחנית, או חלילה גם ההפך- לרדת בדרגה, אך האדם ניתן לשינוי, לכן לא ניתן לומר בסיום בריאתו "כי טוב".
הערת הספורנו; "בחירת הא-ל יתברך היא לעולם לטוב ולא כן הבחירה האנושית", חשובה ובאה להזכיר לנו כי האדם הוא יצור מוסרי, ובידיו נתונה אפשרות הבחירה החופשית. האם תצליח בחירתו, הדבר תלוי רק בו וברצונו החופשי. בכוחו ובידו של האדם לברוא, לייצר, לעשות חסד, להפוך את העולם לטוב, ובידו גם כן האפשרות השנייה.
בראשית תשע"ט)