'אחרי החגים' כבר פה, מה שאומר שמדור זה, המשתדל לעסוק בסוגיות חברה, בדגש דת-מדינה, שוב ייאלץ לחזור לבלגנים סביב חוק הגיוס, ועבודות הרכבת בשבת ושאר סוגיות נדושות. במדורנו השנה נשתדל לאמץ 'סימן' שאולי מתחבא בשנה החדשה שלנו -תשע"ט- תהא שנת עין טובה. בלנ"ד.
נדל"ן כן – ומשפחה – לא?
לא אחת מדור זה מוצא עצמו זאב בודד בביקורת שהוא מטיח ברבנות הראשית לישראל. על מעשיה ובעיקר על מחדליה. לשמחתי, בסוכות מצאתי לי תנא דמסייע והבנתי שאני לא לבד. בפאנל שנערך במסכרת פסטיבל 'הקהל', בנושא הפתרון הראוי למנועי חיתון, אמר הרב אהרן כץ, אישיות רצינית ומוערכת המכהן כמ"מ הרב הראשי לר"ג ואחראי על רישום הנישואים בתל-אביב, כך (עפ"י דיווח של דוברות נאמני תו"ע): "לצערי, ואני אומר זאת לח"כ יהודה גליק (שהשתתף בפאנל, מ.ז), הדרך שבה נבחרים חברי מועצת הרבנות הראשית, היא דרך בלתי מתקבלת על הדעת. זאת שערורייה שאני מטיל לפתחכם (חברי הכנסת מ.ז), אם היו בחירות רציניות למועצת הרבנות הראשית, הייתי מבקש להגיש את מועמדותי בגלל שאני חושב שהנושאים האמתיים לא מגיעים לשולחנה של מועצת הרבנות (ההדגשה שלנו. מ.ז)".
באומץ, התייחס הרב אהרן כץ גם לסוגייה רגישה, נישואין של פסולי חיתון. לדוגמא: כאלה שרק אחד מבני הזוג הוא יהודי עפ"י ההלכה. הנה ציטוט מדבריו: "בעיני, הנושא החשוב קודם כל הוא נושא רישום הנישואין בכלל. בעיני, כל אזרח בישראל רשאי לנישואים מסודרים, רשאי למשפחה, הן אם הוא יכול להינשא כדת משה וישראל ובין אם לא. חייבת להיות מערכת לכל האזרחים כולם, כמו שהמערכת דואגת לכל הדתות. המצב הנוכחי מייצר תהליך הולך ומתרחב של אנשים שאינם נרשמים לנישואים. הדבר הזה הוא דבר מסוכן ביותר! אני הייתי רוצה שתהיה לי האופציה להפנות זוגות למרשם אזרחי". הרב כץ הדגיש את החשיבות בכך בעיקר לרשמי הנישואין, שכבר כיום נתקלים בזוגות שלא נרשמו כראוי או שאינם רווקים באמת. "חישבו מה היה קורה אילו העברת הנכסים בארץ היו ללא רישום? האם זה היה עולה על דעתנו? על אחת כמה וכמה כשאנו מדברים על משפחות שאינן נרשמות. בעיני חייב להיות מצב שבו כל מי שרוצה להינשא יכול לעשות זאת, בתנאי שיעשה זאת בצורה מסודרת". נקווה שדבריו לא "יזכו" אותו בהתנפלות, שלא לומר התנכלות, מצד הממסד הרבני.
להכיל
כ-250 הורים ללהט"בים דתיים השתתפו בערב שארגן הרב בני לאו, רב ביכנ"ס הרמב"ן בירושלים למחרת יוכ"פ בנושא. מספר לא קטן של 'סרוגים', אנשים מכל תתי-המגזר, שבאו לשמוע, להשמיע ובעיקר להתחזק. המוטו בערב היה: להכיל, להכיל, להכיל. לקבל את הילדים, לאהוב, להקשיב, לעזור. כמה מהאמהות שם תהו בקול מדוע לא נשמע קולם של רבנים שיגנו את העליהום של רבנים מסוימים במגזר המכנים את הלהט"בים בשמות גנאי חריפים ופוגעים בהם. השיב הרב בני לאו: לימדונו רבותינו, שחושך אין מגרשים בחושך. הוסיף: יש לפעול ב'סור מרע' ובמקביל ב'עשה טוב'. סור מרע- לא להסכים ולא לאפשר כינויי גנאי, בבית, בחברה, בבית-הספר וכדומה כלפיי להט"בים. עשה טוב – לקבל את הילדים הלהט"בים במשפחה ובקהילה כשווים בין שווים. שלא ירגישו דחויים, אלא רצויים ואהובים. ומדובר בדיני נפשות, ממש.
וכאשר יענו אותו
ברשתות החברתיות רץ 'קמפיין המונים' שמוביל יו"ר 'הפורום החילוני', עו"ד יאיר נהוראי, למימון עתירה שתביא, כך הם מקווים, לסגירת המכינה הקדם צבאית 'בני דוד' בעלי. נהוראי כתב כי במימון שישיג הם יתמללו מאות שיעורים שהועברו בעלי ויפיקו מהשיעורים דו"ח משפטי מפורט שיציג את "תפיסת העולם המשיחית", כהגדרתו של המוסד. " בג"צ 'עלי' הוא התשתית למאבק במשיחיות, ומשם אנחנו נמשיך להיאבק, עד שננצח. ביחד נציל את החיילים והחיילות שלנו מהידיים שלהם. ביחד נעשה סוף למשיחיות, ונחזור לשפיות", כתב בקמפיין. סגן שר הביטחון, חבר הכנסת הרב אלי בן דהן, הגיב: "אין פלא שאותם אלו שפועלים בכל רגע להעלים כל סממן יהודי מהמרחב הציבורי בישראל – פועלים נגד מכינת עלי שהעמידה דורות של קציני צה"ל ערכיים הפועלים בערכים של יהדות ולאומיות… לא יעזור לכם, ככל שתנסו לפעול נגד – תשיגו רק את התוצאה ההפוכה", דברי בן דהן.
התגוששות
מתקשה להבין מי מרוויח מחילופי המהלומות המילוליות האישיות והנוקבות שבין שר החינוך בנט לשר הביטחון ליברמן וחוזר חלילה. וגם אם מישהו מהם חושב שהוא ירוויח כמה קולות מההתלהמות שלו כלפי עמיתו, בעיניים שלי, הוא טובל ושרץ בידו. שני שרים חשובים, שניהם יושבים בקבינט המדיני-ביטחוני, כבר לא ילדים, בחייאתק, כבדו קצת את המעמד שלכם. ואפוא הגננת (גנן, במקרה הזה, נתניהו) שיקרא אותם לסדר?
(בראשית תשע"ט)