פרשתנו עוסקת בהרחבה במציאת שידוך ליצחק. אחת השאלות המרכזיות בתהליך השידוך הוא אודות היחס שבין ההשקעה הנדרשת מהאדם בחיפוש המתאימה לו לבין מעורבותה של ההשגחה במציאת בת זוג. וכך נאמר במדרש בראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשת ויצא פרשה סח:
"ר' פינחס בשם ר' אבהו בתורה בנביאים ובכתובים מצינו שאין זיווגו של איש אלא מן הקדוש ברוך הוא, בתורה 'ויען לבן ובתואל ויאמרו מה' יצא הדבר' (בראשית כד נ), בנביאים 'ואביו ואמו לא ידעו כי מה' היא' וגו' (שופטים יד ד), בכתובים 'מנ' בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת', ויש שהולך אצל זיווגו ויש שזיווגו בא אצלו, יצחק זיווגו בא אצלו שנ' 'וישא עיניו וירא והנה גמלים באים' (בראשית כד סג), יעקב הלך אצל זיווגו שנ' 'ויצא יעקב'".
שני חלקים למדרש. בחלקו הראשון נאמר, שכל השידוכים נקבעים על ידי הקב"ה. בהמשך, מתאר המדרש שתי אפשרויות לאופן שבו נחתם השידוך. פעמים שהאדם חייב להתאמץ ולמצוא את בת זוגו ופעמים הולך הוא באקראי למקום מסוים וללא כל כוונה הוא מוצא את בת זוגו. יצחק יצא לטייל בין השיחים להנאתו עד אשר פגש במקרה את רבקה (רבנו בחיי). כל התהליך נעשה בידי הקב"ה, וצירוף מקרים, כביכול, מביא לנישואי יצחק עם רבקה. לעומתו, יעקב נדרש לעזוב את בית הוריו ועובר דרך פתלתלה וארוכה עד אשר זכה בבחירת ליבו רחל. המדרש עורך השוואה בין יצחק ליעקב ואין הוא מתייחס לרבקה. בהקשר לכך התנהלות רבקה דומה לזו של יעקב. גם שבני משפחתה ובראשם לבן מנסים למנוע ממנה את עזיבת הבית: 'וַיִּקְרְאוּ לְרִבְקָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶיהָ הֲתֵלְכִי עִם הָאִישׁ הַזֶּה' עונה להם רבקה 'אלך מעצמי'. (רש"י בראשית כד, נח), תוך שהיא רומזת שאין בכוונתה לשאול לדעתם בנושא.
'קשים זיווגים כקריעת ים סוף' (ויקרא רבא פר' צו פרשה ח) קיימים קשיים במציאת בן זוג ויש כאלו, שדרכם דומה לשל יעקב ומתייגעים עד אשר מוצאים בת זוג. ויתכן שהקושי נובע גם מעצם היכולת ליצור את הקשר עם בת הזוג. הקושי קיים גם לאחר החתונה. יצירת הקשר לאחר החופה הוא תהליך מורכב וארוך והוא דומה במהותו לקריעת ים סוף. כשם שבקריעת ים סוף הקב"ה שינה את סדרי הטבע, והמים שנקוו למקום אחד חזרו לאחוריהם, כך זוג שכורת ברית נישואין מתנתק משורשיו וממקומו הטבעי וכדברי הפסוק: 'עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד' (בראשית, ב,כד). כל התהליך של שידוכין ובסופו החתונה הוא נס ופלא גדול ובחלקו הגדול הוא יצירה אלוקית. דברים אלו חייבים להיות בתודעה של כל זוג, שכורת ברית נישואין כך יפנים את האתגר ויידע להתגבר על המכשולים.
(חיי שרה תשעז)
היווצרותו של השידוך
השארת תגובה