שמואל גולדברג,
מנכ"ל המכון הטכנולוגי HIT, חולון
לשמוע ולעשות מעשה
"וישמע יתרו את כל אשר עשה אלוקים למשה ולישראל עמו כי הוציא ה' את ישראל ממצרים".
יתרו היה סוג של מכשף, לכן כל המכות שהנחית ה' על מצרים, לא עשו עליו רושם כלל, שהרי נעשו במטה משה, ובהיותו מורגל בכישופים וקסמים, הייתה לו היכולת לפעול כמו משה. שני האירועים שהרשימו את יתרו, כפי שרש"י פירש הם- קריעת ים סוף ומלחמת עמלק, כי הם נעשו בידיו של משה ולא במטהו. הניסים נעשו בהרמת יד- בקריעת ים סוף- ה' אמר למשה "נטה את ידך על הים", ובמלחמת עמלק- "והיה כאשר ירים משה ידו, גבר ישראל". הדבר שאפיין את יתרו משאר העמים הוא שיתרו לא רק שמע, אלא גם עשה מעשה! כל העמים שמעו על הנסים והנפלאות, שעשה הקב"ה לעם ישראל, שהרי הם נעשו לא רק בגבולות מצרים אלא גם במדבר, אך להבדיל מיתרו, הם לא עשו עם זה דבר ולא התקדמו במאומה. יתרו לא רק שמע, אלא גם פעל, ובכך לימד אותנו, שאין זה מספיק לשמוע, אלא יש לעשות מעשה ולפעול, כפי שנאמר במסכת אבות "כל שמעשיו מרובין מחוכמתו- חוכמתו מתקיימת, וכל שחוכמתו מרובה ממעשיו- אין חוכמתו מתקיימת".
אם נשמע שיעור תורה- זה יפה, אבל זה לא מספיק, אם לא הורדנו ותרגמנו את אשר למדנו לידי מעשה. לקחנו מהשיעור רעיון/ תובנה ופעלנו, שמענו ועשינו, זה מה שצריך, כפי שנאמר באגרת הרמב"ן "והווי זהיר לקרות בתורה תמיד, אשר תוכל לקיימה, וכאשר תקום מן הספר, תחפש באשר למדת, אם יש בו דבר אשר תוכל לקיימו". יתרו הוא הראשון, שאמר את הביטוי, ששגור בפי כל יהודי מאמין- "ברוך ה' ", "ויחד יתרו על כל הטובה אשר עשה ה' לישראל אשר הצילו מיד מצרים ויאמר יתרו ברוך ה' אשר הציל אתכם מיד מצרים ומיד פרעה אשר הציל את העם מתחת יד מצרים".
יתרו מלמד לא על עצמו אלא על הכלל (כל היוצא מהכלל, לא ללמד על עצמו בא, אלא על הכלל). השמועה בדבר הניסים שמעל הטבע- קריעת ים סוף ומלחמת עמלק והצלתם של עם ישראל גרמה ליתרו התלהבות יתרה ורצון להתגייר ולהצטרף לעם ישראל. לעומתו, עם ישראל, שעבורו נעשו הניסים, לא ראה אותם כנס, אלא אפילו מצא לנכון להתלונן – יש מים/אין מים, מרים המים/רעבים אנחנו, עדיף מותנו במצרים שבעים, היש ה' בקרבנו, אם אין, אפילו עם ישראל פקפקו, אם ה' בתוכם. מנקודת מבטם, כשראו כאלה נסים, זה נראה להם טבעי, לא התפעלו, לא התרגשו, לא הודו. יתרו בא ללמד, תסתכלו מה הקדוש ברוך הוא עשה עמכם. הציל אתכם ממצרים, מפרעה, תתלהבו, זה לא מובן מאליו, תודו -ברוך ה' אלוקי ישראל. יתרו, שהיה כומר כהן מדין, שעבד כל עבודה זרה שרק אפשר, ניסה הכול והבין שאין עוד מלבדו. לעם ישראל הדברים נראו כדברים של מה בכך, אפשר לחשוב… מה כבר עשה לנו ה'… יתרו הגוי, שממנו הכי פחות אפשר היה לצפות, ראה במה שה' עשה- ניסים ונפלאות, תופעות על טבעיות, וכשהגיע לתובנה שאין עוד מלבדו "עתה ידעתי כי גדול ה' מכל האלוהים", היה חייב להיות נאמן להכרתו בגדולתו של ה' ועשה מעשה, עזב את כל עברו על מנת להיות חלק מעמ"י ולעבוד את ה'. יתרו- מלשון יתרות- ללמדנו עבודת ה' ביתר התלהבות והתפעלות, ביתר התרגשות, ביתר הכרת הטוב והודיה על כל דבר קטן ובוודאי על דברים גדולים, על כן זכה יתרו, שהפרשה הכל כך חשובה ומשמעותית, פרשת מתן תורה, קרויה על שמו.
יתרו יוצא הדופן בא ללמד את הכלל, את עם ישראל- מה זה אלוקות, ואלו נסים ונפלאות ה' עשה עמנו. אלו לא דברים של מה בכך, ואין זה מובן מאליו. תתעוררו, תתלהבו, תודו על כל הטובות הגדולות, נסים ונפלאות, שעשה הקב"ה עמנו, וכמו שעשה עם אבותינו, ימשיך ויעשה גם לנו.
"עד הנה עזרונו רחמיך ולא עזבונו חסדיך ה' אלוקינו ואל תטשנו ה' אלוקינו לנצח".
(יתרו תשעח)