ליד הסנה הבוער משה נתבקש להיות שליח ה' להוציא את בני ישראל ממצרים. הוא ביקש להשתחרר מהשליחות. הקב"ה לא הרפה ממנו והבטיח לו: "וְעַתָּה לֵךְ וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִם פִּיךָ וְהוֹרֵיתִיךָ אֲשֶׁר תְּדַבֵּר", ומציע שאהרן אחיו יהיה לו לעזר: "וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִם פִּיךָ וְעִם פִּיהוּ וְהוֹרֵיתִי אֶתְכֶם אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּן" (שמות ד').
את המושג הוֹרֵיתִי מסביר הילקוט שמעוני: "שגלה הקדוש ברוך הוא למשה על כל גנזי תורה חכמה ומדע וגנזי חיים".
מה הכוונה גנזי מדע?
המושג מדע מופיע במקרא במספר מקומות: בגלות בית ראשון ביקש מלך בבל מסריסו: "לְהָבִיא מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּמִזֶּרַע הַמְּלוּכָה יְלָדִים מַשְׂכִּילִים בְּכָל חָכְמָה וְיֹדְעֵי דַעַת וּמְבִינֵי מַדָּע. וְהַיְלָדִים הָאֵלֶּה אַרְבַּעְתָּם נָתַן לָהֶם הָאֱ-לֹהִים מַדָּע וְהַשְׂכֵּל בְּכָל סֵפֶר וְחָכְמָה" (דניאל א').
כאשר שלמה התמנה למלך על ישראל הוא ביקש מה': "עַתָּה חָכְמָה וּמַדָּע תֶּן לִי וְאֵצְאָה לִפְנֵי הָעָם הַזֶּה וְאָבוֹאָה". תשובת ה' הייתה: "יַעַן אֲשֶׁר הָיְתָה זֹאת עִם לְבָבֶךָ וְלֹא שָׁאַלְתָּ עֹשֶׁר נְכָסִים וְכָבוֹד וגו' וַתִּשְׁאַל לְךָ חָכְמָה וּמַדָּע אֲשֶׁר תִּשְׁפּוֹט אֶת עַמִּי אֲשֶׁר הִמְלַכְתִּיךָ עָלָיו: הַחָכְמָה וְהַמַּדָּע נָתוּן לָךְ וְעֹשֶׁר וּנְכָסִים וְכָבוֹד אֶתֶּן לָךְ" וגו' (דברי הימים ב', א').
"אמר לחכמה אחתי את ומדע לבינה תקרא" (משלי ז').
נראה שה"מדע" הוא ביטוי לתובנות החוכמה המושכלת. את עיקרי הולדת המדע מקובל ליחס ליוון העתיקה, אך פריחת המדע וקבלתו כשיטה התקפה היחידה לביאור הטבע, כמו גם כשיטה להתפתחות טכנולוגית מיוחסת לתקופת הרנסאנס באירופה, עם גיבוש מושגי הניסוי המדעי והמחקר המדעי. המדע בין תקופתו של אריסטו לבין המאה ה-16 הסתמך כמעט אך ורק על תצפית מדעית. ניסוי מדעי היה כמעט זר לעיסוק המדעי. כיום הניסוי המדעי נחשב לאבן הפינה של המדע, וגישה מדעית שמתקשה בעריכת ניסויים נחשבת לגישה מדעית נחותה.
גנזי תורה וגנזי מדע יכולים לדור בכפיפה אחת. היטיב לבטא זאת רש"ר הירש (בראשית א') : "המדע חוקר את הויתם ומלאכתם של הברואים. לאמתו של דבר הוא מתחקה על הגיונות הא-ל, היוצאים מהם ומשליחותם".
את צורך השילוב בין השניים מסכם הרמב"ם: (פתיחה למורה נבוכים): "הלא תראה כי ה' יתעלה כאשר רצה להביאנו לידי שלמות ותקינות מצב חברתינו במצוותיו המעשיות, אשר לא יתכן זה אלא לאחר מושגים מושכלים, ראשיתן השגתו יתעלה כפי יכולתנו, אשר לא יתכן זה כי אם במדע האלוקי, ולא יושג אותו מדע אלוקי אלא לאחר מדעי הטבע, כי מדע הטבע תוחם את המדע האלוקי וקודם לו בזמן הלימוד".
כדי שמשה יצליח במשימתו הקב"ה הבטיח להורות לו את השילוב של גנזי תורה חכמה ומדע וגנזי חיים.
(שמות תשעז)
גנזי תורה ומדע
השארת תגובה