כיצד נרשם תלמיד כיתה ח' בארצנו, לתיכון ממלכתי מוביל ותובעני? מצטייד בטופס הרשמה, תעודת ז' ודמי רישום, שם את הניירת במזכירות התיכון ונפרד לשלום.
אבל אנחנו הטובים ביותר, ולכן אצלנו הבן צריך לעבור ריאיון ארוך, משל היה מועמד לאייש תפקיד במשרד ראש הממשלה. זה לא רק הריאיון עצמו. זו כל ההמתנה מורטת העצבים מרגע הזימון ועד לקבלת התשובה.
כיוון שזה מה יש, נבדוק מה ניתן לעשות, ואיך אפשר להשתמש בריאיון כמנוף לחיזוק בטחונו העצמי של הילד ויכולות הביטוי (והשיווק…) שלו. להלן שמונה צעדים להצלחה בריאיון האישי:
א. במרבית חטיבות הביניים מכינים את הבנים באופנים שונים לראיונות האישיים. בדקו האם הבן עבר הכנה כזו ומה קיבל ממנה. בקשו ממנו טיפים לריאיון.
ב. בדקו את בנכם מה הוא מרגיש לקראת הריאיון. טבעי שירגיש פחד. נרמלו את הפחד כרגש בריא שבעצם מרים לנו תמרור "עצור" בכל פעם שאנו עומדים מול מציאות חדשה לנו. בקשו ממנו להביא דוגמה מחייו, בה הרגיש פחד לקראת מצב חדש. עשו איתו "חקר מקרה" כדי למצוא את נוסחת ההצלחה שלו מול מצבים חדשים בחיים.
ג. ניתן לחלק את הריאיון האישי לשני חלקים: מה שאינו בשליטתנו ואין לנו השפעה עליו ומה שכן. דוגמאות למה שאינו בשליטתנו: שעת הריאיון, מקום הריאיון, דמות המראיין, מצב הרוח של המראיין, הסבלנות של המראיין, מספר המראיינים, משך הריאיון, הרעש במסדרון, תוכן הריאיון וכמובן המסקנה של המראיין מהריאיון. על כל אלה אין לכם שום השפעה. חשיבה ודאגה על הפרטים הללו אינה מקדמת אתכם לאף מקום.
ד. מה כן בשליטתנו? – להגיע בזמן, למצוא את הדברים שמרגיעים ומחזקים את הבן, להגיע רגוע, להגיע שמח ואופטימי, להגיע מוכן עם תשובות לשאלות מרכזיות, להגיע מוכן ובקיא בדפי הגמרא שהתבקש ללמוד, לחשוב מראש על הדברים שיעזרו לו להיות רגוע ואופטימי, לבחור את התשובות לשאלות ששואלים אותו, לא להתעסק בחפצים המונחים על שולחן המראיין, לא לשחק בסלולארי, להשתיק את הסלולארי בכניסה לריאיון, לענות בצורה עניינית, לחייך ולהאיר פנים, לשדר תחושת ביטחון, לשבת זקוף ולא להימרח על הכיסא, לא לתופף ולא להרעיש, להכין מראש רשימה של דברים על עצמו שברצונו להגיד בראיון, לא לספר סיפורים שלא נשאל עליהם, להגיד את האמת, להיות בקשר עין עם המראיין ולא להשפיל מבט, להקשיב היטב לכל אמירה של המראיין, להושיט יד לשלום וללחיצת יד חמה, להגיד "שלום" במאור פנים בכניסה לריאיון ו"תודה רבה" בסופו.
ה. הוסיפו פרטים לשתי הרשימות כרצונכם. האם גם אצלכם יש יותר פרטים ברשימה של "מה בשליטתי"? – זהו הכוח שלכם בריאיון. ערכו סימולציות בהתאם לנקודות אלו.
ו. בדקו עם הבן, אם הנוכחות שלכם אתו בהמתנה ובמהלך הריאיון תסייע לו להפיג את המתח. קבלו תשובה שלילית בהבנה.
ז. אם בכל זאת החלטתם עם בנכם שזה הכי נכון עבורכם, דעו שעל פי הוראות מנהל החמ"ד, אתם זכאים להיות נוכחים עם בנכם במהלך הריאיון האישי. לא תמיד יציעו לכם את זה ולא תמיד יכבדו את רצונכם. טוב יהיה מצדכם שתבקשו זאת לפני שבנכם נקרא להיכנס לחדר המראיין. הסבירו והטעימו את הצורך שלכם ושל בנכם. כמובן שאל תמהרו בכלל לשלוף את הוראת החמ"ד אל מול מפרי ההוראה מסיבות ברורות.
ח. בכל מקרה, עשו מאמץ להגיע עם הבן לראיון האישי, כדי להיות איתו ברגעים הללו וכדי לבחון מקרוב את מקום הלימודים הבא של בנכם לארבע השנים הקרובות. הסתובבו במקום, דברו עם תלמידים והרגישו את הצוות. אם יש פנימייה אל תוותרו על ביקור בה. שאלו גם שאלות קשות ובדקו את איכות ואמינות התשובות שאתם מקבלים.
הצלחה רבה ובחירה טובה!
(יתרו תשעז)
ההכנה לראיון האישי
השארת תגובה