האוהב ישראל מאפטא
הרב אברהם יהושע השל ( 1748 – 1825) היה תלמידו של רבי אלימלך מליז'נסק. הרבי מאפטא, בעל ה'אוהב ישראל' הוא האדמו"ר היחיד שקבור בארץ ישראל. כלומר, לא בדיוק… האדמו"ר נקבר בסמוך לקברו של רבי ישראל בעל שם, ואוהל מיוחד מציין את קברו. אלא, שמסורת חסידית מספרת שהמלאכים נשאו את גופתו והטמינו אותה בבית הקברות בטבריה. אבן סמלית מוצבת בבית הקברות עד עצם היום הזה.
וכך אמר האוהב ישראל: "חייב אדם מישראל לראות את עצמו כאילו הוא עומד בהר סיני לקבל את התורה. כי אדם יש לו עבר ועתיד, לא כן הקדוש ברוך הוא: בכל יום הוא נותן את התורה מחדש"!
דברים אלה של האדמו"ר מאפטא מהווים נדבך לפירושו לפסוק הפותח של פרשת ויקהל:
"וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשֹׂת אֹתָם: שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַה' כָּל הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה יוּמָת: לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת" (ל"ה, א'-ג').
"בפסוק 'ויקהל משה את כל עדת בני ישראל ויאמר אליהם אלה הדברים אשר צוה כו' ששת ימים תעשה וכו' וביום השביעי שבת'. ודקדקו המפרשים על תיבת עדת שהוא מיותר (כלומר שאם נשמיט תיבת 'עדת' לא ישתנה כלום בפשט הפסוקים ולכן יש להבין מה באה להוסיף). ועוד, למה הזהיר אותם כאן, וכבר נאמר בפרשת יתרו בעשרת הדברותנ(כלומר, על מה ולמה חזרה התורה שנית על ציווי השבת, הרי לא מכבר נצטווינו על כך בעשרת הדברות). ונראה על פי מה שאמרו חז"ל (שבת פ"ח א') בשעה שהקדימו ישראל נעשה לנשמע נתן הקדוש ברוך הוא שני כתרים בראש כל אחד וכשחטאו בעגל הוריד את עדים מעליהם, היינו שני הכתרים הנ"ל (הרב מאפטא מפרש את המילה 'עדה' שלא כפשוטו. לא מדובר בעדת ישראל אלא 'עדה' מלשון תכשיט, 'עדיים'. ולכן בעקבות חטא העגל הוריד ה' את שני הכתרים, אחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור, להם זכו בשעת מתן תורה) ונתן אותם ליד משה שיחזיר להם בכל שבת לפי שאז שורה קדושתו עליהם, ולכן כתב האר"י ז"ל בתפילת שבת אצל ישמח משה במתנת חלקו שזה קאי על הכתרים הנ"ל שנותן משה לבני ישראל בכל שבת וזה הוא קדושת שבת שמשיג כל אחד מישראל שכל אחד מקבל את הכתרים כפי בחינת קדושתו(כלומר שבכל שבת, משה מעניק לנו מחדש את הכתרים. אנו לא למדנו לחבר שמיים וארץ, לחיות על פי הקול האלוקי ולכן, בהתקדש השבת מעניק לנו משה את הכתרים מחדש).
וזהו שאמר ויקהל משה את כל עדת בני ישראל , הקהיל ואוסף לעצמו את כל עדיים של בני ישראל כדי שלא יהנו מהם הקליפות ח"ו. ויאמר אליהם זה הדבר אשר ציווה ד' לעשות ששת ימים כו' ר"ל ציוה לכם שתעשו התיקון הזה להזהר בשמירת שבת קודש כדי שתוכלו לקבל את הכתרים האלה ביום השבת כי שבת הוא תיקון גדול להחוטאים. ועל ידי זה אחזיר לכם את הכתרים ביום השבת קודש ביתר שאת לכל אחד כפי בחינת קדושתו".
בכל שבת מחדש, אנו מחדשים את ברית סיני, ומקבלים מחדש את הדברות, שמור וזכור. לא רק מכח שבת מצרים ושבת בראשית אנו מקיימים את השבת כי אם מכח מה שמשה מעניק לנו בכל שבת מחדש את כתר השבת, מכוח מעשינו במהלך ימות השבוע.
(ויקה"פ תשעז)