Facebook Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק

הרב ד"ר צחי הרשקוביץ (אונ' בר אילן) ה׳ באלול ה׳תש״פ (אוגוסט 25, 2020) 1:55 pm אין תגובות

מצות השבת היא לקרוא את פרשת זכור. אמנם, לגבי מקור הדין יש לתהות, מנין לנו שדוקא בשבת זו צריך לקרוא ולשנן את דין מחיית עמלק וזכרונם. יתר על כן, מנין לנו שקיומה של מצוה זו הוא באמצעות קריאה בפה של הפרשה, ולא זיכרון בלב?
דין זה של קריאת הפרשה בשבת שלפני פורים מופיע לראשונה במשנה מגילה ג,ד (וכן תוספתא מגילה ג,א), ופירוטו בסוגיה במגילה דף ל. אולם, עוד קודם לכן, מבאר התלמוד (שם יח,א) את המקור לדין הקריאה בפה, שנלמד, באופן מפתיע, אגב העיסוק במגילת אסתר. המשנה קבעה שאין לקרוא את המגילה על פה, ומי שקראה כן לא יצא ידי חובתו. על כך שואלת הגמרא מנין לנו, ותשובת רבא היא שהדברים נלמדים בגזירה שווה. במגילה כתוב "והימים האלה נזכרים", ומנגד במלחמת עמלק (בפרשת בשלח) מבואר "כתב זאת זכרון בספר", הרי שזכירה אינה אלא מן הכתב. אולם ממשיכה הגמרא: "וממאי דהאי זכירה קריאה היא? דלמא עיון בעלמא! לא סלקא דעתך, דכתיב: 'זכור', יכול בלב? כשהוא אומר 'לא תשכח' – הרי שכחת הלב אמור, הא מה אני מקיים 'זכור'? בפה". התלמוד שולל את האפשרות שהזכירה אינה אלא פעולה הכרתית נטולת מימד חיצוני. זכירה היא קריאה בפה. לעומתה, השכחה אינה אלא פעולה (או ליתר דיוק אי פעולה) שכלית. אם כן, עלה לנו שיש מצוה לקרוא בפה את פרשת זכור, וכן ראינו שתיקנו חכמים לקוראה בשבת שקדמה לפורים. אולם, האם בכך די? האם בקריאת פרשת זכור יצאנו ידי חובתנו, בקיום מצות "זכור"?
אמנם, כבר סברו כמה ראשונים שאכן זוהי הדרך לקיים מצווה זו מדין תורה (ראה תוס' ברכות יג,א ד"ה בלשון הקודש; מגילה יז,ב ד"ה כל התורה, רמב"ן בביאורו לדברים כה,יז, ועוד), וביתר פירוט נמצא את הדבר בספר החינוך (מצוה תרג):
"ואל הזכירה הזאת בלב ובפה לא ידענו בה זמן קבוע בשנה, או ביום… טעם זכירת מה שעשה עמלק אינו רק (=אלא) שלא תשכח שנאתו מלבנו, ודי לנו בזה לזכור הענין פעם אחת בשנה או שתי שנים ושלש. והנה בכל מקומות ישראל קוראים ספר התורה בשנה אחת או בשתים או שלש לכל הפחות, והנה הם יוצאים בכך מצוה זו. ואולי נאמר כי מנהגן של ישראל בפרשת זכור לקרותה בשבת מיוחד בכל שנה תורה היא, ומפני מצוה זו היא שקבעו כן, והוא השבת שלפני פורים לעולם, ודין יהיה לקרותה ביום פורים לפי שהוא מענינו של יום…".
על אף שמחבר החינוך אינו משוכנע בכך שתקנת קריאת הפרשה נועדה לקיים את המצוה, מכל מקום הוא מוצא בה הגיון רב. למעשה, חושף בפנינו המחבר העלום גילוי נדיר, לפיו אין הגדרה הלכתית ברורה באיזה אופן מן הראוי לקיים את מצות הזכירה הזו (המגן אברהם בסימן תרפה למד מדברי כמה ראשונים שאכן יש מצוה מן התורה לקרוא את פרשת זכור בצבור, כדיני קריאת התורה, ולפי הגדרה זו לא מדובר רק באפשרות לקיים את המצוה כך, כי אם הבנה שקריאת פרשת זכור בערב פורים היא הדרך הייחודית לקיום מצות זכור, ואין כאן מקום להאריך).
ספר החינוך נמשך בדבריו, כהרגלו בקודש, בעקבות מורה הדורות הרמב"ם, שהגדיר בחדות את משמעות הזכירה (הל' מלכים ה,ה(:
"וכן מצות עשה לאבד זכר עמלק, שנאמר תמחה את זכר עמלק. ומצות עשה לזכור תמיד מעשיו הרעים ואריבתו, כדי לעורר איבתו, שנאמר 'זכור את אשר עשה לך עמלק'. מפי השמועה למדו 'זכור' בפה 'לא תשכח' בלב, שאסור לשכוח איבתו ושנאתו".
הרמב"ם קובע שהמצוה אינה על עצם הקריאה בפה, אלא על התכלית המושגת בעקבות הקריאה בפה. ע"י כך שמזכיר אדם לעצמו מפעם לפעם את עקרונותיו, את המקום ממנו הוא בא ואת כל מי שניסו למנוע ממנו טוב זה, ממילא תתחדש איבתו ושנאתו לעמלק, והוא יצית בלבו מחדש את הקנאות לאיבוד זכר עמלק. החינוך מסיק מכח דברי הרמב"ם הללו, שלאיבה זו צריך להיות פן מעשי, וטיפוח מורשת השנאה בין העמים נועדו למצות עד תום את הנקמה בעמלק לעת מצוא. לפיכך, מסיק החינוך חידוש הלכתי מרעיש במצוות זכור: "ונוהגת מצוה זו בכל מקום ובכל זמן, בזכרים כי להם לעשות המלחמה ונקמת האויב, לא לנשים".
הנימוק ההלכתי הפשוט של החינוך לא היה פשוט לפוסקים כלל וכלל, אך חשוב לבארו טרם נציג עמדות שונות. שואל עצמו החינוך על שום מה מטפחים בישראל מורשת של שנאה ואיבה לעם שלם, אם לא בשביל לעודד ולדרבן את ישראל לצאת נגד עם זה למלחמה, אם וכאשר הנסיבות תאפשרנה פעילות ממין זה. מאחר שכך, עולה שמצות זכירת עמלק אינה אלא חלק מהפעולות שנועדו לשמר את המורל הגבוה בקרב לוחמי ישראל, מעין סעיף בפקודה היומית של מלך מלכי המלכים לישראל. הקב"ה מבקש לחזור ולשנן באוזנינו שלעמלק אין מקום בעולם הזה, ואין השם שלם ואין כסאו שלם עד אשר הרוע המדובר יחלוף מן העולם. לכן, רק מי שבכוחו טמונה היכולת להפסיק את הזולת מההנהגות העמלקיות יתחייב במצוה זו. מנגד, נשים, שאינן נוטלות חלק פעיל בעולם המלחמתי – פטורות מלהתעסק בשאלה רוויית השנאה של נוף המלחמה.
אולם, נגד קביעה נחרצת ומחודשת זו של החינוך, קם גדול נושאי כליו. ר' יוסף באב"ד, המפורסם בכל עולם התורה בשם ספרו, 'המנחת חינוך', הרבה יותר מאשר בשמו האמיתי, שאף הוטמן והועלם בדפוס שבוצע בחייו. הרב באב"ד היה מגדולי פולין במאה ה-19 למניינם (אב"ד של ק"ק טרניפאל), וביאורו לספר החינוך מצטיין בעמקות השכל ובבקיאות מרשימה במקורות. הוא משתדל, כחינוך, להיות נאמן ונסמך בעיקר על הרמב"ם, אולם, במקרים רבים מאוד מתמקדים דיוניו גם בשיטות ראשונים ואחרונים אחרות. ככלל, נסיונו הוא לשוות לספר החינוך, שהתקבל בתפוצות ישראל כספר עממי, הילה אמיתית של ספר עיון עמוק, המחייב התבוננות רבת עמל. מכל מקום, לענייננו, על הפטור לנשים ממצות זכירת עמלק הביא המנחת חינוך כך (מצוה תרג, אות ג):
"והרב המחבר פוטר נשים ממצוה זו, ונראה קצת דפוטר אותם מהלאו גם כן (=הלאו של 'לא תשכח'). וברמב"ם אינו מבואר זה, וצריך ראיה לפטור נשים ממצות עשה שאין הזמן גרמא! … ומה שכתב כי להם לעשות המלחמה ולא לנשים, באמת מלחמת מצוה הכל יוצאין אפילו כלה מחופתה… גם מי עמד בסוד ד' יתברך – אם הטעם מחמת הנקמה, דאפשר גזירת הכתוב שנזכור שנאתו מאיזה טעם ואנחנו אין יודעים, ואפשר אף בביאת משיחנו שיכרת עמלק מכל וכל ולא יהיה זכר להם, מכל מקום הזכירה יהיה תמיד מצות עשה לזכור ולא לשכוח".
המנחת חינוך מקשה משני כיוונים שונים על החינוך. ראשית, תמה המנ"ח מדוע יש לפטור נשים ממצוה זו, שהרי מלחמת עמלק מלחמת מצוה היא, ומפורש בתלמוד (סוטה מד,ב) שגם חתן מחדרו וכלה מחופתה יוצאים להלחם במלחמה ממין זה, ומדוע לא תשוייך תודעת הנקמה גם לאשה. יתר על כן, מערער המנ"ח על עצם ההנחה כי בשל רצון ה' לייסד בלבנו תשוקה לנקום בעמלק, בהכרח אמור הדבר להוביל למהלך צבאי שלנשים אין בו חלק. אדרבה, יתכן שכל המצוה לזכור את עמלק נועדה רק לשכון במוחנו פנימה, ולא לשם תכלית מעשית כזו או אחרת. עד כדי כך שאפילו לאחר שיימחה עמלק, מכל מקום יהיו ישראל מצווים על זכרונו, אולי מתוך שיקולים וצרכים פנימיים, ולא רק מול עמלק גופו. סברה זו ודאי שאינה עולה בקנה אחד עם פירושו של החינוך, שכן אצלו, כאמור, תודעת הנקמה חייבת להוביל להבשלה מעשית של רעיון המחייה, בדמות האקט הצבאי.
ולכן, מגיע המנחת חינוך למסקנה קשה מבחינתו: "על כן צריך עיון דפוטר נשים ממצות עשה זו. ונראה דכל אישי ישראל חייבים כמו כל מצות עשה שאין הזמן גרמא, כן נראה". לסיכום – גם נשים חייבות במצוה זו, שלפי כל כללי המנין אין מקום לפוטרן מהן, הן בשל העובדה שאין לפטור כזה מקור, והן בשל העובדה שלא הוכח הקשר בין חיוב זכירת עמלק למוכנות לצאת נגדו לקרב (ראה דיון מרתק בעקבות דברי החינוך הללו בשו"ת מרחשת סימן כב, בביאור סברת בעל הלכות גדולות, שנשים חייבות בשמיעת המגילה, אך לא בקריאתה. זאת כי שייך בהן הנס, אך יסוד הזכירה, המתבלט מתוך הקריאה מהכתב, כפי שביארנו, לא שייך בהן לשיטת החינוך).
אין בנו כח להכניס ראשינו בין הרים גדולים ולהכריע בסוגיה, אך לכל הפחות הכרנו את משמעות הזכירה של עמלק, ואת הסיבות לה.
(תצווה תשסז)

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

שמחת פורים – אף על פי כן
מעשה אבות – סימן לבנים
משנכנס אדר מרבים בשמחה (3)
היהודים ושונאיהם במלכות אחשורוש
פורים צחי הרשקוביץ

הרב ד"ר צחי הרשקוביץ (אונ' בר אילן) |להציג את כל הפוסטים של הרב ד"ר צחי הרשקוביץ (אונ' בר אילן)


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן שמולי

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

דור הסנדוויץ'

להמשך קריאה »

יום ביומו

להמשך קריאה »

מה ההבדל בין "בעזרת ה'" לבין "ברוך ה'"?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס