Facebook Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

עבד עברי – אנכרוניזם או פתרון מודרני?

מערכת שבתון ז׳ באלול ה׳תש״פ (אוגוסט 27, 2020) 8:15 am אין תגובות

עמית רותם, מנכ"ל "אור-אל חוייה לבר מצוה"

פרשתנו העוסקת ברובה בדיני נזיקין, פותחת דוקא בדיני עבד עברי. המונח "עבד" מעורר בנו תמיד אסוציאציה לתקופות אפלות בהן העבדות היתה מותרת, ולנו נראה כי במצווה זו באה התורה להגן על שכבת העבדים האומללה מפני אדוניהם, דבר שכיום לכאורה איננו רלוונטי. אך עלינו לדעת שדרכה של תורה הוא להקדים תרופה למכה ולכן נכתבו דינים אלו בתחילה, לפני דיני נזיקין אחרים. חייבים אנו לחקור ולהבין כיצד דיני עבד ואמה הינם הפתרון לחיים של צדק וחסד גם בדורנו אנו.
רש"י אומר לנו ע"פ חז"ל כי הפסוקים שלפנינו עוסקים ב"עבד עברי שמכרוהו בית דין בגנבתו". המציאות שלפנינו אם כן היא של אדם שגנב כסף ועליו להחזיר כפליים אולם הוא כבר הוציא את הכסף ואין לו להחזיר, במצב זה מוכרים אותו בית דין לעבד ובכסף הממכר משלמים את החוב. לעומת זאת בחומש דברים פרק כ"ה התורה מדברת על מצב של "כי ימוך אחיך ונמכר לך", היינו אדם שמכר את עצמו לעבד מתוך דוחק ועניות.
התלמוד מונה חמישה הבדלים בין עבד שנמכר על ידי בית דין לבין עבד המוכר את עצמו. מכרוהו בית דין אינו נמכר אלא לשש שנים ולא יותר; אם הוא רוצה להישאר אחר כך הוא נרצע; בצאתו לחופשי – מעניק לו בעליו; רבו יכול למסור לו שפחה כנענית; ועבד זה יכול להימכר רק לישראל. לעומתו, עבד שמוכר עצמו יכול להימכר ליותר משש שנים, אינו נרצע, אינו מקבל מענק שחרור, יכול להימכר לגוי ואינו יכול לינשא לשפחה כנענית. ההיגיון בהבדלים אלו ברור: כוונת התורה במכירת העבד הגנב היא לשקם אותו. לו היתה התורה מבקשת להחזיר את החוב ותו לא, היו דרכים טובות יותר לעשות זאת, מבלי להעמיס על האדון כל כך הרבה חובות ודינים. אולי ניתן היה לדרוש מהאדם שימכור את ביתו ונכסיו. אבל התורה לא רוצה לעסוק רק בפתרון הכלכלי, אלא גם בשיקום החברתי.
מהגמרא אנו לומדים כי רק אדם עשיר שמידותיו טובות והוא ירא שמים, יכול לקנות עבד עברי. לא כל אחד יכול לעשות זאת; אנו מעוניינים שאת שנות עבדותו יעשה העבד בבית של תורה ומידות טובות. מצד שני אנו מסתפקים בשש שנים של שיקום ולא מאפשרים לעבד להישאר יותר מכך; מטרת השיקום היא להוציא בסוף התקופה אדם מחונך שיתחיל מחדש חיים עצמאיים וטהורי-מידות, ולא שימשיך להיות תלוי בחברה או בממסד. זו הסיבה שהתורה מתנגדת לכך שהעבד יישאר בבית אדונו ומעניקה לו "עונש חינוכי": רציעת האוזן – אוזן זו ששמעה בהר סיני כי לי בני ישראל עבדים, כי אומה בריאה מצמיחה אנשים בריאים בנפשם, עצמאיים ולא תלותיים.
בנוסף, עבד עברי זכאי ל"הענקה", כמפורט בפרשת ראה. מדובר למעשה ב"מענק שחרור" אשר תפקידו לתת לעבד המשוחרר משהו כדי שיוכל להתחיל את חייו החדשים, בסיס כלכלי מינימלי שיאפשר לו להתייצב ולפתוח בדרך חדשה.
במהלך שנות עבדותו של עבד זה האדון יכול לתת להתחתן עם שפחה כנענית. גם כאשר העבד נתון למרות אדונו, עדיין זכאי הוא לחיות חיי משפחה. הוא ישא אשה, יוליד ילדים וכל אלו יחיו תחת חסותו של האדון וילמדו ממנו ומבני משפחתו כיצד מתנהל בית יהודי שלם וישר. כמו כן חייב העבד העברי במצוות כמו אשה, כיוון שמצד אחד הוא נתון למרות אדונו ועליו לשרתו כל העת, אך בה בעת חייב הוא עדיין את חובתו לבוראו. אסור לו לעבד לחשוב שכאשר איננו בן חורין הוא מסיר מעליו כל אחריות, לא משפחתית ולא דתית.
התורה מכבידה דינים לא מעטים על האדון עצמו. מעבד למצוות ההענקה שהזכרנו, האדון יצטרך לשלם על כל נזק שיעשה לעבדו, ואם יענה אותו עד מוות יצטרך לשלם כופר נפש. כמו כן התורה מזהירה את האדון שלא לענות את עבדו ולא לתת לו מלאכות של ביזיון או מלאכות יזומות שאין בהן צורך, כגון להחם את הכוס ואין צריך לה. הגמ' בקידושין דורשת "וטוב לו עמך – שלא תהא אתה אוכל פת נקיה והוא פת קיבר, אתה שותה יין ישן והוא יין חדש, אתה ישן על גבי מוכין והוא על גבי תבן – מכאן אמרו כל הקונה עבר עברי כקונה אדון לעצמו." מתוך כך לומדים אנו שלא כל כך פשוט להיות אדון לעבד עברי. מסתבר אם כן שמי שבוחר ליטול חלק בתהליך שיקומה של החברה צריך לקחת על עצמו אחריות רבה ולא לראות בקניית העבד פינוק כלכלי של מעמד הגבוה.
לעומת המצב הקיים בימינו בעולם המערבי, ומדינת ישראל בכללו, לשיטת השיקום שמציעה התורה לגנב ישנם יתרונות רבים. ראשית, אין המדינה נושאת בעול הכליאה והשיקום, אלא אדם שהוא גם עשיר וגם צדיק נעזר בו ל"עבודות שירות". במדינה המודרנית הכלא מאוכלס במאות רבות של עברייני רכוש. כליאתם לתקופות ממושכות עולה למדינה כסף רב. שנית, הנתונים המצערים מלמדים שאחוז גבוה מכלל האסירים חוזר לכלא אחר-כך – וכי מה ניתן לצפות מאדם שבילה את שנותיו בחברתם של פושעים? לעומת זאת, במשפט העברי המושג "בית כלא" כמעט ולא קיים. נדירים הם המקרים בהם הסנהדרין שולחים אדם לכלא; למשל: רוצח שאין לו עדים אך בית המשפט בטוח באשמתו, מוכנס לצינוק. עדיף שהגנב לשעבר יחיה בבית אדונו וילמד ממנו מעשים טובים. מלבד זאת, תהליך השיקום לאחר השחרור הוא לפעמים ארוך וקשה ודורש משאבים רבים מהמדינה. וסיבה חשובה לא פחות: הגנב של התורה מחזיר את הכסף שגנב עם קנס – הגנבים של פרשיות המעילה הגדולות ששמענו עליהן לאחרונה בילו בכלא זמן רב אבל לא החזירו אפילו חצי מהכסף.
אם יורשה לי, אציע הצעה לראשי מערכת המשפט ובטחון הפנים, הצעה שלבטח תיפול על אזניים ערלות, אבל אולי תשמש נושא לדיון פורה ומועיל. ישבו נא האדונים הנכבדים ויעיינו מעט בפרשות "משפטים" ו"ראה", וילמדו מהן את היתרונות הכלכליים, החינוכיים והחברתיים של שיטה זו. מסתבר אם כן, ש-140 שנה אחרי ביטול העבדות באמריקה ע"י אברהם לינקולן, משפטי התורה עדיין רלוונטיים, אולי יותר מתמיד, ומלמדים אותנו ערכים של חברה צודקת ובריאה.
(משפטים תשסח)

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

בשביל כבוד (ואהבה) צריך לעבוד
חקוק בסלע
פרעה מלך נינווה
יש סדר לתורה
משפטים

|להציג את כל הפוסטים של מערכת שבתון


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן שמולי

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

דור הסנדוויץ'

להמשך קריאה »

יום ביומו

להמשך קריאה »

מה ההבדל בין "בעזרת ה'" לבין "ברוך ה'"?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס