Facebook Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

בְּטַבְּעֹת הָאָרֹן יִהְיוּ הַבַּדִּים לֹא יָסֻרוּ מִמֶּנּוּ

הרב ד"ר צחי הרשקוביץ (אונ' בר אילן) ז׳ באלול ה׳תש״פ (אוגוסט 27, 2020) 9:33 am אין תגובות

בפרשת תרומה מעניקה לנו התורה הצצה ראשונית במשכן, שלימים עתיד יהיה להפוך למקדש, בית ה'. אלפי פרטים ופרטי פרטים מצויים בהלכה בכל הנוגע לדיני המשכן והמקדש, וגם התורה עצמה מפרטת רבות בדינים אלה, אולם ברצוני לעמוד כאן על פרט אחד, מעורר מחשבה ביותר. אגב דיני הארון, הכלי הראשון שהתורה מתארת את יצירתו, קובע הקב"ה שלארון יהיו בדים וטבעות, ובהמשך הוא מצווה על הישארותם הקבועה של הבדים בטבעות: "בְּטַבְּעֹת הָאָרֹן יִהְיוּ הַבַּדִּים לֹא יָסֻרוּ מִמֶּנּוּ".
על דין זה הקשו בתלמוד הבבלי (על פי יומא עב, א):
"רבי יוסי ברבי חנינא הקשה: כתוב 'בטבעות הארן יהיו הבדים לא יסרו ממנו', וכתוב 'והובא את בדיו בטבעות'. הא כיצד? מתפרקין ואין נשמטין. תניא נמי הכי: בטבעת הארן יהיו הבדים. יכול לא יהיו זזין ממקומן – תלמוד לומר והובא את בדיו בטבעת, אי והובא את בדיו יכול יהיו נכנסין ויוצאין – תלמוד לומר בטבעת הארן יהיו הבדים, הא כיצד? מתפרקין ואין נשמטין".
את מסקנת התלמוד, שהבדים היו מתפרקים ואין נשמטים, מבאר רש"י שהבדים היו נעולים בטבעות הארון באופן שקצוות הבדים היו רחבות, והם נדחקו לתוך הטבעות בדוחק, אך לא יכלו להישלף משם בקלות. מנגד, הבדים עצמם היו רחבים פחות, והם היו רפויים בתוך הטבעות. הווה אומר, שהבדים לא היו צמודים לטבעות, אלא רק מנועים מ"לברוח" החוצה, באמצעות המבנה הייחודי שלהם: עבים בקצוות וצרים באמצע. את זאת לומדים לאור העובדה שיש פסוק מפורש המתאר את הבאת הבדים בטבעות בזמן המסעות, הבאה שתתפרש כעת כסידור והתאמה לקראת נטילת הכלי ונשיאתו כל הכתפיים (המאירי מסביר בבית הבחירה שלו שהיה מדובר בשתי פעולות: א. יישור הבדים בין הצד הקדמי לצד האחורי, כך שהמשא יתחלק שווה בשווה בין כל נושאי הארון. ב. הידוק הבדים, כך שלא יתרופפו במהלך הנשיאה, וממילא יבואו לטלטול מיותר של הארון והכבדת נשיאתו).
אולם, התוספות (ד"ה כתיב בטבעת) הקשו על המהלך הזה של התלמוד, שכן הפסוק שממנו מקשה ר' יוסי בר' חנינא ("והובא את בדיו בטבעות") מתייחס דווקא למזבח הנחושת, בעוד התלמוד התעלם מפסוקים מפורשים ביחס לארון, המתארים גם כן את הכנסת הבדים לטבעות בזמן מסוים, ומכאן שלא היו בתוכן בקביעות (לדוגמה, הפסוק הקודם לזה שמתייחס לטבעות הארון הוא: "וְהֵבֵאתָ אֶת הַבַּדִּים בַּטַּבָּעֹת עַל צַלְעֹת הָאָרֹן לָשֵׂאת אֶת הָאָרֹן בָּהֶם", פסוק דומה מאוד לזה של המזבח!). הלכה למעשה, מגיעים בעלי התוספות למסקנה מרעישה (התרגום משלי):
"ואם לא הייתי חושש מחבריי, היית אומר ששמונה טבעות היו בארון, וכן מוכיח הפסוק, שכתוב 'ויצקת לו ארבע טבעות זהב ונתת על ארבע פעמותיו', דהיינו ארבע זויותיו […] וחזר הכתוב ואמר 'ושתי טבעות על צלעו האחת ושתי טבעות על צלעו השנית', משמע שארבע טבעות היו על שתי צלעותיו, לבד מאותם ארבע שעל ארבע פעמותיו. בארבע טבעות מהם היו בדים קבועין, לא יסורו, ובארבע מהם, שהיו למטה או למעלה מאותן טבעות, היו משימין בדים בשעת סילוק המסעות לשאת את הארון בהם, והיינו אלה שכתוב בהם 'ושמו בדיו' ".
חידוש פרשני זה "מסבך" את התוספות עם הסוגיה, שהרי פתרון זה יכול היה לשמש בקלות את ר' יוסי בר' חנינא, שיבהיר שאכן יש שמונה טבעות, ולא ארבע! שאלה זו נשאלת מייד בתוספות, וממילא מגיעים למסקנה המפליאה:
"יש לומר שעל כרחך 'והבאת את הבדים בטבעות' מתייחס לכל הבדים, שכם אם הייתי אומר שהביטוי מתייחס רק לאלה שהיו משימין במסעם, אם כן היה צריך לומר 'וחברת את הבדים בטבעות', שהרי לא פירש מתי הכניס אותם בדים הקבועים, אלא כתב 'בטבעות הארון יהיו הבדים'. ותחילה היה לו לפרש שהכניסם. אלא ודאי על כל הבדים כתב 'והבאת את הבדים', ומשמע שבכולם היו הבדים קבועים, אך מסקנת הדיון בתלמוד היא שבכולם היו רפויים, כמו שביאר רש"י".
באמצעות מהלך זה מסבירים ככל הנראה בעלי התוספות שהשימוש בפסוק מהמזבח היה מחוייב, כי ביחס לארון ניתן היה לבאר באופנים אחרים את הבאת הבדים בטבעות. מכל מקום, עלה לנו שלשיטת בעלי התוספות היו שמונה טבעות לארון, וממילא היו קבועים בו ארבעה בדים, אך בדים אלה היו רפויים, ולא קבועים, ונוכחים בטבעות תמיד (מהרש"א העיר שלא מצא כאן הסבר לבעיית המובאה מהמזבח בסופו של דבר, ראה בלשונו על אתר).
אמנם, הסבר רעיוני לתופעה זו מצוי אצל אחד מהמיוחדים שבבעלי התוספות, הלא הוא ר' יוסף בכור שור:
"לא יסורו ממנו – מפני קדושת ארון לא היה רוצה הקב"ה שישמשו בארון הקודש להסיר הבדים מלהכניסן בטבעות, אלא כשבאין לנשאו מחזיקין בראשי הבדים ונושאים אותו, וכשמניחין אותו, הולכים להם מיד, מפני אימת הקדושה, ועתה נותן טעם לדבר".
כלומר, הסיבה שבגינה הבדים קבועים בטבעות היא כי הרצון הא-להי היה שישראל יימנעו מכל אפשרות של מגע מיותר עם הארון. הארון צריך להיות מוכן תמיד למסע, בכדי שישראל לא "יתעסקו" בו יותר מדי. לפיכך, הזמינות של משא הארון מכריעה שהבדים צריכים להיות קבועים בו תמיד (ראו גם חזקוני על אתר).
דומני שניתן להוסיף עוד הסבר רעיוני, שכן יש כאן ביטוי מרתק של ארעיות, של חוסר יציבות, בכך שהארון מוכן ומזומן תמיד למסע. זאת בניגוד למזבח, שבמקדש כבר לא היה עם בדים, מאחר שלא היה בהם יותר צורך (יש מהפרשנים שהעירו שלו היו במזבח בדים הדבר היה מוביל למכשול גדול בעזרה, בעוד בקודש הקדשים, מקום הארון, אין תנועה, וממילא לא יבואו להכשל בה). המשמעות של קביעה זו היא שהארון מרמז לנו שמעמדנו לעולם איננו יציב. כידוע, הארון היה פעמים רבות נייר הלקמוס של מצבם הרוחני של ישראל. בשלהי ימי השופטים, ועד ימי דוד המלך, נעדר מעמנו הארון כעונש על הזלזול בו. המלך יאשיהו גנז את הארון ומני אז אנו נעדרים גילוי שכינה, בשל מצבנו הרוחני המדורדר. הארון איננו מחובר לקרקע, והוא תמיד מצפה, כביכול, לתנועה. מי שמותיר אותו במקומו הם ישראל, שמצדיקים את מעמדו בקודש הקדשים, שמקיימים במעשיהם את הברית. אולם, כאשר עם ישראל נכשל בדרכו הרוחנית, וסטה מדרך ה', הוא ה]ך את הארון למיותר, הוא "ביזבז" את האשראי של הברית, וממילא הארון הלך ונסע לו.
(תרומה תשסט)

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

הטבע של העם היהודי הוא האלוקות
ששת ימים יעשה מלאכה
ללמוד וללמד את כל דברי תורתך – כיצד?
עקרונות יסוד בשותפויות
צחי הרשקוביץ תרומה

הרב ד"ר צחי הרשקוביץ (אונ' בר אילן) |להציג את כל הפוסטים של הרב ד"ר צחי הרשקוביץ (אונ' בר אילן)


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן שמולי

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

דור הסנדוויץ'

להמשך קריאה »

יום ביומו

להמשך קריאה »

מה ההבדל בין "בעזרת ה'" לבין "ברוך ה'"?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס