Facebook
Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
תפריט
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

גר לא תונה ולא תלחצנו

ד"ר יצחק קניגסברג ז׳ באלול ה׳תש״פ (אוגוסט 27, 2020) 10:43 am אין תגובות

חלק ממצוות התורה בא להזהיר את עם ישראל, מפני השפעת תרבויות זרות על זהותו. בפרשה שלנו הקב"ה מבטיח:
"ושלחתי את הצרעה לפניך וגרשה את החוי את הכנעני ואת החתי מלפניך". עם ישראל נצטווה: "לא תכרות להם ולאלוהיהם ברית. לא ישבו בארצך פן יחטיאו אותך לי כי תעבוד את אלוהיהם כי יהיה לך למוקש" (שמות כג',כח'-לג'). "לא תתחתן בם בתך לא תתן לבנו ובתו לא תקח לבנך" (דברים ז',ג'). חז"ל עוד הוסיפו איסורים, כדי להימנע מחברות והתקרבות יתירה בין היהודי לגוי, בחיי היום יום ובאירועים משותפים. הסיבה לכך היא: "כי עם קדוש אתה לה' אלוקיך בך בחר ה' אלוקיך להיות לו לעם סגולה מכל העמים אשר על פני האדמה". (שם ז',ו').
לאור האמור לעיל נראית תמוהה הדרישה: "וגר לא תונה ולא תלחצנו כי גרים הייתם בארץ מצרים"(שמות כב',כ'), ובהמשך: "וגר לא תלחץ ואתם ידעתם את נפש הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים"(שם כג',ט'). הלוא גרים אלה שחברו לעם ישראל, בין אם על ידי הפיכתם לחלק אינטגראלי מעם ישראל, במה שמוגדר כגר צדק, ובין אם על ידי הימצאותם בתוך ארץ ישראל בצוותא עם בני ישראל, במה שמוגדר כגר תושב, הבאים מתרבויות הנוגדות את רוח התורה, עלולים לסכן את עם ישראל?! דבר זה תמוה יותר, בשים לב לעובדה שהתורה אינה מסתפקת רק במצוות לא תעשה, הבאות למנוע פגיעה בגר, אלא דורשת לקרב אותו ולאהבו במצוות עשה: "ואהבתם את הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים"(דברים י',יט'), וכן: "כאזרח מכם יהיה לכם הגר הגר אתכם ואהבת לו כמוך כי גרים הייתם בארץ מצרים"(ויקרא יט',לד'), ביטוי המזכיר את הדרישה ליחסי הרעות בין אדם לחברו בקרב עם ישראל: "ואהבת לרעך כמוך".
מקובל לחשוב שהגר המוזכר בפסוקים אלה הוא גר צדק, שקיבל על עצמו ומרצונו החופשי עול תורה ומצוות, אך ניתן לראות בפסוקים אלה גם התייחסות לגר תושב, שקיבל על עצמו את המגבלות שחכמים דרשו, כדי שיוכל לדור בארץ ישראל. ההוכחה להנחה זאת מצויה בסיבה שבגללה אין להונות את הגר, אין להתנכל לו, ויש לאהבו: " כי גרים הייתם בארץ מצרים". בני ישראל שיצאו ממצרים היו בבחינת "גרים תושבים", שחיו במצרים לצד המצרים, תחת לחץ השעבוד. "גרי הצדק" מבני ישראל שהתבוללו והפכו למצרים כשרים נשארו במצרים ולא נגאלו, או שמתו במהלך מכת החושך (רש"י –שמות יג',יח). הקב"ה עשה שימוש בפועל "לחץ" בהקשר לגר, כדי להזכיר להם את השימוש באותו פועל בשעבוד מצרים: "וגם ראיתי את הלחץ אשר מצרים לוחצים אותם"(שם ג',ט'). בני ישראל נצטוו לא ללחוץ על גר תושב הגר בארץ ישראל, כפי שהמצרים לחצו את בני ישראל בהיותם "גרים תושבים" במצרים.
התורה ביקשה לא לכרות ברית עם יושבי הארץ ולא לאפשר להם לשבת בארץ המובטחת, כדי למנוע את ההשפעה ההרסנית של תרבותם על עם ישראל, אך הבינה שיש מצב שבו גויים ירצו לחבור לעם ישראל. לשם כך נועדו שני מסלולי הצטרפות: גר צדק וגר תושב. חז"ל קבעו קריטריונים מחמירים להצטרפות בשני המסלולים.
לגבי גר צדק נקבע: "גר שבא להתגייר בזמן הזה, אומרים לו: מה ראית שבאת להתגייר? אי אתה יודע שישראל בזמן הזה דוויים, דחופים, סחופים ומטורפין, ויסורין באין עליהם? אם אומר: יודע אני ואיני כדאי (איני ראוי להשתתף בצרתם ומי יתן ואזכה לכך- רש"י), מקבלין אותו מיד. ומודיעין אותו מקצת מצות קלות ומקצת מצות חמורות. ומודיעין אותו ענשן של מצות, אומרים לו: אכלת חלב ענוש כרת, חללת שבת ענוש סקילה. וכשם שמודיעין אותו ענשן של מצות, כך מודיעין אותו מתן שכרן. ואין מרבין עליו, ואין מדקדקין עליו. קיבל, מלין אותו מיד. נתרפא, מטבילין אותו מיד .טבל ועלה – הרי הוא כישראל לכל דבריו" (יבמות מז, א ). רות המואבית אמרה לנעמי: "עמך עמי ואלוקיך אלוקי", ובזה קבעה את הדרך להצטרפות הנכרי לעם ישראל. נאמנות ללא סייג לעם ישראל על ידי קיום מצוות בין אדם לחברו – "עמך עמי", וקבלת עול מלכות שמים בקיום מצוות בין אדם למקום – "אלוקיך אלוקי".
לגבי גר תושב נקבע: "איזהו גר תושב, כל שקיבל עליו שלא לעבוד עבודה זרה דברי רבי מאיר, רבי יהודה אומר כל שקיבל עליו שלא להיות אוכל נבילות".( מסכתות קטנות ,גרים ג' הלכה א), ויש המחייבים אותם לקיים שבעה מצוות בני נח.
לאחר שהגרים הוכיחו שהם עמדו בדרישות ההלכה, חלה על בני ישראל החובה לעמוד על זכויות הגרים, המוזכרים בתורה בשלושים וששה מקומות (בבא מציעא נט',א'). חל איסור להונות אותו. הוא זכאי למנוחת השבת:"וביום השביעי תשבות למען ינוח שורך וחמורך וינפש בן אמתך והגר"(שמות כג',יב'), ולשוויון כלפי החוק: "חוקה אחת יהיה לכם ולגר ולאזרח הארץ" (במדבר ט',יד').
מדינת ישראל ניצבת בפני אתגרים חשובים ביחסה לשני סוגי הגרים. מבין עולי רוסיה והפלשמורה מאתיופיה, רבים הגויים שעלו לישראל במסגרת חוק השבות. רובם הגדול מבקשים להתגייר כהלכה. את החלק של "עמך עמי" הם מקיימים בשירות צבאי ובתרומה חברתית ברוכה. את החלק של "אלוקיך אלוקי", יש להעביר להם בדרכי נעם, בסימן דברי הגמרא ביבמות: "ואין מרבין עליו ואין מדקדקים עליו". ברמה הלאומית יש לשאוף לצמצום מספר הגויים שכבר עלו לארץ, על ידי מתן הקלות בתהליך הגיור. לאחר בדיקת כוונותיהם הכנות להצטרף לעם ישראל, צריך לאפשר להם להפוך לגר צדק על פי ההלכה, ברוח דברי הלל לגוי שביקש להתגייר אצלו: מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך.
את מעמדם ההלכתי של גר תושב חלקי או מלא, ניתן ליישם על ערביי ישראל (הרב הרצוג זצ"ל – תחומין כרך ב'). אין הם נחשבים כעובדי עבודה זרה. רובם הגדול מקיימים את כל שבעת מצוות בני נח, ולכן יש לדאוג להם לתקציבי מדינה בדומה לתקציב המוענק למגזר היהודי, גם בשל היותם גר תושב וגם מפני תקנת דרכי שלום: "מפרנסים עניי נכרים עם עניי ישראל, מפני דרכי שלום"(גיטין סא',א').
את מצוות "ואהבת לו כמוך", המתייחסת לגר, אפשר ליישם על פי הכלל הידוע של ר' עקיבא במצוות "ואהבת לרעך כמוך", המתייחסת לעם ישראל: "שנים שהיו מהלכין בדרך וביד אחד מהם קיתון של מים, אם שותה הוא מגיע לישוב ואם שניהם שותים שניהם מתים, בא רבי עקיבא ולמד, וחי אחיך עמך, חייך קודמים לחיי חברך" (בבא מציעא סב',א' ).
אנחנו מצווים לאהוב את הגר תושב – ערביי ישראל, עד למצב שבו הם מהווים סכנה לקיומנו. התנהגות עוינת מצדם, כבודדים או כציבור, תשלול את מעמדם כגר תושב, ואת מחויבותנו לגביהם על פי ההלכה: "וגר לא תונה ולא תלחצנו, ואהבת לו כמוך".
(משפטים ץשע)

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

כמה מועדים יש באמת בלוח השנה היהודי?
המילה האחרונה
מכות מצרים- נוק אאוט או תהליך חינוכי
צדק ומשפט
משפטים קניגסברג

ד"ר יצחק קניגסברג |להציג את כל הפוסטים של ד"ר יצחק קניגסברג


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
תפריט
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

שוב מחרון אפך – על קריאת התורה בתענית ציבור

להמשך קריאה »

ענוותנות שהחריבה את ביתנו

להמשך קריאה »

למה אנחנו נמשכים למי שלא רוצה אותנו?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס