הבאת הביכורים למקדש מלווה במצווה נוספת ב'מקרא ביכורים': "ובאת אל הכהן אשר יהיה בימים ההם ואמרת אליו: הגדתי היום לד' אלוקיך כי באתי אל הארץ אשר נשבע ד' לאבותינו לתת לנו" (דברים כו ג)
מביא הביכורים מודה לקב"ה על הפירות ועל ירושת הארץ: "שבאתי מארץ אחרת אל זאת הארץ אשר נשבע ה' לאבותינו לתת לנו. וכו'. ולפיכך אני הגר שבאתי אל הארץ לתושב – בכח מתנתו, הבאתי הבכורים הראויים לנותן קרקע במתנה או באריסות" (ספורנו שם).
במקרא ביכורים יש סקירה היסטורית של אבני דרך בתולדות האומה, ושל האתגרים עימם נאלצה להתמודד. עובדות היסוד שעליהן מושתת סלע קיומנו: "וענית ואמרת לפני ד' אלקיך: ארמי אובד אבי וירד מצרימה ויגר שם במתי מעט ויהי שם לגוי גדול עצום ורב. וירעו אותנו המצרים ויענונו ויתנו עלינו עבודה קשה. ונצעק אל ד' … וירא את עָנְיֵנוּ ואת עֲמָלֵנוּ ואת לַחֲצֵנוּ. ויוציאנו ד' ממצרים… ויביאנו אל המקום הזה ויתן לנו את הארץ הזאת ארץ זבת חלב ודבש" (שם פס' ה-ט). הבעת תודה לקב"ה על הקיום הניסי של עם ישראל, ועל מתנת הארץ ויבולה. יש בכך מענה לשחיקת התודעה הלאומית שנגרמת עם השנים, שגורמת להתייחס אל הקיים כמובן מאליו.
באחרונה בולטת מגמה הפוכה: פעילות אינטנסיבית ל'הנדסת תודעה'. גורמים בעלי אג'נדה, מבקשים ל'הנדס את התודעה' של הציבור הרחב. גורמים שמשתמשים באמצעי התקשורת הנשלטים על ידם בצורה מניפולטיבית כדי לנסות לשנות את התודעה של הציבור. בניגוד ל'עובדות אמת שמייצרות תודעה', מבקשים 'מהנדסי התודעה' 'לייצר' ולשפץ 'עובדות' בהתאם לאג'נדה שהם מבקשים לקדם. טכניקות ל'הנדסת תודעה' מוכרות מני אז, אולם הכלים שהתחדשו הם רבי עוצמה והשפעה. בעזרת יחצני"ם וספינולוגים מנסים לייצר שטיפת מוח ע"י חזרה על 'מסר' ועל 'עובדות' פעמים רבות, גם אם הם לא בהכרח נכונים. שימוש בטכניקות של הוצאת דברים מהקשרם, כותרות שאינן בהכרח משקפות את תוכן הדיווח, יצירת ספינים ופייק ניוז, שישמשו מנוף לקמפיין תודעתי. ניפוח מספרים כדי להעצים את היקף התופעות (כגון מספר משתתפי המחאה), יצירת דרמטיזציה מאירועים זניחים, שימוש בסופרלטיבים לשווא, חיבור תמונה, תמימה לכאורה, להאשמה (כגון: נתניהו יורד ועולה מהצוללות), הכל כדי שיתאים לאג'נדה.
הציבור כבר פחות 'קונה' את זה. הוא נעשה חשדן לדיווח התקשורתי, הרבה יותר ביקורתי וצורך מידע מהרשתות החברתיות. ככל שגופים שונים משתמשים יותר בטכניקות של 'הנדסת תודעה', כך הציבור מאבד את האמון בהם.
(כי תבא תשפ)
שימור התודעה הלאומית והנדסת התודעה
השארת תגובה