עשו ויעקב מתברכים בברכה שנראית דומה. 'ברכת הטל' ו'משמני הארץ', אבל יש הבדל גדול בין הברכות. בברכת יצחק ליעקב נאמר: "וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלֹקים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירֹשׁ". לעומתו עשו מתברך: " וַיַּעַן יִצְחָק אָבִיו וַיֹּאמֶר אֵלָיו הִנֵּה מִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ יִהְיֶה מוֹשָׁבֶךָ וּמִטַּל הַשָּׁמַיִם מֵעָל". בעוד שבברכתו של יעקב הוקדמה 'ברכת הטל' ל'משמני הארץ', הרי שבברכתו של עשו הוקדמה ברכת 'משמני הארץ' ל'ברכת הטל'.
רבי אפרים מלונטשיץ, בספרו 'כלי יקר' מסביר, שההבדל נעוץ בשוני שבאמונתם של השניים. עשו סומך על עצמו ובטוח שהארץ תיתן את יבולה מכוח השתדלותו. הוא אינו מתפלל 'תפילת הגשם' ואינו דואג לטל השמים. לכן, יצחק מברכו לפי אמונתו – 'משמני הארץ יהיה מושבך'. לעומתו, יעקב אינו מזלזל חלילה בהשתדלותו האישית, אך הוא מודע, שהמפתח להצלחה הוא אמונה בהקב"ה. לכן מקדים יצחק בברכתו ליעקב את 'טל השמים' ( הקב"ה מוריד הטל) כתנאי ל'משמני הארץ'. זאת ועוד, בברכתו של יעקב מודגשת הנתינה האלוקית – 'ויתן לך אלוקים' לעומת זאת, בברכתו של עשו נאמר 'משמני הארץ יהיה מושבך'. שם ה' אינו מוזכר.
השקפותיהן השונות של יעקב ועשו מודגשות כבר משחר ילדותם. יצחק ורבקה זוכים לזוג תאומים השונים בדרכם ובאופיים: " וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים".
הרשב"ם מפרש, שהפסוקים מתארים את תחומי העיסוק של יעקב ועשו. עשו הוא צייד ויעקב רועה צאן. לעומתו, אבן עזרא ורש"י סבורים שהתורה מתארת תכונות אופי שונות של השניים. עשו הוא איש ציד ממולח ורמאי לעומתו יעקב איש תם וישר. הגרי"ד סולוביציק אימץ את דרכם של רש"י ואבן עזרא ותרגם את דבריהם לתקופתנו אודות סכנותיה של חברה קפיטליסטית ורכושנית. הצייד נלחם בעוז את מלחמת הקיום. הוא סומך על חרבו וקשתו. הוא מתוחכם ואף עלול להיות מסוכן, שכן פעמים בדרכו הוא פוגע בחלשים ממנו. 'איש שדה' החותר להשיג רכוש, הנאות ועושר. פעמים מנסה בתחבולות לרמות בני אדם. את כל הצלחתו תולה בכוחו האישי. לעומתו, אמונה אמתית בפרנסה מן השמים מביאה להתנהלות מוסרית יותר.
בימים האחרונים היינו חשופים לנזקים גדולים. אש משתוללת המכלה את הכל, ועצירת גשמים הפוגעת בגדולי השדה. זו הזדמנות לזכור את גבולות היכולת שלנו אל מול איתני הטבע המנוהלים על ידי הקב"ה כברכתו של יעקב 'ויתן לך אלוקים' ולהמשיך להתפלל: 'ושבו העבים על הארץ וחמת האש תשכך'.
(תולדות תשעז)
ויתן לך אלוקים
השארת תגובה