על אף שיפתח נמנה בחז"ל בין 'קלי עולם', ראוי וחובה שנלמד ממנו כיצד טוענים טענות פוליטיות. חדור בצדקת דרכו הוא מגולל את טיעוניו בפני מלך בני עמון טרם יציאתו לקרב. מנהיגינו, הנמנעים משימוש בטענות אלו כטענות משפטיות עוצמתיות, חוטאים להיסטוריה של עם ישראל.
'יפתח בדורו', עומד בפני מציאות פוליטית דומה מאוד לזו שאנו עומדים בפניה, ועל אף 'קלותו' אינו נמנע מטיעונים משפטיים היסטוריים, הגותיים, ו'רחמנא ליצלן' גם המכונים 'דתיים'. הוא אינו מתבייש להכניס את בורא עולם לדיון המשפטי מול טענות של עובדי אלילים.
בדורנו, מצבנו טוב יותר מבחינה זו, שהרי שונאינו מתבססים אף הם על טענות תיאולוגיות והם אינם עובדי אלילים.
א. "לא לקח ישראל את ארץ מואב ואת ארץ בני עמון". אנחנו לא לקחנו שלטון מדיני על הארץ מידי הערבים באף נקודת זמן. לקחנו מידי הבריטים שלקחו מידי התורכים. בואו ונסכים תחילה על העובדות. בלי להסכים על עובדה בסיסית זו המוצגת ראשונה, אין טעם להמשך הדיון.
ב. "ולא האמין סיחון את ישראל עבור בגבולו … וילחם עם ישראל … ויכום, ויירש ישראל את כל ארץ האמורי …". ה'כיבוש' הוא תולדה של מלחמת הגנה. על פי כל חוק, יהודה ושומרון שלנו. הם נכבשו על ידינו כתגובה למלחמה בה ניסו כל מדינות ערב שסביבנו להשמידנו.
ג. "ועתה ה' א-לוהי ישראל הוריש את האמורי מפני עמו ישראל, ואתה תירשנו!". הארץ ניתנה לנו על ידי הבורא. בדיוק כפי שבהיסטוריה שלנו היא נלקחה מאיתנו כמה פעמים בשל חטאינו.
ד. "אשר יורישך כמוש אלוהיך אותו תירש". כמוש הוא אלוהי מואב ולא אלוהי עמון. הדרישה של מלך עמון שקרית ביסודה אפילו לשיטתו. לפלשתינאים לעולם לא היתה מדינה, לאום או אחזקה פורמאלית בשטח. הם עם מומצא. לאום מדומיין והיסטוריה קיצרת מועד שנוצרה כתולדה של עלייתנו ארצה.
ה. "הטוב טוב אתה מבלק בן צפור?". אפילו בלק לא ניסה לכבוש את הארץ מידי עם ישראל מפני שהכיר בזכויותיו בדרך הקשה על ידי שליחו בלעם! גם הירדנים שהשתלטו על חבל ארץ לא להם לא ניסו לטעון על בעלות.
ו. "בשבת ישראל… וזה שלוש מאות שנה". כל אבן בארץ ישראל מעידה על התיישבותנו בארץ זו. אפילו שמות היישובים , ההרים והנחלים שהשתמרו על ידי ערבים, יסודם בשמות העבריים הקדומים שלהם.
(חוקת תשפ)
יפתח ותוכנית טראמפ
השארת תגובה