פעם סיפר ר' שבתי סלבטיצקי על חסיד תושב אודסה שנכנס אל האדמו"ר רבי יוסף יצחק מליובאוויטש )המכונה הריי"ץ). הרבי שאל אותו מה המצב באודסה והחסיד ענה כמה אהבת ישראל גדולה בין החסידים, איזה תפילות, ואוירה מרוממת. הרבי נתן לו עשרה רובל והודה לו על החדשות הטובות. כשיצא אותו חסיד פגש בתור בחוץ עוד חסיד מאודסה. הוא סיפר לו שהרבי מתעניין במצב בעירם, וסיפר מה אמר ושהרבי הודה לו ונתן לו עשרה רובל. החסיד השני שמע זאת וחשב בליבו שהוא כבר יספר בחדר את האמת… הוא נכנס בתורו וכשהרבי מתענין מה המצב באודסה, הוא ענה שהמצב נורא, התפילה לא כמו שצריך, יש מחלוקות בין החסידים, ועוד כהנה וכהנה. הרבי נתן לו רובל. החסיד העז ושאל: הרי חבר שלי שהיה פה קודם לא ממש אמר את האמת על המצב בעיר, והוא קיבל עשרה רובל, ילמדנו רבנו על מה ולמה קבלתי אני רובל אחד בלבד? הרבי הריי"ץ ענה לו: מה קורה באודסה אני יודע. יש שתי "אודסה". יש אודסה חסידית, מלאת אהבה ועבודת ה'. ויש אודסה של מחלוקת וקנאה וכבוד. כשאני שואל אתכם מה חדש באודסה, אני לא באמת צריך לדעת מה חדש שם, אלא אני מברר באיזו אודסה כל אחד מכם נמצא…
***
זה יכול להישמע סיפור קלישאתי, מה רוצים? שנמרח את עצמינו? שלא נראה דברים שליליים? "לימוד זכות" דחוק כזה, שצריך לעקם את המוח בעבורו? כמו ילד קטן שאומרים לו שאם מישהו נוסע בשבת זה בטח יולדת, והוא לא מבין איך זה שכל השכונה יולדת השבת, אפילו השכנים בני השמונים נוסעים ללדת… נו באמת, זה לא רציני…
הנקודה היא, שהאדם באמת יכול לבחור מה מעסיק אותו, במה הוא מתמקד. באופן אוטומטי צצה הביקורת, והצורך להביע דעה מלומדת על כל תופעה וכל אדם שזז. הכי קל ונוח להתפזר החוצה. השאלה אם אני יכול לבחור שאני מתעסק רק במה שנוגע לי, ולא עסוק במה שמחוץ לתחום האחריות שלי… ואז, אם כבר אני פוגש אדם שמעצבן אותי, אדרבה, סימן שיש לי עבודה למצוא בו משהו טוב, יש לי אתגר בנושא הכי חשוב: "אמון" שהאדם ביסודו הוא טוב, גם אני וגם הסובבים אותי.
בעידן הרשת אנחנו מוצפים במאמרים ותגובות על פלוני ועל אלמוני, ניתוחים למה ההוא עשה ככה ולמה ההוא כתב ככה, כל אחד נהיה ממש פסיכולוג מלומד כשזה נוגע לביקורת על מישהו. הקטע שגם אם זה נכון, למה זה כל כך חשוב להתעסק בזה? סיימתי עם כל מה שיש לי לעשות בעולם עד שמה שנשאר זה לנתח אחרים?
חז"ל אומרים על בלעם שידע בדיוק מתי הרגע הזה ביום שהקב"ה כועס. הוא היה "מומחה" בביקורת, בלמצוא את הנקודה הרעה. זו מומחיות אמתית, הוא נקרא בעבורה "יודע דעת עליון", אבל זו מומחיות שעושה אותך בלעם…
אז באיזה אודסה אתה חי?…
(בלק תשעט)
באיזה אודסה אתה חי?
השארת תגובה