לאחר שמשה נתבשר על אי היכנסו לארץ המובטחת, ביקש מהקב"ה: "יִפְקֹד ה' אֱ-לֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה: וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת ה' כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה". הקב"ה נענה לבקשתו: "קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו: וְנָתַתָּה מֵהוֹדְךָ עָלָיו".
בבא בתרא (עה', א'): "ונתתה מהודך עליו – ולא כל הודך, זקנים שבאותו הדור אמרו: פני משה כפני חמה, פני יהושע כפני לבנה, אוי לה לאותה בושה, אוי לה לאותה כלימה".
האם היתה הצדקה לביקורת שמתחו זקני הדור על מינוי יהושע כמנהיג?
באותה התקופה ידעו שיש מאור גדול לממשלת היום – החמה, ומאור קטן לממשלת הלילה – הלבנה. היום אנו יודעים בבירור את הפער העצום בגודל שני המאורות. היחס ביניהם הוא 65.000.000: 1.
לפי המודל ההליוצנטרי (הליו-שמש, צנטרי-מרכז) שבו כל כוכבי הלכת, וביניהם כדור הארץ, השביטים והאסטרואידים במערכת השמש נעים במסלולים סביב השמש, והרי שגם ירחי כוכבי הלכת וביניהם הלבנה הנעה סביב כדור הארץ, למעשה נעים סביב השמש. הלבנה נעה סביב השמש בזכות תנועתה סביב כדור הארץ ולא בזכות עצמה. בכך ערכה יורד עוד יותר לעומת הערכת זקני דור המדבר.
דמותו של משה שציוה לנו את התורה כמורשה, זוהרת כחמה. קרינת עור פניו ברדתו מן ההר היוותה ביטוי מוחשי לכך. אך לעת כזאת של מלחמות כיבוש, ליהושע, שפניו כפני המאור הקטן לממשלת הלילה, היה יתרון. יהושע ניצל את הלילה בכיבוש הארץ: "הִנֵּה אֲנָשִׁים בָּאוּ הֵנָּה הַלַּיְלָה מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַחְפֹּר אֶת הָאָרֶץ". "וַיָּקָם יְהוֹשֻׁעַ וְכָל עַם הַמִּלְחָמָה לַעֲלוֹת הָעָי וַיִּבְחַר יְהוֹשֻׁעַ שְׁלֹשִׁים אֶלֶף אִישׁ גִּבּוֹרֵי הַחַיִל וַיִּשְׁלָחֵם לָיְלָה". "וַיֵּלֶךְ יְהוֹשֻׁעַ בַּלַּיְלָה הַהוּא בְּתוֹךְ הָעֵמֶק", וכיוצ"ב.
חסד עשה הקב"ה עם יהושע ועם דור כובשי הארץ בציווי: "ונתת מהודך עליו- ולא כל הודך". זה כנראה הספיק ליהושע בכדי להנהיג דור ייחודי בהיסטוריה של עם ישראל: "וַיַּעֲבֹד יִשְׂרָאֵל אֶת ה' כֹּל יְמֵי יְהוֹשֻׁעַ וְכֹל יְמֵי הַזְּקֵנִים אֲשֶׁר הֶאֱרִיכוּ יָמִים אַחֲרֵי יְהוֹשֻׁעַ וַאֲשֶׁר יָדְעוּ אֵת כָּל מַעֲשֵׂה ה' אֲשֶׁר עָשָׂה לְיִשְׂרָאֵל", בניגוד גמור לזקני לדור המדבר בהנהגתו של משה, שעליהם נאמר: "וַיְנַסּוּ אֹתִי זֶה עֶשֶׂר פְּעָמִים וְלֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹלִי".
לאור התוצאות האלה, לזקני דור המדבר לא הייתה כל הצדקה מוסרית לביקורת שמתחו על מנוי יהושע כמנהיג.
(פנחס תשעט)
משה כחמה ויהושע כלבנה
השארת תגובה