השיגעון החדש של הספינר יחלוף מן הסתם במהירות, כמו רבים לפניו. ועדיין יש לתמוה, מה יש בו בגלגל הקטן הזה שהצליח למשוך אחריו אנשים כה רבים תוך זמן כה קצר. אין שום הנאה מיוחדת בסיבובו, וגם לא אתגר או הישגיות כמו בקוביה הונגרית למשל. אם רוצה אדם להתעסק במשהו באצבעותיו בעודו שקוע בעניין אחר, הרי שבאותה מידה הוא יכול לגלגל בהן עט או כל חפץ קטן מזדמן. למה דווקא ספינר?
אולי יש בכך ביטוי להתנוונות הפושה באנושות, לרדידות קיומית שאינה מבקשת לה דבר פרט לגירוי חולף והסחת דעת. כמו העכבר הרץ בגלגל שבכלובו ואינו מגיע לשום מקום, כך מסובבים אנשים את הספינר מבלי להגיע לשום דבר, וכך גם נראים חייהם – מרוץ בלתי פוסק במעגלים של עבודה-הנאה ללא תכלית כלשהי מעבר לסיבוב. אנחנו רצים והם רצים. אנחנו רצים לחיי העולם הבא, והם רצים במעגלי העולם הזה. מקובלים כמו רמח"ל דיברו על סוד העיגולים והיושר, כאשר העיגולים מבטאים את תנועתו המחזורית והטבעית של העולם, ואילו היושר מבטא את המגמה הא-לוהית המקדמת אותו כלפי ייעודו העליון. השילוב בין השניים יוצר תנועת ספירלה, בה כל סיבוב אינו חוזר בסתמיות על זה שלפניו, אלא מתקדם למדרגה גבוהה יותר. לפי זה, הספינר נראה כמו ייצוג של העיגולים בלבד, סיבובים אינסופיים ללא התקדמות כלשהי.
אפשר להשוות את הספינר לסביבון של חנוכה, שמקורו אמנם אינו יהודי, אולם היו מגדולי החסידות, שמצאו בו רמזים לעניינים גבוהים, ואמרו עליו ש"כשמסובבים למטה, מסובבים גם למעלה". זאת משום שבסופו של דבר נעצר הסיבוב של הסביבון ונקבעת תוצאה כלשהי, לכאן או לכאן; אבל מה התכלית בסיבוב בלתי פוסק?
מה שבטוח, שום דבר בעולם לא הולך לבטלה. כל חלקי המציאות ארוגים אחד עם השני בקשרים מורכבים וסבוכים, וכל תנועה קטנה משפיעה על כל המערכת, כבדוגמא הידועה של משק כנפי הפרפר המחולל סערה בארץ רחוקה. ברור אם כן שמיליוני ספינרים המסתחררים ברחבי העולם, הנם חלק מהתוכנית האלוקית, כמו המוני גלגלי שיניים קטנים המפעילים ביחד מערכת כלשהי. מהי מטרתה ובאיזה אופן הם פועלים, כנראה לא נדע לעולם; ובכל זאת, ברור שהסיבובים הללו עושים משהו. השאלה רק מה…
(נשא תשעז)
סודו של הספינר
השארת תגובה