אחת מן הקללות היא ה'הקדחת'- "אף אני אעשה זאת לכם והפקדתי עליכם בהלה את השחפת ואת הקדחת מכלות עיניים ומדיבת נפש…" (ויקרא כ"ו ט"ז]. קללה זו, כחברותיה, טעונה הסבר. יש מי שפירש 'קדחת' מלשון 'קודח', מה שיכול לאפיין מספר מחלות. ראיה שאין מדובר במחלה מיוחדת ניתן למצוא במקרא עצמו "את השחפת ואת הקדחת", שכן ה"א הידיעה באה ללמד שאין 'קדחת' ו'שחפת' שמות פרטיים. היידוע מצמצם משמעות אך עדיין אין למצוא בצמצום זה מחלה אחת בלבד. רש"י פירש "ובקדחת – לשון כי אש קדחה באפי והיא אש של חולים מלויי"ד בלע"ז (פיעבערהימצע) שהיא חמה מאד" (דברים כ"ח, כ"ב).
מחלת חום היא עילה מספקת כדי לחלל את השבת "מחללין שבת…ועל כל מי שיש בו קדחת חם ביותר עם סימור" (או"ח שכ"ח סעי' ז'). כלומר, חום גבוה מאוד. המשנה ברורה הבחין בינה לבין "קדחת המצוי שבא מתחלה הקרירות ואח"כ החמימות אין זה בכלל חולה שיש בו סכנה" (ס"ק כ'), כלומר, חום עשוי גם להורות על מחלה קלה יותר, שאינה בגדר קדחת, מחלה שמתירה לעבור על איסורי דרבנן. הרב משה פיינשטיין נשאל מה היא מידת החום שעליה התירה התורה לחלל את השבת וכתב: "הנה אין בזה דבר ברור אבל אין צריך שיהיה ברור שהוא סכנה דעל ספק נמי מחללין וכל שאדם חושש לזה שמא הוא חם ביותר מחללין ורק מה שהוא תופס שהוא רק מעטי חום בברור, אין מחללין. וסתם בני אדם חוששין כשהוא קרוב למדת מאה ושניים (37.8) שהוא חם ביותר ולכן על מידה זו מחללין ואין רשאין להחמיר. ואם אחד חושש גם בקרוב למאה ואחד ורוצה שיחללו עליו נמי מחללין… ומסכם "…סוף דבר אם רק לא ברור להו להחשיב שהוא מעט חום מחללין" (אגרות משה, או"ח ח"א סי' קכ"ט).
הרב אליעזר וולדינברג התקשה לקבל את דברי הרב פיינשטיין שבמידת חום 37.8 ניתן לחלל שבת, ומביא בשם בעל קצות השלחן שבחום גבוה קצת, כגון 38, התיר לקחת תרופות, אך לא התיר איסורים דאורייתא. אך הוסיף וכתב "…ורק במחלה אשר כשלעצמה כפי מה שהיא בצורה שנגוע בה לפנינו יש בה חששא דמיעוטא, דהיינו שמיעוט מסתכנים בה, אזי הוא דכן יש להתיר משום חששא זאת גם לחלל שבת במלאכות דאורייתא כדי לתת הטפול הדרוש בהיות ובכאן הדבר המסכן לפנינו כבר באופן מוחשי, והוא מקונן בגוף ישראלי שלפנינו" (שו"ת ציץ אליעזר, ח"ח סי' ט"ו פ"ז). כלומר, במחלה שגם בחום לא גבוה עשויה לאבחן מחלה שסכנה כרוכה בה, ניתן להקל אפילו באיסורי תורה. הרב נויבירט בספרו כותב "הסובל מחום למעלה מן הרגיל אצלו, ואפילו לא נפל למשכב, אבל כרגיל אין יוצאים מפתח הבית מחמת מחלה זו", והעיר שם בהערות, כי אין לקבוע כללים בזה, אלא יש לדון כל מקרה לגופו…ואדרבא מצינו שחום מעט לפעמים הוא סימן לחולה שיש בו סכנה, כמו במחלת ריאה (שמירת שבת כהלכתה פרק ל"ג סעי' א' אות ב', ובהערה ב' שם).
מדידת חום הינה גורם חשוב בווידוי נגיף הקורונה, מחלה שסכנה בצידה, ועל כן ניתן להקל בכך.
(בהר בחוקותי תשפ)
הקדחת והקורונה – מדידת חום
השארת תגובה