הרב נחום נרי'ה
ראש בית המדרש "תורה בציון" ירושלים עיה"ק
א. לתהליך הפרשת הכוהנים קידושם ומשיחתם מוקדשות מספר פרשיות בתורה, בספר שמות וב"תורת כוהנים". הקידוש והמשיחה היו חלק בלתי נפרד מהקדשת כלי הקודש לעבודת המשכן. "ויקח משה .. וימשח את המשכן וכל אשר בו ויקדש אותם.. ויז ממנו על המזבח.. ויצוק משמן המשחה על ראש אהרון וימשח אותו לקדשו".
צווי יוצא דופן נצטווינו בהפרשת הכוהנים: "ואת כל העדה הקהל פתח אוהל מועד" דרשו רבותינו בתו"כ "במעמד כל העדה". מה צורך בהתקהלות לאומית בעת המינוי שהצריכה נס גדול "זה אחד מן המקומות שהחזיק מועט את המרובה" נתפרש ברש"י ,מקום הריכוז הקטן הכיל מעל שש מאות אלף איש ?
תהליך בחירה של יחיד ממועמדים רבים, או קבוצה מתוך כלל הוא קשה ומורכב. מילת העדפה כלשהי, הערכה או בהעדפה חיצונית מעוררת תסיסה.האם ההעדפה נובעת מחוסר הכרה, אי-הערכה, או שהיא מבטאת קיפוח ודחיה . יש תוהה, יש המבקר יש המקנא ויש השונא . העדפה חד פעמית, גרמה לגלות מצרים,יצרה קרע משפחתי בבית יעקב. קרע שלא נתאחה דורות ."בשביל משקל שני סלעים נתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים" אם טבעו של מינוי לתפקיד בכיר מעוררת סערה ושנאה, קל וחומר בחירה נצחית לתפקיד רב- גווני המעניק לנבחר מעמד מבחינה רוחנית לאומית וכלכלית."כתר כהונה זכה בו אהרון ובניו". בחירה זו מחיבת הבנת הייחוד בנבחרים. גדלות אישית למתמנים. והסכמה לאומית לבחירה מן הקצה אל הקצה. כל שכבות העם נדרשות להשתתף במעמד המינוי –"כדי שיהיו נוהגים בקדושה בכהונה" -לשעה ולדורות. לכן צווה משה לעריכת המעמד לעיני כל ישראל. אף הקב"ה השתתף בהכתרה ממרומים – הנס משמים- המועט שהחזיק את המרובה.
ב. כשם שבמינוי הכוהנים בישראל , תהליך ההפרדה והבחירה הפנימי היה קשה כניתוח בבשר החי. גם בזמן צאת ישראל ממצרים , נבחרו ישראל לממלכת כהנים וגוי קדוש. "לקחת גוי מקרב גוי".הם עברו ניתוח –ניתוק מכאיב. בעקבותיה ירדה שנאת האנטישמיות לעולם. אנו צריכים להסיק את המוטל עלינו : בחירתנו מצריכה הבנה בייחודנו,בסיבות בחירתנו בירור והעמקה כלפי פנים.,והמתחייב ממנה כלפי חוץ.
ג. בתחילת הפרק הדן בליל הפסח והלכותיו – "ערבי פסחים" מוקדש מקום רב להלכות קדוש שיסודן במצוות קדוש השבת והבדלתה. מפי גדולי החסידות קבלנו שחלקי אגדה ועיון המרוכזים וכרוכים יחדיו אין זו תופעה מקרית-מכנה משותף פנימי להן . ליל יציאת מצרים היא יום הולדתה ובחירתה של האומה מפי עליון. הבחירה בכנסת ישראל שראשיתה החלה ביציאת מצרים,ושיאה במעמד סיני , מעלה שאלות יסוד: מה נשתנה העם הזה שהוא הנבחר מכל העמים? הללו עובדי עבודה זרה. והללו עובדי עבודה זרה ? הבדלה הכרוכה בקידוש הנאמר ומתגלה במקראי קודש מבהירה שההבדלה בקדושת האדם הזמן המקום אינם לשם יצירת מעמד- אלא הבדלה המטילה חובות כלפי אדם וכלפי עולם, מתוך ההתייחדות לקדושה המרוממת והמחייבת . לכן חוברו יחדיו מצות הקידוש וההבדלה וסדר ליל הניתוק והבחירה במצרים בפרק ערבי פסחים. ניתוק והבדלה יחודיים שחצו את גבולות ההיגיון האנושי והורגשו על ידי בעלי חיים: כלבי- מצרים. "ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו" ."אתה בחרתנו מכל העמים אהבת אותנו וקדשתנו במצוותיך".
"אתה בחרתנו מכל העמים אהבת אותנו וקדשתנו במצוותיך"
.. ""אתה בחרתנו מכל העמיםאהבת אותנו וקדשתנו במצוותיך. תהליך זה מתמשך ומתפשט לדורותינו עלינו להוכיח שאנו ממלכת כוהנים וגוי קדוש…
התשובה היא שאתה בחרתנו מכל העמים אהבת אותנו וקידשתנו במצוותיך. הקידוש של עם ישראל .ברית וזכות אבות קדושתם וסגוליותם מכל אלו ביחד מתייחד התבדל עם ישראל התקדש בשמירת המצוות הוא המיחד את יראת מכל האומות