בימים אלה אנו עומדים בעיצומם של ימי ספירת העומר. מקורה של מצוה יקרה זו בפרשתנו: 'וספרתם לכם ממחרת השבת מיום הביאכם את עמר התנופה שבע שבתות תמימות תהיינה עד ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום והקרבת מנחה חדשה לה' " (ויקרא כ"ג, טו-טז).
בדרך כלל, ספירת הימים לקראת מאורע מסוים מתבצעת באופן, שאנו יודעים את מספר הימים שנותרו לאותו מאורע. דוגמא לכך, כאשר מצפים ליום חתונה יודעים אנו היטב כמה זמן נותר עד לתאריך המיוחל. אנו מתעלמים מאורכה של התקופה שעברה, זה לא רלוונטי. מצד שני, בספירת העומר אנו מדגישים את התקופה שחלפה ואין אנו מזכירים את מספר הימים שנותרו עד לשבועות. יתכן והסיבה לכך נעוצה במטרתה של הספירה. בעוד, שמטרת ספירת ימים לקראת מאורע מסוים היא הצפייה להתגשמותו הרי שספירת העומר מדגישה לא רק את ההמתנה למתן תורה אלא את התהליך עצמו. ימי הספירה יוצרים תהליך רוחני שראשיתו בפסח וסופו בשבועות. עמדה זו משתקפת היטב בשיטתו של בעל הלכות גדולות, שפוסק שאם שכח לספור יום אחד אין הוא יכול להמשיך ולספור. שיטתו נקבעה הלכה למעשה בשולחן ערוך אורח חיים (סימן תפ"ט, ח'):'אם שכח לספור באחד מן הימים… סופר בשאר ימים בלא ברכה'. כאשר הספירה היא תהליך לא ניתן לוותר על אף יום בספירה. חובה עלינו לשמור על ספירה תמימה ושלימה ללא חיסרון.
אמנם בעלי התוספות חולקים בחריפות על הבה"ג וכותבים במסכת מנחות (סו ע"א ד"ה: זכר למקדש): "ותימה גדולה היא ולא יתכן". כלומר, לדעתם גם כאשר חסר יום אחד לספירה ניתן להמשיך ולספור, עדין אדם יכול להביע את כמיהתו למתן תורה באמצעות הספירה.
כמה משמעותי לראות את המוקד בספירת העומר בתהליך לקראת מתן תורה ולא רק צפייה למתן תורה. כדי להגיע מוכנים למתן תורה נדרשים אנו להתכונן רוחנית בכל אחד מימי הספירה.
בדור האחרון נוספו ימים טובים בתקופת הספירה – יום העצמאות ויום ירושלים. אמנם, אין אנו עורכים ספירה מיוחדת בין הימים הללו אבל אפשר להקביל בין יום העצמאות לפסח ויום ירושלים לשבועות (חל באותו היום). יום העצמאות ופסח הם ימים של חרות פיזית ומצד שני יום ירושלים ושבועות הם ימים של חרות רוחנית. וכך אנו עוברים תהליך מחירות פיזית לחרות רוחנית מיציאת מצרים לקבלת תורה וממדינה עצמאית לשיחרורה של ירושלים. נקודה זו מודגשת על ידי הרש"ר הירש וזו לשונו: 'כבר חגותם את חג חרותכם וכבר זכרתם לפני ה' את עצמאותכם שזכיתם בה בשבתכם בארצכם ובאכלכם מלחם הארץ נמצא שכבר הגעתם אל החירות ואל רווחת העצמאות המהוים בדרך כלל את מטרת כל השאיפות הלאומיות ואלו אתם תראו עצמכם רק בראשית ייעודכם הלאומי ותחלו למנות לקראת השגת מטרה אחרת ובלשון זו נאמרה ספירת העומר מהחל חרמש בקמה תחל לספור … במקום שאחרים חדלו לספור תחל ספירתך אתה'. כלומר, הספירה מתחילה מאותו מקום שכל מדינה כבר חדלה לספור זו המעלה של מדינת ישראל שאינה מסתפקת רק ביום העצמאות היא זקוקה ליום ירושלים וכן כמהה היא אל שבועות ולא מסתפקת בפסח.
בפסח אנו מביאים את מנחת העומר המורכבת משעורים ובשבועות אנו מביאים מנחת שתי הלחם מחיטה. ומסביר בעל 'ערוך השולחן' שאמנם בפסח נגאלנו אבל ללא תורה ומערכת ערכים המקנה את ייחודנו כממלכת כוהנים. לכן המנחה המובאת היא ממאכל בהמה (שעורים). בחג השבועות אנו מקבלים את התורה את הרוח ולכן המנחה באה מהחיטה ממאכל אדם. זאת ועוד, בשבועות באופן חד פעמי אנו מביאים מנחה, שיש בה חמץ. החמץ הוא תפיחה , החמץ מגלה את כוחות היצירה האנושים. לשם כך, מתכונן עם ישראל במשך חמישים יום לקראת האתגר הגדול של מנחת חמץ. בימים אלו מתרחש המעבר מהמצה הפשוטה לחמץ המורכב. אם כן, אחד מיסודותיה של ספירת העומר הוא התהליך שעובר האדם ולא רק הצפייה וההמתנה למתן תורה. המעבר מהפן הפיזי לרוחני דורש מאמץ בתהליך עצמו. כאשר מצפים לשיא משמעותי לא ניתן להסתפק בכמיהה וההמתנה אלא כל יום נדרש כדי להכין את עצמנו להיותה ראויים יותר לקראת אותו מעמד גדול ונשגב.
(אמור תשע)
הספירה לקראת שבועות היא לא רק כמיהה אלא תהליך
השארת תגובה