באוגוסט 1943, בעיצומה של השואה, פנו מנהיגים יהודים מאתיופיה לקיסר היילה סלאסי, קיסר אתיופיה, בהצעה נועזת. הם ביקשו ממנו לעזור ליהודים באירופה להימלט לאתיופיה ולסייע לפליטים היהודים באירוחם בכפרים אתיופים.
באוגוסט 1943 התפרסם מאמר בעיתון "פלסטין פוסט", מה שהיום הוא ה"ג'רוזלם פוסט", המאמר מתאר את ניסיונותיהם של יהודי אתיופיה להציל את יהודי אירופה בזמן השואה וזאת כאמור באמצעות פנייה לקיסר אתיופיה היילה סלאסי. אפשרויות הגירה של יהודי אירופה לאתיופיה נדונו על ידי השר האתיופי בלונדון עם מר הארי גודמן וד"ר שפרינגר מאגודת ישראל. על פי הכתבה מי שהוביל זאת היו יהודי אתיופיה שכונו אז ה"פלאשים" או "היהודים השחורים", שהביעו את שאיפותיהם לסייע ליהדות אירופה ולארחם בכפרי הפלאשים. ברצוני להודות ליאסו זללו וד"ר סם שוורץ שחשפו בפניי את הידיעה.
מה דחף את יהודי אתיופיה לצאת בהצעה נועזת מעין זאת?
מקובלני מסבי אבא דג'ן (גדעון) מנגשה – היחיד שאפשר לייחס אליו קדושה הוא א-דו-נ-י (א-לוהים). תפיסה זאת ככל הנראה מסבירה מדוע בדיסציפלינה התיאולוגית בעולמה של 'ביתא ישראל', עומד ערך יסודי אחד, ערך השוויון. לפני הא-ל כולם שווים. אין משהו למעלה חשוב יותר ופחות יותר, כולם פרטים וחלק מהישות האלוקית בצורה שווה.
העדר יחסי אנוש תקינים (שנאת חינם), אבל בעיקר תפיסות היררכיות שהיו טרום חורבן בית המקדש השני, הם שהביאו אותנו לאיבוד העצמאות והחרבת הבית הלאומי. אלפי שנים המתין עם ישראל מאז חורבן בית המקדש עד שלפני 71 שנה נולדה מדינתו הריבונית היא מדינת ישראל. המדינה קמה, בין היתר, משום שיהודים באו ארצה לבנות ולהיבנות בה- החובה לפני הזכות ולא להפך, להיבנות ממנה ולבנות בה- הזכות לפני החובה. המושג 'קדושה' כידוע מהווה מרכיב חשוב בנושאי אמונה ותודעת מעמד האדם בפני הקב"ה. "קדושים תהיו", כותב ישעיהו ליבוביץ, משמעו: "שאין אתם קדושים אלא והתקדשתם והייתם קדושים… קדושה במציאות האנושית היא משימה המוטלת על האדם ובשום פנים היא איננה תכונה המצויה באדם וגם איננה מוענקת לו". אם נחזור ליהודי אתיופיה, הם העמידו במרכז תודעתם הדתית את האינטרס הלאומי לפני האינטרס האישי. הם נדרשו מעצמם ומעולם לא דרשו מאחרים להכיר שא-דו-נ-י בלבד הוא הקדוש.
בפרשת יקבי ברקן מנעו מיוצאי אתיופיה לעבוד בייצור יין. יהודי אתיופיה התבקשו לעבור לתפקיד שאין בו מגע עם היין, יהודי אתיופיה, שסיכנו את חייהם בתקופת השואה כדי להציל יהודים מאירופה. לזאת תצרפו את האווירה הקשה והרעילה כפי שראינו בתקופת הבחירות- בימים אלו, שבין יום השואה ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ששיאו בחג העצמאות, אנו נדרשים לחשבון נפש רציני. יש לנו מדינה לתפארת, היא שבירה ועלינו לשמור עליה.
עלינו לקרוא מחדש את פרשת קדושים ברוח של התפיסה של התרבות הדתית של יהודי אתיופיה.
תחי מדינת ישראל.
(קדושים תשעט)