Facebook
Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
      • כשרות בחו"ל
Menu
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
      • כשרות בחו"ל

כל דכפין וכל דצריך

פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט) כ״ז באלול ה׳תש״פ (ספטמבר 16, 2020) 4:56 am אין תגובות

"הא לחמא עניא" אינו היסטוריה. הוא תוכנית ריאליטי. כאן ועכשיו. קטע קדום זה (שידוע לנו למן תקופת הגאונים), אחד המוכרים ביותר במסורת היהודית, פותח את ההגדה של פסח. מקופלת בו תורת הגאולה היהודית, שתכליתה אחריות, ערבות הדדית ודאגה ל"אחר".
עיתוי אמירתו מעורר תמיהה רבתי. לכאורה, יש בו הזמנה לכל רעב לבוא ולהסב עמנו לשולחן הסדר, ולכל הצריך להשתתף עמנו בקורבן הפסח. אך במקום שייאמר חודש לפני הפסח, או, למצער, בבית הכנסת, מקום שבו אורחים ועניים מצויים, הוא נאמר על שולחן הסדר, לאחר הקידוש, לאחר שבני הבית כבר מסבים ליד השולחן והדלת נסגרה אחריהם.
בימים אלה, כאשר ההתכנסות – אפילו של בני משפחה שאינם חלק מהמשפחה הגרעינית – אסורה באיסור חמור, מטעמי פיקוח נפש, ומקל חומר שאין ליצור מגע עם אנשים 'זרים', אמירת קטע זה נראית לכל היותר כ"צפצוף הזרזיר".
מכוח תמיהה זו, פרשנים רבים נמנעו לראות בקטע זה הזמנה לאורחים (שזמנה של זו להיעשות זמן רב קודם לחג), אלא חלק ממעשה הסדר.
"הא לחמא עניא" מכוון אפוא כלפי התינוקות שישאלו, ונועד לחנך את המסובים כולם לכך ששמחה יהודית, של עצמאות, חירות ופדות, אינה נחגגת ברחובה של עיר, בהנפת דגלים, אלא בבית, בחיק המשפחה, ותוך דאגה אמתית וכנה ל"אחֵר", לעני, ליתום ולאלמנה.
"אחֵר" זה יכול להימנות על שני סוגי אנשים: "כל דכפין", כל הרעב, העני והרש שאין משגת לקנות לו אוכל, אך גם "כל דצריך" – זה הצריך מישהו שידבר עמו, לא רק אליו ועליו, מישהו שיוכל להקשיב, להאזין.
כמה רבים הם האנשים הבודדים בעולמנו הזר והמנוכר לעתים. רבים מהם עשויים להיות בעלי אמצעים, לכאורה לא חסר להם דבר. אך לאמיתו של דבר הם בודדים בעולם. ילדיהם – אם יש להם כאלה – פונים לעיסוקיהם, ואינם מוכנים לשאת בטורח תשומת הלב התמידית הדרושה לא אחת לשם טיפול בהורים באים בימים; חלק מחבריהם שמכבר הימים כבר הלכו לבית עולמם, והנותרים מסובכים ועמוסים בבעיות משלהם.
ואם כך בימי שגרה, בתקופה נוראה זו שאנו מצויים בעיצומה, על אחת כמה וכמה.
חג הפסח גם מלמדנו שגאולה אמתית מתקיימת רק כאשר שותפים לה בני כל הדורות. "בנערינו וזקנינו נלך". הקטנים עם הגדולים.
מיהו בן חורין אמתי? רק מי שיכול לקיים בעצמו את מצוות "למען תספר באזני בנך ובן בנך", שיושב בצוותא (או, למצער ובצוק העתים, באמצעים של 'היוועדות מרחוק') עם ילדיו ונכדיו ומעביר להם את המורשת שעוברת, כחוליה בשרשרת, מדור לדור.
קטע זה, "הא לחמא עניא", כתוב ונאמר – בניגוד לרוב ההגדה – בשפה הארמית, שפה שבימים קדמונים הייתה שפת הדיבור העממית. יש כאן מסר פדגוגי חשוב: תכני ליל הסדר לא נועדו רק לאנ"ש, לתלמידי חכמים ויודעי ח"ן, אלא לציבור כולו.
ומכאן מודעה רבה לתורת החינוך: רצונך להעביר מסר, אמור אותו בלשון מובנת, עממית, קליטה. "בגובה העיניים". המסר צריך להיות חד, חריף, ובעיקר קצר (28 תיבות בסך הכל, או בלשון ימינו: סאונד-בייט של 10 שניות, הא ותו לא!). רק כך יגיע ללבות השומעים ויובן על ידם. וצא ולמד, שדווקא אותם קטעים "עממיים" שנכתבו בארמית, דוגמת ה"קדיש" ו"כל נדרי", הם אלה שנשתמרו בתודעת העם.
הראבי"ה, אחד מגדולי אשכנז, מדגיש שהשימוש בלשון המדוברת, נועד להביא את המסר גם ל"נשים ותינוקות". לאמור: סיפור יציאת מצרים ומסריו אינם שייכים, כהרבה מצוות עשה אחרות, רק לגברים בני המצווה, אלא למשפחה כולה: לנשים, ולגם לילדים. ואין צריך לומר שמכוון הוא לכל הילדים, גם לרשע, לתם ולזה שאינו יודע לשאול. חירות ושוויון, שחרור מעבדות וכבוד האדם אינם עניין רק לבני האליטה הליברלית, אלא לכל אדם.
ראשונים אחרים, דוגמת בעל "מחזור ויטרי" (מבית מדרשו של רש"י), נתנו בדבר טעם אחר, מעשי: "מפני המזיקין, המדברים בלשון הקודש כמלאכים, ואילו היו שומעין מה שאנו אומרים כל רעב יבוא ויאכל היו מתקבצין כולן ומקלקלים כל הסעודה והיו עושים היזק. על כן נהגו לאומרו בארמית כדי שלא יהיו מבינים מה שאנו אומרים…".
בין כך ובין כך, עולה השאלה מה טעם סוף הקטע נאמר בעברית, "לשנה הבאה בארעא דישראל", "לשנה הבאה בני חורין"? ושמא בא הדבר ללמדנו, שחירות יהודית אמיתית אינה נחוגה בהרי הקרפטים, במלון פאר בשוויץ ובהרי הקטסקילס, או על גבי ספינת תענוגות המיטלטלת בים, אלא דווקא כאן, בארץ ישראל, ודווקא בלשון הקודש. הישיבה בארץ ישראל, במדינת ישראל, כמו גם הדיבור בשפה העברית, הם מסממני החירות המופלאים בדורנו.
(צו תשפ)

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

אחד חכם ואחד רשע
על הניסים ועל הניסיונות
אינג'רה היא חמץ או לא? תלוי את מי שואלים
האויב הפנימי
אביעד הכהן

פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט) |להציג את כל הפוסטים של פרופסור אביעד הכהן (נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט)


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

השבוע בעזרת נשים: רביטל ויטלזון יעקבס
עזרת נשים

השבוע בעזרת נשים: רביטל ויטלזון יעקבס

איך מוצאים אהבה בגיל השלישי?
המגזין

איך מוצאים אהבה בגיל השלישי?

השבוע בעזרת גברים: רמי לוי
עזרת גברים

השבוע בעזרת גברים: רמי לוי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 21 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ ב-60,000 עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: ליאת שוקרון

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
      • כשרות בחו"ל
Menu
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
      • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

הסוד שבשמות

להמשך קריאה »

אנחנו מתפללים שה' ישוב לשכון בתוכנו, אבל מסתדרים לכאורה לא רע בלעדיו

להמשך קריאה »

תשובת המקרא ל-מיהו יהודי?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

תנאי שימוש

פנו אלינו

פורטל חדשות ועדכונים לציבור הדתי

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס