Facebook
Youtube
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
תפריט
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

ומצא חן ושכל טוב בעיני אלקים ואדם

הרב ירחם שמשוביץ (ישיבת חורב, ירושלים) י״ד בכסלו ה׳תשפ״א (נובמבר 30, 2020) 4:18 am 2 תגובות

 

בפרשתנו מופיע לראשונה שם ישראל בתורה. פעמיים בפרשה. הראשונה לאחר שנאבק יעקב כל הלילה עם האיש המזוהה עם מלאכו של עשו, ובפעם השנייה לאחר פרשת שכם בעלותו לבית אל לשלם את נדרו כאשר נראה אליו האלקים לאשר את דבר שינוי שמו.

וצריכים אנו לעיין בכפילות זו ובייחוד בסדר הדברים, שהרי שמו של ישראל ניתן לראשונה ע"י מי שמתחרה עימו על ההובלה והבכורה ומתוך כך על ההמשכה של ההיסטוריה האנושית, ודורש לעצמו את שם ישראל לאורך כל חשכת הגלות ורק בהגיע אור עלות השחר מודה ליעקב שהוא הוא הראוי לשאת שם ישראל עליו (ומעניין לשים לב לכך שגם בגלותנו אנו הפיזית היה מי שרצה לקחת לעצמו את שם ישראל בטענו שהוא הוא ישראל שברוח אל מול מי שלדבריו אכזב שהינו רק ישראל שבבשר). רק לאחר כל התהליך הנ"ל, מקבלים הדברים את אישרורו של הקב"ה עצמו.

גם צריכים אנו לשים לב להבדל שבסגנון הדברים: בראשונה כתוב: "לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל" ובשנייה "לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך, ויקרא את שמו ישראל".

כלומר, בא הכתוב ללמדנו שישנם שני שלבים בבירור זהותם של צאצאי האבות עד שיכולים הם להשיג את שמם המיועד להם טרם נברא העולם, למי שבשבילו נברא העולם, כפי שפירש רש"י על המילה "בראשית": בשביל ישראל שנקראו ראשית.

מימד נוסף מתגלה בכך, שלהבדיל מאברהם שמאז שמשנה הקב"ה את שמו מאברם לאברהם, משתנה שמו כליל והקורא לאברהם אברם עובר בלאו ובעשה, הרי שלגבי יעקב אין בשינוי שמו בכדי להעלים את שמו הקודם. יתירה מזו, למרות שינוי שמו הכתוב בעצמו מרבה להשתמש בשמו הקודם יותר מבשמו החדש. מכאן, שהזהות של יעקב כישראל עדיין אינה מושרשת לגמרי. ליתר דיוק, ניתן לומר שבחינות יעקב וישראל מתקיימות תדיר במתח ביניהן. כשהאחת מתגברת השנייה נחלשת. חשוב, אם כן, לדעת מתי משתמש הכתוב בשם יעקב ומתי בשם ישראל ומדוע, כיון שדבר זה מאיר את נסיבות קיומנו כעם מאז ועד עתה.

דבר אחרון שצריכים אנו לציין הוא שכל האמור לעיל מתרחש בעת חזרתו של יעקב מגלותו אצל לבן, תוך כדי מאמצים שבינתיים לא יצליחו להביא לעולם את השבט השלוש עשרה. ראשית מנסה יעקב להביאו עם שכם בחפשו דרך להשיא את בתו מחוץ למשפחת האבות למי שיהיה מסוגל להוות את הקשר בין ישראל לעמים (אומר המדרש על הפס' "ויחן את פני העיר" – תיקן להם מטבעות, תיקן להם שווקים, תיקן להם מרחצאות, הרומזים ל"האשה נקנית בשלוש דרכים […] בכסף – מטבעות, בשטר – שווקים ובביאה – מרחצאות היינו מקווה"); וכאשר הדבר נכשל הוא מנסה להוליד את השבט הי"ג עם בלהה שפחת רחל: "ויסע ישראל ויט אהלה מהלאה למגדל עדר. ויהי בשכון ישראל בארץ ההיא וילך ראובן … ויהיו בני יעקב (רק) שנים עשר". מכאן, שקריאת השם ישראל קשורה לבחינת האחדות המתבטאת במספר י"ג העולה לאח"ד. בעתיד, ישיג יעקב את מבוקשו, וזאת שוב בצאצאי רחל, כאשר יכניס במקום יוסף את אפרים ואת מנשה, בניהם של יוסף ואסנת (שהינה בתה של דינה משכם), למניין השבטים. אמנם, ביציאת מצרים, יתגלה הצורך באסטרטגיה אחרת לחלוטין, כאשר שבט לוי ייבחר לשמש בקודש (במקום הבכורות לכל שבט) ויושם במרכז הזירה תוך הרחקת יתר השבטים מההתעסקות הישירה בענייני הקודש. כך ששבט לוי מקבל את התפקיד של המאחד לכל השבטים במקום דרגת יוסף שהייתה המובילה בעבר (שראה בחלומו והנה מאלמים אלומים בתוך השדה – כלומר מחפשים את הדרך לאיחוד השבטים והמידות).

ובגלות שלאחר חורבן בית שני, התכנסה כל הזהות היהודית (ולא הישראלית שהיא בחינת האיחוד של כל השבטים יחדיו) אל תוך מסגרת עבודת הקודש של שבט לוי כשלא היה לכל ישראל חלק ונחלה בארץ. אולם, כשהתחיל לנצנץ אור הגאולה בסביבות שנת הת"ר (כפי שנאמר "קול התֹר נשמע בארצנו"), התחילו הבחינות האחרות לחפש שוב את מקומן הראוי להן כל אחת לפי ערכה, כי בעת הגאולה האחרונה צריך כל שבט לחזור לתפוס את דרגתו באחדות שוויונית גמורה, כדי שישוב ויתגלה שם ישראל עליהם. ובאותה התקופה עצמה החלו לפעול הכוחות המושכים את עם ישראל לשוב אל מולדתו ולארצו.

הדברים מוארים כרגיל לאור פירושו של רש"י המאור הגדול, שהרי ידוע שבעוד פשט הכתוב מספר את הדברים שהיו (ושיש להם משמעות ולדורות הבאים) הרי שפירושו של רש"י בא להאיר ולהסביר לדורות הבאים את משמעות הכתוב בתורה עבורם. כדי שלא רק ידע מאין הוא בא אלא גם לאן הוא הולך ואיפה הוא נמצא.

וכך, על "לא יעקב יאמר עוד שמך" מסביר רש"י: "לא יאמר עוד שהברכות באו לך בעקבה וברמייה, כי אם בשררה ובגלוי פנים", כלומר, הכל היה גלוי בפני כולם וקנאתו של עשו ושנאתו היו הגורם לכך שיעקב הצטרך לקבל על עצמו גם את התפקיד שעשו ביזה. שלב זה של הכרת מהות ישראל ע"י העמים הוא ההכרה גם בשורשי שנאת ישראל למשך כל הדורות, ובעת שובו לארצו מתחילים העמים להודות בעל כרחם שבסופו של דבר היהודים הם באמת ישראל.

וכשהקב"ה מאשר בבית-אל ש"לא יקרא עוד שמך יעקב כי אם ישראל", מסביר רש"י: "לא כאדם הבא במארב ועקבה אלא לשון שר ונגיד". זאת כיון שעתה הוא חזר לארצו (ולכן מיד באה שוב הברכה והבטחה שהארץ שנתנה כבר לאברהם וליצחק תינתן דווקא ליעקב ולזרעו – שמא יחשבו כי היות ונתנה לאברהם יש בה חלק לישמעאל, והיות שנתנה ליצחק יש בה חלק לעשו, אמר הכתוב: לך אתננה, וחוזר ואומר ולזרעך אחריך אתן את הארץ) על מה ששלח יעקב לעשו: "עם לבן גרתי" הסביר רש"י: "לא נעשיתי שר וחשוב אלא גר". רק מצב זה של גרות בחוץ לארץ הוא המבטיח את הזכות לשוב לארצנו כשר ונגיד. רק אם לא מרגישים אנו ב"בית" כאשר הננו מחוץ לא"י, יכולים אנו לקבל את הסכמת הגויים לכך שביתנו הוא רק בא"י. ו"אז יאמרו בגויים הגדיל ד' לעשות עם אלה" ונאמר גם אנו "הגדיל ד' לעשות עמנו".

בחוץ לארץ רק השם יעקב מתאים לנו ואזי בחינת ישראל חסרה כביכול והשכינה מתמעטת: "שריה בגויים, אין תורה". לכן, כשיורד ישראל למצרים אומר הכתוב: ויאמר אלקים לישראל (שהיה עדיין בארץ ישראל) במראות הלילה (שהראה לו את הגלות) ויאמר יעקב יעקב (שהינו יורד למצרים) וכן היות ולמרות כל מה שאמרנו בסופו של דבר מעיד הכתוב כי "ויחי יעקב בארץ מצרים" (בזמן שיש חיות ליעקב בחוץ לארץ) אזי "ויקרבו ימי ישראל למות" (ימי ישראל בסכנת התדרדרות). וכן כשהוא בקטנות כי "האחד איננו" במשך כל התקופה של היעלמותו של יוסף הוא נקרא יעקב. וכשיודיעו לו ש"עוד יוסף חי" או אז "ותחי רוח יעקב אביהם", ומיד: "ויאמר ישראל רב עוד יוסף בני חי".

ובהקשר זה ראוי לשים לב לכך שהנאמר ליעקב: "שוב לארצך ולמולדתך…"  הוא המשלים את הנאמר לאברהם "לך-לך מארצך וממולדתך…". שניהם יוצאים מאותו המקום ללכת אל אותו המקום.  אבל אצל יעקב מתגלה בבירור איזו היא הארץ והמולדת האמיתית, דבר שהיה עוד בהעלם מה אצל אברהם, כך שהדגש אצל אברהם היה צריך להיות על היציאה בעוד שאצל יעקב הדגש צריך להיות על התשובה.

הנה כי כן שם יעקב מורה על הגלות ועל חוסר השלמות של בית ישראל, בעוד ישראל מהווה את היותנו שלמים והולכים בדרך ד' בארצנו.

(וישלח תשפ"א)

 

 

Print Friendly, PDF & Email

כתבות שעשויות לעניין אותך

עברי ומצרי, יהודי ונוצרי
המוהלת של הכפר
הדרך לבית המלך עוברת בבית הסוהר
אל תלחצו על הילדים, הניחו להם
ירחם שמשוביץ

הרב ירחם שמשוביץ (ישיבת חורב, ירושלים) |להציג את כל הפוסטים של הרב ירחם שמשוביץ (ישיבת חורב, ירושלים)

הרב ירחם שמשוביץ, מלמד בישיבת חורב, ירושלים. ארגון רבני ורבניות בית הלל, איגוד רבני קהילות. לתגובות: yeroham.simsovic@gmail.com

« פוסט קודם
פוסט הבא »

2 תגובות

  1. נדב חסידים הגב י״ז בכסלו ה׳תשפ״א (דצמבר 3, 2020) בשעה 3:48 pm

    דבר תורה מעניין יישר כוח אהבתי

    • ירחם הגב כ״ב במרחשון ה׳תשפ״ב (אוקטובר 28, 2021) בשעה 6:14 am

      תודה 🙂

השארת תגובה

ביטול

שבתון השבוע

פופולרי

הצעירה שהתחתנה עם ערבי
בחברה הישראלית

הצעירה שהתחתנה עם ערבי

הנשים שנוגעות במוות
המגזין

הנשים שנוגעות במוות

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן
המגזין

צעיר קוריאני השתוקק להיות יהודי. זה נגמר בחתונה עם דתיה מרמת הגולן

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים
בחברה הישראלית

הנעלמים: בכל שנה 10-15 אזרחים נעדרים ולא נמצאים- חיים או מתים

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53
המגזין

אחרי 'אבודים במרוקו' – הילד שנחטף משתף איך נודע לו שהוא מאומץ ואיך זה לפגוש 4 אחים חדשים ואמא בגיל 53

תנו לנו לייק

אודות

הכל התחיל לפני 25 שנה, אז הוקם עלון פרשת השבוע "שבתון" שחולק בבתי הכנסת הדתיים הלאומיים, שקנה לו שם של כבוד על דלפקי בתי הכנסת. מאז, העלון הפך לשבועון המוביל בציבור הדתי, ומעבר לדברי תורה ומדורים קבועים ומתחלפים על פרשת השבוע, נוספו כתבות מגזין, טורים אהובים ומדורי אירוח.

המדורים בשבתון נכתבים על ידי רבנים מוכרים, אנשי אקדמיה ומובילי דעה בציונות הדתית, והמגזין נוגע בכל מה שאקטואלי, חם ומעניין את הציבור הדתי.

השבועון מופץ בעשרות אלפי עותקים בכ-5,500 בתי כנסת ברחבי הארץ. בנוסף, מהדורה דיגיטלית המופצת בעשרות אלפי עותקים.

מייסד ועורך: מוטי זפט
עורכת אתר שבתון: אביטל דואן

מה בשבתון

  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל
תפריט
  • חומשים
    • בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצוה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • ויקהל-פקודי
    • ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • תזריע-מצורע
      • אחרי מות
      • אחרי-קדושים
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בהר-בחוקותי
      • בחוקותי
    • במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קורח
      • חוקת
      • חוקת-בלק
      • בלק
      • פינחס
      • מטות
      • מטות-מסעי
    • דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • ניצבים-וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • משפט
    • בשערי המשפט העברי
    • יהודית ודמוקרטית
  • פילוסופיה
    • הגיגים
    • בחזית האמונה
    • על ציר הזמן
    • ציונות דתית רעיונית
    • אמנות, יהדות ומה שביניהן
  • מדרש
    • מבט פסיכולוגי על מסכת אבות
    • עט לדרוש
    • פרשה ומדרש
    • על המדרש
    • בעיניים של חז"ל
    • בדרכו של הרב יהודא אשכנזי (מניטו)
  • הלכה
    • הלכה בפרשה
    • מחשבה ומעשה
    • הלכה מסביב לשולחן
    • מנוחת נדבה
  • החיים עצמם
    • הפרשה בחיי המעשה
    • מבט לחיים מתוך הפרשה
    • עיונים בפרשה
    • פרשה מזווית פסיכולוגית
    • ערך מוסף
    • פסוק לי פסוקך
    • זווית אישית
    • על סדר היום
      • רפואה ע"פ היהדות
    • תורה ומדע בפרשה
    • טבע וריאליה בפרשה
    • פרשה בימי קורונה
  • בחברה הישראלית
    • בחברה הישראלית
    • המגזר
    • חרדים
    • עם אחד
    • אקדמיה בראי המציאות
  • המגזין
    • מיומנו של רב קהילה
    • קהילות מספרות
    • התוועדות עם מרדכי
    • על הדרך
    • תוכן שיווקי
    • חינוך
      • שעת מחנך
    • בעיניים של מוטי
    • הקול שלה
    • גרים מספרים
    • ככה נהגו היהודים באתיופיה
    • בלי מחיצות
    • כתבות
  • יהדות
    • כתבות
    • מועדים
      • פסח
      • שבועות
      • סוכות
      • ראש השנה
      • סוכות
      • חנוכה
      • פורים
      • טו בשבט
      • ל"ג בעומר
      • ט"ו באב
  • תרבות
    • תיירות ופנאי
    • כשרות בחו"ל

חדש באתר שבתון

קרדיט תמונה ליאל זנג

גפן מאיר, מייסד סַבָּבְּתָא: "השארנו את הזקנים מאחור – הגיע הזמן להחזיר אותם לסיפור שלנו"

להמשך קריאה »

כנפי רוח

להמשך קריאה »

פרישה או 'תחזיקו אותי'?

להמשך קריאה »

יצירת קשר

  • 03-910-0710
    052-8907103 (מכירות)
  • ‎המגשימים 24 פתח תקווה
  • moti@shabaton1.co.il liat@shabaton1.co.il

רוצים לקבל ראשונים את שבתון במייל?

תנאי שימוש ומדיניות פרטיות

פנו אלינו

הצהרת נגישות

Ⓒ 2020 - כל הזכויות שמורות לשבתון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס