נקודת המפנה בעלילה מתרחשת כאשר לבסוף הוא הורשה ללכת 'את שרי בלעם'
בפרשה זו שלשה 'גיבורים': בלק, בלעם והאתון. מניעיו של בלק ומעשיו צבועים ב'צבע' ברור לחלוטין. כמלך הוא עושה כל אשר לאל ידו להציל את עמו, גם בדרכים לא קונבנציונאליות… "לְכָה־נָּ֨א אָֽרָה־לִּ֜י אֶת־הָעָ֣ם הַזֶּ֗ה". הוא עובר סדנת חינוך מחדש ביחסו אל ה' ואל עמו עד אשר הוא מרים ידיו בייאוש. ספרותית, זו דמות מתפתחת עם כיוון ועם שיא ברורים.
בלעם – דמות מורכבת, הוא רמאי מקצועי מוסווה. מצד ההתנהלות החיצונית, הגלויה והמדוברת, מדובר בדמות 'חיובית'. לאורך כל המשא ומתן עם עבדי בלק ועם בלק עצמו הוא חוזר כמו במנטרה: "לֹ֣א אוּכַ֗ל לַעֲבֹר֙ אֶת־פִּי֙ ה' אֱ-לֹהָ֔י לַעֲשׂ֥וֹת קְטַנָּ֖ה א֥וֹ גְדוֹלָֽה…", מה יש לומר, צדיק הדור בהתגלמותו!
האם הצליח לרמות גם את חז"ל ולא רק את קהל בוחריו? בסופו של דבר הוא מצטייר כדמות חיובית שדאגה להעשיר את נוסח תפילתנו בתפילה נשגבה עד מאוד – "מה טובו אוהליך יעקב". מענין לבחון את השאלה – אימתי התרחשה נקודת המפנה העלילתית שבגינה הוא זכה לתואר 'בלעם הרשע'?
נקודת המפנה בעלילה מתרחשת כאשר לבסוף הוא הורשה ללכת 'את שרי בלעם'. לפתע, ובניגוד לעלילה המתפתחת, מספרת התורה לראשונה כי: "וַיִּֽחַר־אַ֣ף אֱ-לֹהִים֘ כִּֽי־הוֹלֵ֣ךְ הוּא֒ וַיִּתְיַצֵּ֞ב מַלְאַ֧ךְ ה' בַּדֶּ֖רֶךְ לְשָׂטָ֣ן ל֑וֹ וְהוּא֙ רֹכֵ֣ב עַל־אֲתֹנ֔וֹ וּשְׁנֵ֥י נְעָרָ֖יו עִמּֽוֹ". כאן נכנסת לעלילה דמות חדשה 'אתון מדברת' שנועדה מנקודת המבט האלוקית להוכיח לנו ולבלעם עצמו את שאיפתו הכמוסה והאמיתית לקלל את ישראל. האתון חושפת את מעשה הרמייה הנשגב. כאן, ורק כאן, ועקב יחסו לאתונו, ולא עקב רצונו לקלל, מתגלית הרמייה. הוא מודה – "וַיֹּ֨אמֶר בִּלְעָ֜ם אֶל־מַלְאַ֤ךְ ה' חָטָ֔אתִי כִּ֚י לֹ֣א יָדַ֔עְתִּי כִּ֥י אַתָּ֛ה נִצָּ֥ב לִקְרָאתִ֖י בַּדָּ֑רֶךְ וְעַתָּ֛ה אִם־רַ֥ע בְּעֵינֶ֖יךָ אָשׁ֥וּבָה לִּֽי". בפארפרזה – 'עתה כאשר אני חוטף ממך בשל אתוני, כנראה שאני מכעיס אותך בשל רצוני האמיתי ללכת עם שרי בלק'. אבל זה מאוחר מדי, לקב"ה יש תוכניות אחרות. האסון של בלעם, אפשר את המשך התפתחות העלילה בכוון הרצוי לא-ל.
חשיפת דמותו האמיתית של בלעם כל כך חשובה עד כדי הצורך שהאתון, אסונו של בלעם, תיברא בערב שבת בין השמשות. הלקח לדורות אודות דמותן האמיתית של 'אוהבי ישראל' לדורותיהם. אתם 'נתפסים' על זוטות, אבל אינכם יודעים כי זוטות אלו נבראו בערב שבת בין השמשות כדי לחשוף את קלונכם ברבים בעניין האמיתי. ימים יגידו!
להערות: hazutg@gmail.com