ענקית הרהיטים השוודית 'איקאה', מציעה ריהוט ביתי בהרכבה עצמית. לכל רהיט מצורפת חוברת הדרכה עם הסדר הנכון והשלבים כיצד להרכיב את הרהיט.
אולם, לא פעם האדם הממוצע סבור שיש לפעול בסדר אחר. מניסיון אישי, על פי רוב חריגה מההוראות מובילה לשרשרת טעויות נוספות ובסוף הוא נאלץ להתחיל את הבניה של הרהיט מהתחלה- אלא שהפעם, הוא נצמד להוראות.
חוברת ההדרכה והוראות ההרכבה אינן שרירותיות. יש להן תכלית ומטרה ברורה. תכלית שגם אם נסתרת מעיני האדם- היתה גלויה למתכנן, לאדריכל ולמהנדס שתכננו את הרהיט.
התפיסה לפיה מצווה האדם לפעול בהתאם להוראות היצרן אינה חידוש של איקאה. פרשת ואתחנן מקפלת בתוכה את הרעיון שמשה מבקש להעביר לעם ישראל ערב כניסתו לארץ. וכך הוא מצווה: "ועתה ישראל שמע אל החוקים ואל המשפטים אשר אנכי מלמד אתכם לעשות למען תחיו ובאתם וירשתם את הארץ אשר ה' א-להי אבתיכם נתן לכם".
משה מדגיש כי עיקר הלימוד הוא העשייה, "אשר אנכי מלמד לעשות", כאשר עשייה בהתאם ללימוד תוביל אתכם לתכלית ולמטרה לשמה עם ישראל נכנס לארץ, "למען תחיו ובאתם וירשתם את הארץ". מכאן למד רבינו בחיי מושכל יסוד בחיי המעשה, וכך הם דבריו: "למדנו מכאן שהלמוד אינו עיקר רק עם המעשה, וכן דרשו רז"ל: 'לא המדרש הוא העיקר אלא המעשה'. ולמדנו עוד שעם המעשה יחיה האדם, לא זולתו".
רבי חיים בן עטר, בפירושו 'אורח חיים' מסביר שדברי משה נובעים מניסיונו האישי, וכך לשונו: "אולי שנתכוון כנגד ב' דברים שאירעו לו, אחד בעניין הכאת הסלע שה' אמר לו לדבר והוא הכה וחשב לעשות המצווה בזריזות גדול. ב' בעניין זמרי ששגג ולא נתאמץ לעשות דין קנאים פוגעים ולא זכר בקידוש ה' שהזמין ה' לפניו". במילים אחרות, משה מבקש ללמד מה קורה למי שסוטה מהציווי ומבצע פעולה בניגוד ללשון החוק.
רעיון זה מובהר היטב בפירוש הרש"ר הירש, שמשמיענו: "פונה משה אל העם שילמד לקח מכל מה שסופר לו מעברו, ועל פי זה יבנה את עתידו. כל הניסיונות שעברו עליו עד כה מביאים לידי מסקנה אחת, והיא שהשמיעה בקול ה' היא תנאי היחיד – ההכרחי והמספיק – לישע עתידו".
עקרון זה מופיע גם בקהלת אשר קובע: "מצאתי אשר עשה אלוקים את האדם ישר והמה ביקשו חשבונות הרבה". לעיתים כדי להגשים את החוק נדרש האדם לתום לב, לצניעות, להפנמה שאם החוק מורה כן אין מדובר בגחמה שעניינה להכביד אלא מדובר במהלך גדול שלא תמיד האדם נחשף אליה במלואה, ולכן ראוי, על דרך הכלל לציית לחוק.
(ואתחנן תשפ"א)