אל תאמץ לעצמך את הנטייה להתנצח ולתייג אנשים ופעולות באופן חד ממדי כצדיקים או כעבריינים
אבות, א', משנה ח'
"יְהוּדָה בֶן טַבַּאי וְשִׁמְעוֹן בֶּן שָׁטַח קִבְּלוּ מֵהֶם. יְהוּדָה בֶּן טַבַּאי אוֹמֵר, אַל תַּעַשׂ עַצְמְךָ כְּעוֹרְכֵי הַדַּיָּנִין. וּכְשֶׁיִּהְיוּ בַּעֲלֵי דִינִין עוֹמְדִים לְפָנֶיךָ, יִהְיוּ בְעֵינֶיךָ כִּרְשָׁעִים. וּכְשֶׁנִּפְטָרִים מִלְּפָנֶיךָ, יִהְיוּ בְעֵינֶךָ כְּזַכָּאִין, כְּשֶׁקִּבְּלוּ עֲלֵיהֶם אֶת הַדִּין".
נוהגים לומר כי להיות עורך דין זו משאלת האם היהודייה. משנתנו מאתגרת, כביכול, הנחה זו…
עורך דין, במובנו במשנה, הוא אדם המכין אנשים לקראת משפטם. כבקיא בהליך המשפטי ואומן ליטיגציה (בניית טיעונים), הוא מסייע ללקוחותיו להיות מוכנים לכל טענה, שאלה או ערעור אפשרי של גרסותיהם, ומצייד אותם בעצות ובמענה מתוחכם.
משנתנו, על פי חלק מהמפרשים, מורה לדיין/שופט שלא לשמש כעורך דין, במקביל לתפקודו כשופט, מאחר והוא מצופה לפסוק באובייקטיביות בענייניהם של המתדיינים מולו. לדעת מפרשים אחרים, הוראת המשנה אינה מופנית רק כלפי הדיין, אלא יש בה הדרכה המיועדת לכולנו. אבקש ללכת בדרך זו.
עורך דין מדבר בשפת 'המוחלט'. מטרתו, בבסיסה, השגת הכרעה משפטית לכאן או לכאן, שחור או לבן. לשם כך, מאחורי הקלעים ובזכות בקיאותו ברזי החוק, הוא מנצל פרצות והזדמנויות הקיימות בו, למען זיכוי לקוחותיו ופועל גם בתחומי האפור – בין הנאמר למשתמע ובין הראוי לאפשרי.
"אַל תַּעַשׂ עַצְמְךָ כְּעוֹרְכֵי הַדַּיָּנִין" אומר יהודה בן טבאי. אל תאמץ לעצמך את הנטייה להתנצח ולתייג אנשים ופעולות באופן חד ממדי כצדיקים או כעבריינים. התנהל באופן מוסרי/ אתי ולא כנבל ברשות התורה. המנע מהתפתלות, שקר עצמי או "עריכה" – עיוות עובדות ומעשים לא ראויים, במטרה לצאת "נקי" בעיני עצמך ובעיני זולתך.
אם נקרא את דברי יהודה בן טבאי כמגיבים להוראות רבותיו, הנזכרים במשנה הקודמת (עשה לך רב, התרחק משכן רע), נמצא שהוא מנחה אותנו להתנהל במציאות מורכבת ואפורה, בה הטוב והרע אינם ניכרים ומובהקים.
סוגיה מעניינת, במסכת ברכות (דף ז' ע"א), עוסקת בקב"ה – כמתפלל. מה כוללת תפילתו? שואלים שם חז"ל, ומשיב האמורא: בורא העולם מתפלל אל ועל עצמו ומבקש שיגברו רחמיו על מידת הדין שבו, בכל הנוגע לעמו הסורר… דברים אלה, מדגימים להבנתי, את דברי בן טבאי אודות הכנוּת והקשב האתי הנחוצים לנו, על מנת להכיל ולהתמודד עם עצמנו ועם עושר ההתנהגות האנושית.
לתגובות: naomieini1@gmail.com
(שופטים תשפ"א)