מטוס לו: הטיסות בשיא הסגר של משבר הקורונה – כשחברות התעופה האחרות דוממו מנועים* ההחלטה לא להפעיל טיסות בשבת לאחר הרכישה של רמי לוי* והאמונה – חוזרים לטוס* אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, בריאיון אופטימי
"בשלב הזה אני רוצה לבקש: מי שלא צריך לצאת לחו"ל, שלא ייצא לחו"ל. מה שחיוני זה בסדר, אבל אם לא צריך – תטיילו בארץ, יש לנו ארץ יפה… ההמלצה שלי היא שלא תזמינו", כך דברי רה"מ בנט בשלהי יוני האחרון, במסיבת עיתונאים שכינס בנתב"ג לאחר העלייה במספרי החולים החוזרים מחו"ל.
הדברים נחתו בכבדות על ראשן של חברות התעופה הישראליות, שרק החלו להרים אותו אחרי משבר ארוך שהן היו האחרונות להתאושש ממנו, וחיכו לחופשות הקיץ והחגים כמו אוויר לנשימה.
בתוך עולם של חוסר ודאות, עם הנחיות שהשתנו אחת לבקרים, בחברת תעופה אחת, לא גדולה במיוחד, קיבלו החלטה – הם ימשיכו לפעול, גם תוך כדי עוצר הטיסות בסגר שהוטל על נתב"ג. הייתה זו חברת ישראייר, שבשנה וחצי האחרונות המנכ"ל שלה, אורי סירקיס, היה מרואיין מבוקש בכל כלי התקשורת, ובכל מהדורות החדשות – החל מתכניות הבוקר ועד אלו של הלילה, שכן "ישראייר" הייתה חברת התעופה היחידה שהמשיכה לעבוד לכל אורך משבר הקורונה, וגם בתחילתו. באפריל 2020 הוטס מטוס של החברה לראשונה אי פעם לסין, בכדי להביא לישראל מסכות מגן שהיה בהן חוסר. החברה המשיכה עם טיסות חילוץ של ישראלים מחו"ל בזמן שהמדינות כולן ספרו את מתיהן הרבים ונכנסו לסגר, וכן ביצעה טיסות שונות להבאת ציוד, ועוד. אם תרצו, בשעתה הקשה של המדינה, והמדינות כולן, לא עוד אל על – ישראייר הייתה החברה הלאומית.
"המשכנו לעבוד מתוך תפסיה אסטרטגית ואידיאולוגית מאוד ברורה שמי שימשיך לעבוד – קצב ההתאוששות שלו יהיה הרבה יותר מהיר", מסביר סירקיס בריאיון ל"שבתון". בשיטה הזו החברה לא הייתה צריכה להוציא את כל עובדיה לחל"ת, מיצבה עצמה מול הממשלה – והאוצר כלא פחות חשובה מאל על, ולדבריו של סירקיס, אפילו הרוויחה: "בסופו של דבר הצלחנו להמשיך לתפעל את החברה בהיקף של 50% מבחינת היקף העובדים, ומבחינה תפעולית הגענו ל-70%, והפער ביניהם זו התייעלות רוחבית שרשמנו אותה ויישמנו אותה והיא תשרת אותנו גם בעתיד. הכוונה שלנו הייתה לנצל כל הזדמנות שיש להגדלת הפעילות התפעולית שלנו כדי לייצר כמה שיותר מקורות תזרים כדי שלא נצטרך להישען על מכירות".
גם הדיגיטל, כמו בכל מקום לאורך משבר הקורונה, תפס תאוצה בחברה, והמכירה הישירה של טיסות וחבילות נופש דרך אתר החברה גדלה ב-20% משהייתה ב-2019, ולמרות זאת, הם עדיין ממשיכים להחזיק בסוכני נסיעות.
למה להחזיק סוכנים כשיש אתר דיגיטלי חזק?
סירקיס: "הסוכנים מאוד דומיננטיים אצלנו, הם מהווים 70% מהמכירות שלנו. אנחנו מאמינים שהסיבוך שיש היום בתהליך היציאה והחזרה מהארץ דווקא מחזק את מעמדו של הסוכן. היום אנשים שמזמינים טיסות זקוקים למישהו שיסייע להם למלא את הטפסים, להבין מתי הם חייבים בבידוד ומתי לא, איזו תעודה הם צריכים להציג וכו', ובעניין הזה הערך של סוכן הנסיעות עלה", הוא מאמין.
היום יש יותר ויותר אנשים שטסים לחו"ל שחוזרים ומספרים שלא הייתה שום בעיה, הלוגיסטיקה פחות מפחידה כשיש את הבדיקות המהירות, ופחות ופחות אנשים מוכנים לשלם את המחירים המופרזים בארץ, אז כולם חוזרים לטוס
מאחורינו המשבר
סירקיס "משלנו". הוא ירושלמי שגדל בבית ציוני דתי ולמד בישיבת בנ"ע, ועד היום לא מחמיץ את מניין החצר שמתחת לביתו. את עולם התעופה פגש עוד כשהשתתף בקורס טיס, ובישראייר הוא עובד מ-2012 ועד היום, למרות הצעות מפתות למנכ"ל את אל על ומקומות אחרים.
ההחלטות שקיבל במשבר הקורונה התבררו כנכונות. הפעילות שביצעו בתקופה הזו יצרה עודף תזרימי של כ-10 מיליון דולר, הטייסים המשיכו לעבוד, והם אפילו קלטו עוד מטוס. עם החיסונים החברה חזרה לטוס ליעדי הנופש, והיה נדמה שהדברים חוזרים לעצמם.
סירקיס: "סבלנו מאוד בעקבות הקריאה של רה"מ בנט בחודש יוני האחרון. זה עצר לנו את הטיסות של יולי – אוגוסט וגם את החגים – הנזק שנגרם לנו הוא נזק של מיליונים. רה"מ אמר לא לטוס וגם לא להזמין טיסות קדימה, אז גם היה גל אדיר של ביטולים וגם – בניגוד מוחלט של האופטימיות הישראלית – שאנשים תמיד הזמינו טיסות לעוד כמה חודשים קדימה, בשלב הזה הם לא הזמינו טיסות בכלל".
עכשיו, הוא מתאר שיש שינוי מגמה מובהק – והחברה מאמינה שהמשבר מאחוריה. הם הכפילו את נתח השוק שלהם בנתב"ג, ובחנוכה הם מתכננים להפעיל לראשונה 200 טיסות לחו"ל עם 9 מטוסים, ורק לסבר את האוזן – בשיא עונת הקיץ בשנת 2019 הם הפעילו 7 מטוסים, והיד עוד נטויה – לקיץ תשפ"ב הם מתכוונים להגיע כבר עם 11 מטוסים. את הגידול סירקיס מייחס לשנת הקורונה, בה ישראייר המשיכה לעבוד בעוד האחרות דוממו מנועים, והמותג התחזק משמעותית.
מה גורם לך לאופטימיות הזאת דווקא עכשיו?
"עברנו גל רביעי ובהסתכלות לאחור רואים שלמדנו משהו. גם מקבלי ההחלטות והמדינה – כולם התבגרו. בהתחלה בעבור 800 חולים קשה סגרו את כל המדינה הרמטית, אחר כך שינו את אופי הסגרים ולאט לאט מתנהלים בצורה שונה", הוא משיב, וממשיך: "גם אם יהיה גל חמישי – ההתייחסות אליו תהיה הרבה יותר רציונלית ופחות אמוציונלית, כי אנחנו יודעים מול מה אנחנו מתמודדים, ולכן אנחנו מעריכים שבתחום שלנו היקפי הפעילות יחזרו לעצמם. אנחנו רואים שאנשים מזמינים טיסות ורואים תנועה מאוד מעודדת לחנוכה. אני מאמין שבאוקטובר יטוסו יותר אנשים מאשר בספטמבר, למרות שזה היה חודש של חגים, וגם בנובמבר יטוסו יותר אנשים, וזה יעלה. "ועדיין", הוא מסתייג, "אנחנו מדברים על מספרים שבהיקפי התנועה שלהם בנתב"ג הם 50% ממה שהיה לפני כן, אבל לאט לאט זה חוזר לעצמו".
לתפיסתו, מה שגורם לנו להזמין טיסות בקלילות רבה יותר הן הבדיקות המהירות – האנטיגן, שגורמות לנו להרגיש שהאירוע נשלט יותר, וכמובן – המחירים בארץ: "המחירים בארץ הם שערורייתיים. בהתחלה לא יכלנו לצאת לחופשה אז לא הייתה לנו ברירה ושילמנו את המחירים האלה. בפעם הראשונה היינו מוכנים לשלם את זה, ובפעמים הנוספות פחות ופחות, וכעת יש פה תנועת מלקחיים – מצד אחד יש יותר ויותר אנשים שטסים לחו"ל, חוזרים ומספרים לנו שלא הייתה שום בעיה, הלוגיסטיקה סביב זה פחות מפחידה כשיש את הבדיקות המהירות, והנכונות – פחות ופחות אנשים מוכנים לשלם את המחירים המופרזים בארץ – והמפגש הזה משנה את נקודת האיזון. יותר אנשים יהיו מוכנים לקחת את הסיכון ולא ירצו לשלם מחירים מוגזמים לחופשה בארץ והטיסות יגברו".
ועדיין, מי שנשארו מאחור כששאר השוק המשיך לעבוד, מהבית או עם מסכות במשרד ותשלומי האבטלה של החל"ת פסקו, הם עובדי ענף התיירות. עם הגלים המתחדשים, הבידודים לילדים ושינויים בתו הירוק, החזרה הארצית לשגרה – פסחה עליהם זמן רב.
אתם נושאים בעלויות של ביטולי הטיסות בעצמכם?
"כן", הוא עונה. "מבחינת הסיוע הממשלתי – קיבלנו בשיא הסגר הראשון הלוואה. זה כמובן מאוד עזר לנו, אבל הלוואה צריך להחזיר. המכשיר השני היה הקדמה של הוצאות ביטחון ששילמו לנו מראש, אבל המשמעות היא שמהרגע ששילמו לנו את זה אנחנו נושאים בעלויות השוטפות. עדיין 20% מהעובדים שלנו בחל"ת – ללא דמי אבטלה. חלקם מאבדים את הסבלנות ומוצאים עבודות אחרות. אבל, אנחנו נתייצב על 380 אנשים, נפעיל עוד 40% מטוסים ונקטין את כח האדם בסדר גודל של מעל 20%. מדובר בתהליך התייעלות מאוד אגרסיבי".
לאחר הרכישה של רמי לוי, ההחלטה שלא לטוס בשבת והיישום שלה היו מאתגרים וזה תפס אותנו בשיא הקיץ, ואף על פי כן באופן דרמטי נתח השוק שלנו באילת עלה לעומת 2019
מפסיקים לטוס בשבת
בינואר 2021, רכש איש העסקים רמי לוי את הבעלות בחברה והפך לבעל השליטה בחברה לאחר שרכש 76% ממניות החברה תמורת 162 מיליון שקל. מחזיקי האג"ח אישרו מענק של 250 אלף ₪ לסירקיס, שהחליט לתרום את הסכום לרכישת חבילות שי לעובדי ישראייר שהיו בחל"ת.
לאחר הרכישה רמי לוי הודיע כי בכוונתו להפסיק את טיסות החברה בשבת.
"יש שני סוגים של עסקים שלא פתוחים בשבת – כאלה שהם לשמה וכאלה שהם לא לשמה", סירקיס מצהיר. "יש כאלה שלא פותחים את העסקים שלהם בשבת כדי שזה יביא להם קהל מסוים. אבל אנחנו לא שם – אנחנו לא עושים את זה בשביל שיגיעו לקוחות מסוימים. אם הם יבואו זה בונוס, אבל אנחנו לא פועלים בשבת בגלל האידיאולוגיה של בעלי הבית. רמי לוי אומר – 'מצבי מצוין, המעמד שלי בשוק הישראלי מאוד חזק על אף העובדה שבשבת העסקים שלי סגורים', וגם בישראייר זה אמור לעבוד".
איזה שינויים הייתם צריכים לעשות כדי להפסיק לפעול בשבת?
סירקיס: "בפעילות הפנים ארצית היינו צריכים לבצע שינויים תפעוליים בהרבה מאמץ כדי שנוכל לתפעל הרבה טיסות במוצאי שבת. ההחלטה הזו והיישום שלה היו מאתגרים כי בשדה התעופה ברמון יש מגבלת כח אדם כי הרבה מהעובדים בחל"ת אז המשמרות מוגבלות, וגם כי זה תפס אותנו בשיא הקיץ, ואף על פי כן באופן דרמטי נתח השוק שלנו באילת עלה לעומת 2019, ומה שמדהים זה שבמוצאי שבת היקף התנועה שלנו גדל. בממוצע, בכל מוצאי שבת יש לנו בין 3 ל-4 מטוסי אייר-בוסים שבכל אחד מהם יש כ-180 נוסעים.
"בפעילות הבינלאומית – הואיל ואנחנו מוכרים יעדי נופש, היציאה לנופש בשבת או החזרה בתוך השבת זה לא דבר שכיח. זה כן פוגע בנו במוצאי חג – כשאנשים מסיימים את החופשה ורוצים לחזור הביתה כדי להיות מוכנים ללימודים או לעבודה למחרת. אבל גם כאן לא ראינו השפעה דרמטית מאז ההחלטה, גם בגלל שבחגים היו בטיסות פחות משפחות- בגלל הבידודים לילדים הלא מחוסנים, והיו יותר טסים בודדים – והבודדים יותר גמישים מבחינת החזרה שלהם. דבר שני, בהיערכות נכונה מצאנו לזה פתרונות. הבאנו ציוד, חכרנו אותו נקודתית, הפעלנו טיסות במוצאי חגים בשעות מאוחרות יותר והתמודדנו עם זה".
ובאורח כמעט פלאי, או אם תרצו – יד ה', בספטמבר האחרון, חודש מאתגר ולא רק משום שהיה בצילה של הקורונה, אלא גם בגלל שהיה רצוף שבתות וחגים באמצע השבוע, מה שהיווה צלילת ראש מורכבת לעניין הפסקת הפעילות בשבת, ישראייר סיימו את החודש עם נתח השוק הכי גבוה שאי פעם היה להם בנתב"ג – 5%.
עוד בונוס מתנת רמי לוי הוא תכנית נאמנות חדשה שישראייר תשיק בקרוב, וסירקיס מבטיח שמדובר במהפכה: "אחד הדברים המשמעותיים שאימצנו בעקבות הרכישה של רמי לוי זה את התפיסה שאומרת להיטיב עם הצרכנים – וזה בסוף יחזור אליך, וזה ישתקף בתכניות הנאמנות שניצור, נציג מהפכה בכל מה שקשור בשוק הזה של תכניות נאמנות", והוא מספק רמז קטן: "היום אנשים רגילים שהם קונים בכרטיס אשראי, צוברים נקודות ומממשים אותן. אנחנו הולכים לעשות משהו שונה לחלוטין בעניין הזה – מתוך התפיסה שמאמינה שצריך קודם לתת ללקוח, ואז הדברים יחזרו אליך".
אחריות אישית
למרות הצעות מפתות ממקומות אחרים – אתה בוחר להישאר בישראייר, ולהתמודד עם אתגרים רבים. למה?
"יש כאן אחריות כלפי עובדים וגם כלפי בעלי הבית, ואפילו ובעיקר – מול הגופים המממנים. יש כאן רמת אמינות מאוד גבוהה מול המערכת הבנקאית, והמערכת הבנקאית תומכת בחברה ולא מאבדת את הסבלנות שלה, ואפילו להפך, ובסוף יש כאן מערכת בין אישית מאוד חזקה עם הבנקים ועם משרד האוצר אז זה לא כזה פשוט להגיד אנשים – 'חתמתי אתמול על הלוואה בערבות מדינה של עשרות מליוני דולרים ועכשיו אני קם והולך'", סירקיס משיב בכנות.
ולא יכולתי לסיים מבלי לדעת – מה היעד שעכשיו נחשב 'חם'?
"אנחנו רואים ביקושים גדולים לכמה קבוצות של יעדים – יש את היעדים החדשים שהמסגלים המוקדמים חייבים להיות – מרוקו, בחריין שתפתח לטיסות ישראליות, דובאי. יש קבוצה של מדינות שנתפסו לכל אורך המשבר הזה כמדינות נוחות לטיול בקורונה – יוון, גאורגיה וכו', ויש את היעדים שנותנים אלטרנטיבה נוחה מבחינת מזג האוויר – דובאי, מרוקו, פראג. השוק חוזר לעצמו", הוא מרוצה.