איך אתם ממשיכים את הסיפור המשפחתי והלאומי, את המסורת? מה ממה שספגתם בבית הוריכם וסביכם תעבירו לצאצאיכם בבוא הזמן?
אדם עמל ויגע כל חייו, בזיעת אפו ובנפשו יביא לחמו. פעמים מצאת החמה עד צאת הנשמה, ויש תקופות שהוא אף משול כחרס הנשבר.
ומה שכרו בכל עמלו? מה יענה האדם לשאלה- למה ולמי אתה טורח? מרבית בני האדם יענו- למען הילדים. למען החינוך שלהם, העתיד שלהם, שיהיה להם טוב, וכן הלאה תשובות ברוח הזו.
עמלנו אלו הילדים. למענם ההורים מוסרים את נפשם ואת חייהם. בסופו של יום ובסופם של חיים, כל אחד מההורים ילך לעולמו, ולפני שיעצום את עיניו ויעביר את המקל לדור הבא- הוא יעביר את מסכת חייו לנגד עיניו, יתבונן במה השאיר אחריו, ויעשה את חשבון נפשו- השקעה לעומת תמורה, נחת בצד עוגמת נפש.
יעקב אבינו, שבע ימים ותלאות, מבקש בשעותיו האחרונות במצרים לאסוף סביבו את כל צאצאיו.
כאשר נכנסים אליו נכדיו אפרים ומנשה, בני יוסף, הנכדים שנולדו במצרים, גדלו בארמון, ומדברים מצרית שוטפת- הוא שואל שאלת יסוד מהותית בשתי מילים- 'מִי אֵלֶּה?'. זו לא שאלה טכנית של מישהו זקן ששוכח שמות, אלא שאלה קיומית מהותית שכל אבא וסבא המתבונן על צאצאיו צריך לשאול- מי אתם? מה זהותכם? מה הערכים שלכם? מה שאיפותיכם וחלומותיכם? במה אתם ממשיכים את כל מה שספגתם בבית אבא, אימא, סבא וסבתא? איך אתם ממשיכים את הסיפור המשפחתי והלאומי, את המסורת ואת המורשת? מה ממה שספגתם בבית הוריכם וסביכם תעבירו לצאצאיכם בבוא הזמן? מה יהיה סיכום חייכם כאשר אתם עוד שנות דור תבקשו מכל צאצאיכם להתאסף סביב מיטותיכם שלכם?
כל השאלות הללו מתכנסות ומתנקזות בשתי המילים הדרמטיות והמשמעותיות הללו שיעקב שואל לא רק את צאצאיו שלו, אלא את צאצאי העם היהודי לדורותיו – מי אתם? מי אלה?
יוסף עונה לשאלה הזו כפי שעונה, ושאר יוצאי חלציו של יעקב, שנים עשר השבטים שמהם יקום וייבנה עם ישראל, נאספים לתמונה משפחתית אחרונה סביב מיטתו של האבא והסבא.
שם, בדקות האחרונות לפני שהוא עוצם את עיניו, לאחר שהוא מאתגר את הורי הדורות כולם לשאול תמיד את עצמם ואת ילדיהם- 'מי אלה?', מציב יעקב מגדלור ומצפן שאליו יש לכוון תמיד את מסלול החיים, וכך יאמר- 'הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ'.
במילים הנכונות לשעתן ולדורנו, אומר יעקב- התשובה לשאלה 'מי אלה?', התשובה לשאלה האם הכיוון החינוכי וכל מה שהקנו ההורים בבית אבא ואימא הוא נכון- היא- האם יש המשך, והאם גם בעתיד יקרא בכל הצאצאים במובן הרחב של המילה- 'וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק'. אם אכן כך יהיה, ותהיה המשכיות, ההעברת המורשת והסיפר לדורות הבאים. אם אכן כך יהיה, אזי בע"ה תתקיים גם המשך הברכה- 'יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים… וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ'.
(ויחי תשפ"ב)