בין הרב טאו ל(הבדיל) הרב שמואל אליהו
אני מבולבל. פעם אחת בסוגיית ולדר- הרב שמואל אליהו ותגובתו של הרב צבי טאו לפרשה. לאחר פרסום החשדות נגד ולדר, פורסמה קלטת בה נשמע הרב צבי טאו, ראש ישיבת הר המור ואחד הרבנים המשפיעים בזרם החרד"לי, קובע בשיעור בפני ר"מים שלו, על בית הדין של הרב שמואל אליהו, בפניו הובאו 22 עדויות לכאורה נגד ולדר, כי: "לא היה בית דין על זה, הרב שמואל סובל ממקארתיזם, אחרי מה שהיה עם שינברג בצפת (שהורשע בניצול מיני של נשים שבאו להיוועץ עמו, מ.ז.) הוא (הרב אליהו) איבד את כל הגבולות. אין באמת בית דין, אל תשמעו לו בדבר הזה, הכל זה בלוף, שקר וכזב". כמובן, הרב טאו טוען שכל ההאשמות המיוחסות לולדר מצוצות מהאצבע ובאו כתגובה לכך שפעם ביקר את השופט אהרן ברק. נו שויין. נניח רגע בצד (עוד נחזור לזה) את השאלה מאיפה יודע הרב טאו את ה'אמת', ונחזור רגע לדבריו על הרב שמואל אליהו. ככה? על רבה הראשי של צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית, איש הלכה אמיץ שכבר סייע רבות לנפגעות מין מהמגזר תוך שהוכיח אומץ בלתי רגיל אל מול רבנים וממסד? זו הדוגמא שהרב טאו רוצה לתת לאלפי תלמידיו? אז בחלוף כמה ימים, בהם יצאו כמה רבנים מהמגזר (מעט מדי לטעמי) בתמיכה פומבית ברב שמואל אליהו, הגיע הרב אליהו לביתו של הרב טאו לפגישה. בסיומה, כך דיווח הבן, הרב עמיחי אליהו, "יושרו ההדורים". לא הבנתי. האם הרב טאו חוזר בו מהאשמות החמורות שלו על הרב שמואל אליהו? האם הרב אליהו חוזר בו ממה שיחס לולדר (התשובה- לא). האם הסכימו השניים שמעתה והלאה יש להשתיק עניינים מסוג זה? (אני בטוח שהרב אליהו לא הסכים לכך). אז, מה זה בעצם 'יישרו את ההדורים'? בעיניים שלי, הרב אליהו פשוט נאות להוציא את הרב טאו פחות נורא מכפי שמגיע לו, והסכים ל'יישור ההדורים'. הרב אליהו רשאי כאדם פרטי, אבל דומני שאנו כציבור לא חייבים לאכול את ה'צפרדע' הזו. עד שלא נשמע דברים ברורים, בתקווה לסליחה פומבית מהרב אליהו, והסבר מנומק והגיוני לדברים, לא נסמן וי על הפרשה. מה כן? נמשיך לתהות אם אין צדק במה שכתב העיתונאי המוכשר ד"ר יהודה יפרח ב'מקור ראשון', ש"יש מצב שהרב (טאו) כבר לא איתנו". כלומר, עניין למומחים לרפואת הנפש.
ועכשיו נשאל, מהיכן יודע הרב צבי טאו את מה שהוא לכאורה יודע בעניין של ולדר? מסתבר, שזה לא רק בעניין הזה. וכאן נסמוך על אחד הרבנים מהר המור, הרב דוד ג'יאמי, שצמוד לדברי הרב טאו באותה קלטת אמר שאינו יודע מניין יודע הרב טאו שהעלילו על ולדר עלילה, אלא ש (אתם יושבים?) "כמו שהרב קוק היו לו ידיעות מהשמים ומהארץ על רצח ארלוזורוב, לרב טאו יש". מודה, מול טיעון שכזה, קשה להתמודד. וזו לא הפעם הראשונה שהרבה סימני שאלה צצו בעקבות דברים של הרב טאו. כך כשהנשיא לשעבר קצב הורשע בהטרדות מיניות יצא הרב טאו בהגנה מוחלטת על קצב וטען ש'תפרו לו תיק' (הסבר החוזר על עצמו אצל הרב טאו, שלטעמי חי בהרגשה שכל העולם שלא מבית מדרשו הוא קונספירציה אחת גדולה לחלן את המדינה היהודית והם דוחים את הגאולה השלמה) בגלל שסרב כנשיא לפגוש משלחת רפורמים. נו, עוד פעם שויין, עם מי שיודע הכל בקו ישיר מהשמיים- אני, הקטן, לא יכול להתווכח.
במסכת קינים פרק ג' משנה ו' מצאנו: "רבי שמעון בן עקשיא אוצר: זקני עם הארץ, כל זמן שמזקינין, דעתם מטרפת עליהן, שנאמר (איוב יב) 'מסיר שפה לנאמנים וטעם זקנים יקח', אבל זקני תורה אינן כן, אלא כל זמן שמזקינין, דעתם מתישבת עליהן, שנאמר (שם) 'בישישים חכמה ואורך ימים ותבונה'". אז, או שיחליפו את טקסט המשנה שמה שנאמר בה על זקני עם הארץ ייוחס לזקני תורה, שח"ו העניין שלפנינו הוא חריג והפוך מהמשנה.
וזה חשוב, כי יש הרבה מאוד רבנים ותלמידים ההולכים בעיניים עצומות אחר הרב טאו, יגיד מה שיגיד. הרב טאו והנשענים עליו בטוחים שהוא ניחן בראיה אלוקית, רב אמן בהבנת הנסתר, שמקדש מלחמה על מה שהוא רואה כטומאה המעכבת את הגאולה השלמה, ולכן (כמעט) כל הצעדים כשרים. אגב, נציגו הנאמן בכנסת הוא ח"כ אבי מעוז עם המנטרה שלו נגד 'הנדסת התודעה' של השמאל והתקשורת.
אבל עיזבו מה אני חושב, עם כל הכבוד לעצמי. קראו מה כתב הרב יצחק שילת, ראש ישיבת מעלה אדומים באתר 'כיפה':
"הצטערתי והתחלחלתי לשמוע את דברי הרב טאו בעניין הסופר ובעניין הנשיא לשעבר. במחילת כבודו של הרב טאו – ויש לי כבוד רב אליו על עמדתו האיתנה על משמר הקודש של ישראל ואורייתא – לדברים שאמר אין כל קשר אל המציאות. על כן הם מזיקים, וסותרים את מטרותיו הטובות, שכן להעלים עין מהמנאפים והמנצלים מינית זה לעשות את ערכי התורה פלסתר. הרי זה כעין מה שרב גדול אחר אמר בהקשר זה שאסור לספר לשון הרע. זוהי אמירה המהווה סכנה חמורה לילדים נפגעים, אשר ישמרו את דבר הפגיעה בליבם וישלמו על כך בהמשך חייהם מחירים כבדים מנשוא.
"הרב שמואל אליהו הוא חבר מועצת הרבנות הראשית ובנו של הרב הראשי לשעבר הגר"מ אליהו זצ"ל, והוא יודע היטב על מה הוא מדבר. הוא גם לא דן יחידי בדבר, אלא יחד אתו קיבלו את העדויות שני דיינים נוספים. צר לי כי מלחמתו העיקשת והצודקת של הרב טאו ברפורמים ובשולחיהם גורמת לו לראות צל הרים כהרים. ה' יאמר לצרותינו די, ויפרוש עלינו את סוכת שלומו". נוסיף, אמן.
ולסיום קטע זה, חזרה לרב טאו. נכון ש'הכל מתחיל בראש', והרב טאו הוא נשיא ישיבת הר המור והנלוות לה. יחד עם זאת, ולמרות שישיבת הר המור הולכת בעיניים עצומות אחר הרב טאו, ולא יעזו שם לסטות מעלה אחת ימינה או שמאלה מהוראותיו, הישיבה הזו היא לא רק הרב טאו. נכון, היא זרם מתבדל גם מהמיינסטרים של הציונות הדתית, אבל קול (חלק מ)התורה הנשמע שם (חוץ מהקו המאפיין וייחודי לה) הוא גם קול התורה של כולנו. הבחורים שלומדים שם הם ברובם איכותיים ביותר, אידיאליסטים, אוהבי העם והארץ, ולכן חרף ההתבטאויות של מנהיגם הרב טאו, לא הייתי שופך את התינוק עם המים. אני לא יודע אם אני אישית הייתי שולח את בני ללמוד שם (התשובה היא לא, גם לפני הסיפור החדש), אבל מי שהרוח שם מתאימה לו- שילך על זה. רק היה כדאי שידאג להפנים טוב טוב למוח של בנו, לעשות את ההבחנה הברורה בין התורה שילמד שם לבין מי שמוסרה ו'הינדוס התודעה' שינסו לעשות לו שם.
ואני מבולבל פעם שנייה.
והפעם בעניין מתווה הגיור. השר לשירותי דת, מתן כהנא, ישב שעות עם הרב חיים דרוקמן, מזקני רבני הציונות הדתית, ועברו על כל פרט ופרט ממתווה הגיור. אף היו דיווחים כי בעקבות פגישות אלה, כמו גם פגישותיו של כהנא עם הרב הראשי דוד לאו, הוא שינה כמה וכמה סעיפים במתווה הגיור. והנה, לישיבת מועצת הרבנות הראשית לישראל, ביום ראשון, הוזמן גם הרב חיים דרוקמן, ובא, וחתם על נייר העמדה שלהם השולל מכל וכל את המתווה הזו, כמו גם את רפורמת הכשרות, שהשבוע נכנס לתוקף חלקה הראשון. הרבנות הראשית כמובן היתה מרוצה מחתימתו של הרב דרוקמן ואף דאגה לפרסם צילום שלו בישיבה ובעת החתימה. רק שמנו לב, שלצד חתימתו, הוסיף הרב דרוקמן בכתב ידו הייחודי את המשפט דלהלן: "מן הראוי להידבר עם הרבנים הראשיים לגבי חיזוק הכשרות וכן בנושא הגיור". ככל שאני יודע, עם הרב הראשי הרב לאו כהנא דיבר גם דיבר, אבל הרב הראשי יצחק יוסף מסרב, ובכל תוקף, לדבר עם השר מתן כהנא. אני נוטה לפרש את ההערה שצרף הרב דרוקמן כמופנית יותר אל הרב יצחק יוסף מאשר לשר כהנא. מבולבלים? גם אני. בין לבין, עוד רבנים מובילים בציונות הדתית, כמו הרב יעקב ורהפטיג אב"ד לממונות ולשעבר דיין גיור ("המתווה צעד קריטי למניעת התבוללות"), הרב איתן איזמן מזקני רבני הציונות הדתית ומרבני ארגון 'הארץ הטובה' ('תבורך על הקמת מערך הגיור הרחב'), ואחרים, יוצאים בתמיכה במתווה הגיור, תוך שמוסיפים כי הוא יהיה תחת אחריותה של הרבנות הראשית. בעיניים שלי, המבוכה והמבולקה בעניין מתווה הגיור תימשך ואף תעצים. כשם שמשך שנים העובדה שחיים במדינת ישראל יותר מ-400 אלף שאינם יהודים עפ"י ההלכה, (וחלקם מתחתנים עם יהודים) לא טרדה את שנתם של הרבנים הראשיים לישראל וכל אחד מחברי מועצת הרבנות הראשית לישראל (אלוקים, אז בשביל מה צריך אותם שם?), כך סביר שהם יוכלו להמשיך את חייהם ופועלם גם מכאן ועד סוף הקדנציה שלהם. השאלה שמטרידה אותי היא: עד מתי? מתי כבר תוקם רבנות ראשית לישראל, או מקבילה לה, שתהא מאירת פנים (בגבולות ההלכה, כמובן), כזו שתהיה יותר מחוברת למציאות בישראל ולמצבו של העם היהודי בגולה? רבנות שכזו, שגם אזרח ישראל שאינו מגדיר עצמו כדתי יראה אותה כרלוונטית לו, מרצון. אופס, התעוררתי. רק חלמתי.
(בא תשפ"ב)
חיים ולדר כנראה פגע באנשים, וגם אתה פוגע באנשים.
ההבדל בינכם הוא רק בקונצנזוס…
אתה עושה את זה בתחום שיש עוד שלא מתביישים ומדברים ככה, ואילו ולדר חטא בתחום לא לגיטימי בכלל ובפרט בקונצנזוס
איך אתה מדבר על רב בצורה נבזית ובכך אתה משפיע לזלזול בתלמידי חכמים.
מה שיש בינהם ויכוח לא מאפשר לך להיכנס בין שני תלמידי חכמים. מי אתה ?
חבל שיש טורים כאלה בציבור שלנו.
כל מטאטה יורה…
יישר כך למגיב הראשון
לא מכיר את האתר והגעתי אליו בחיפוש אחרי שיעור לטו בשבט אבל כנראה שלא סתם..
אני מוחה על ביזוי תלמיד חכם באופן נחרץ!!
אני לא מכיר את הכותב אבל בכלל לא מעניין אותי איזה הדורים יישבו ומה הוחלט כאשר דבר ראשון אני נותן כבוד לכל תלמיד חכם בין אני מסכים לדעתו וגם אם לא.
בושה שמערכת שכתוב לה יהדות כמילה ראשון בלוגו שלה שוכחת דברים חשובים…