כדי שלא נסטה ונחטא במימוש ערכי התורה, עלינו לחיות תחת תודעת פיקוח והשגחה
אבות ב', משנה א
"רַבִּי אוֹמֵר: אֵיזוֹהִי דֶּרֶךְ יְשָׁרָה שֶׁיָּבֹר לוֹ הָאָדָם?
כֹּל שֶׁהִיא תִּפְאֶרֶת לְעוֹשֶׂיהָ, וְתִפְאֶרֶת לוֹ מִן הָאָדָם.
וֶהֱוֵי זָהִיר בְּמִצְוָה קַלָּה כְּבַחֲמוּרָה, שֶׁאֵין אַתָּה יוֹדֵעַ מַתַּן שְׂכָרָן שֶׁל מִצְוֹת.
וֶהֱוֵי מְחַשֵּׁב הֶפְסֵד מִצְוָה כְּנֶגֶד שְׂכָרָהּ, וּשְׂכַר עֲבֵרָה כְּנֶגֶד הֶפְסֵדָהּ.
וְהִסְתַּכֵּל בִּשְׁלשָׁה דְּבָרִים, וְאִי אַתָּה בָּא לִידֵי עֲבֵרָה: דַּע מַה לְּמַעְלָה מִמְּךָ, עַיִן רוֹאָה
וְאֹזֶן שׁוֹמַעַת, וְכָל מַעֲשֶׂיךָ בַּסֵּפֶר נִכְתָּבִין".
את סיפא משנתנו המונה שלוש הדרכות כיצד להימנע מעבירה, ניתן לקרוא בכמה אופנים. הקריאה הראשונה, כמובא למעלה. לפי קריאה זו, שלושת מרחיקי העבירה הם: א. דע מה למעלה ממך ב. עין רואה ואוזן שומעת ג. וכל מעשיך בספר נכתבין.
קריאה אחרת מזהה רבדים בדברי רבי יהודה הנשיא: תחילתם במתן כותרת ראשית- "הסתכל בשלושה דברים" והמשכם בכותרת משנה מתכללת: "דע מה למעלה ממך". רק לאחר מכן, נחשפת ומתפרטת נוסחת ההגנה המשולשת: א. עין רואה, ב. אוזן שומעת, ג. רישום המעשים.
על פי קריאה זו, על מנת שלא נסטה ונחטא במימוש ערכי התורה ובכלל זה במימוש חובתנו האישית בעולם, עלינו לחיות תדיר תחת תודעת פיקוח והשגחה.
תודעה זו, יכולה להחוות כמאיימת ומלחיצה, משל הייתה מַצְלֵמַת מעקב ושיטור. עם זאת, יש לה גם פוטנציאל להיתפש כמענֶה למצוקת הבדידות הקיומית שלנו ולחוויית תִּפְלוּת החיים ומשמעותם – דע/י שאינך לבד. שקולך נשמע. שקיומך נוכח ונרשם.
רמות ההשגחה, שונות בעוצמתן ונתונות, לתפישתי, לפרשנותנו הסובייקטיבית ולמוטיבציה שלנו להיות נוכחים (קרובים ורחוקים) במערכת היחסים שלנו עם ה': עין רואה – חיים בתוך מערכת יחסים נעדרת פרסונליזציה של תצפית של הבורא – בנו, אוזן שומעת – קשב הבורא מוטה כלפינו וכלפי המילים היוצאות מפינו. רישום בספר- מעשינו, זוכים (לטוב ולרע) לתיעוד אקטיבי ונצחי.
פירוט זה מזכיר לי מדרג התפתחותי: הפעוט חושב שאם יסתיר את פניו ו/או יסגור את עיניו, הוא לא ירַאֶה ע"י אחרים. הילד משוכנע שאם ילחש – דבריו לא ישמעו והמבוגר לומד להכיר בעובדה שלפעולותיו, באשר הן, יש רישום והשלכות.
אין מנוס מהשגחת הבורא. אך בידינו לפרשה כדין או כחסד, כאיום פיקוחי או כברכה מיטיבה, כנזיפה או כהדהוד קיומי וכהזדמנות שניה להגיב, הפעם אחרת, לקריאה הנוקבת: "איֶכָּה".
לתגובות: naomieini1@gmail.com
(ויקהל תשפ"ב)