תורה צריכה להינתן ולהילמד מתוך מאור פנים בין אלוקים לאדם, ובין אדם לאדם
אחד מרגעי השיא בתפילה, הוא הרגע בו הכוהנים נושאים את כפיהם, ומברכים באהבה את הקהל בברכת הכוהנים המרגשת, המופיעה בפרשת השבוע- 'נָשֹׂא': "יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ, יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ, יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם".
חמש עשרה מילים שיש בהן את כל מה שאדם יכול לאחל לעצמו, למשפחתו ולעמו. חמש עשרה מילים שאומרות בעצם הכל, וכוללות את כל השאיפות והתקוות.
בין כל הברכות והמילים הנעלות הללו, נמצאת גם תכונה אחת נאצלת ומלאת הוד והדר – 'מאור פנים' – "יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ".
קשה להגדיר ולכמת מה זה בדיוק מאור פנים. זו תכונה ומציאות שפשוט מרגישים אותה.
במהלך חיינו אנחנו מוקפים במעגלי החיים שלנו בסוגים שונים של אנשים. לכל איש יש שם ולכל איש יש את תווי פניו- יש עצובים ויש עצבנים, יש אדישים ויש מנוכרים, יש חביבים ויש עדינים וכן הלאה, לכל אדם תווי פניו הייחודיים. יש כאלו שאנחנו שמחים איתם יותר, וכאלו שאנחנו שמחים איתם פחות, ובתוך כל הסובבים אותנו יש כאלו שהפגישה איתם גורמת לנו להתעלות, לרוממות רוח, לשמחה ולהארה גדולה. יש אנשים שיש בהם תכונה של מאור פנים – והם מפיצים סביבם אור וחום, תום ואמונה, נעימות ושמחה, אופטימיות ותקווה. לא תמיד אנחנו יודעים בדיוק לתאר או לצייר מה זה 'מאור פנים', אך כאשר אנחנו נפגשים עם אדם שיש לו מאור פנים- אנחנו פשוט מרגישים את זה, ואת ההשפעה של התכונה הזו עלינו ועל הסביבה.
בשבוע הבא נחגוג ב"ה את חג השבועות, חג מתן תורה- חג בו נקרא גם את עשרת הדיברות וגם את מגילת רות.
ליבה של מגילת רות היא תכונת החסד, הקשורה באופן ישיר וטבעי למאור פנים. גיבורת המגילה רות מאירה פניה לחמותה נעמי. גיבור המגילה, בועז, מאיר פניו לרות הנערה הענייה והמסכנה, ומשם הסיפור נמשך עד שהוא נושא אותה לאישה, ומהם וצאצאיהם יצא דוד המלך.
עשרת הדיברות הם מערכת ערכים וחוקים בין אדם למקום ובין אדם לחברו. את החוקים הללו אפשר לקיים באופן טכני בפנים מכורכמות, כמי שכפאו שד, ללא שמחה וללא התרגשות, ואפשר לקיים אותם במאור פנים, בחדווה ובגילה.
מאור פנים נובע מאהבת אדם, מהכבוד לכל אדם שנברא בצלם, מהכרת הטוב על המציאות, מלימוד זכות על כל אדם, והרצון ליצור מרחבי חיים שיש בהם אור אנושי ומאור פנים, ודרגה גבוהה של יחסי אנוש.
תורה צריכה להינתן ולהילמד מתוך מאור פנים בין אלוקים לאדם, ובין אדם לאדם.
דוד המלך ומלכות ישראל ייוסדו ויוצרו מתוך חסד ומאור פנים.
החברה היהודית והישראלית בארץ ובעולם, זקוקה היום לתכונה החברתית והאנושית הזו אולי יותר מאי פעם- תכונה של מאור פנים בבית ובמרחב הציבורי, והיא זו שתייצר בתוכנו וסביבנו אנרגיות של אחווה ורעות, שמתוכם גם נזכה ויתקיימו בנו המילים החותמות את ברכת הכוהנים- "יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם".
(נשא תשפ"ב)