היו קשובים, נדיבים, ברי תשובה/שינוי. חתרו להרמוניית אש ומים
אבות ב', י'
"הֵם אָמְרוּ שְׁלשָׁה דְּבָרִים. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: יְהִי כְּבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלְּךָ, וְאַל תְּהִי נוֹחַ לִכְעֹס; וְשׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתְךָ. וֶהֱוֵי מִתְחַמֵּם כְּנֶגֶד אוּרָן שֶׁל חֲכָמִים, וֶהֱוֵי זָהִיר בְּגַחַלְתָּן שֶׁלֹּא תִּכָּוֶה; שֶׁנְּשִׁיכָתָן נְשִׁיכַת שׁוּעָל, וַעֲקִיצָתָן עֲקִיצַת עַקְרָב, וּלְחִישָׁתָן לְחִישַׁת שָׂרָף, וְכָל דִּבְרֵיהֶם כְּגַחֲלֵי אֵש" (אבות ב', י').
המשנה שלפנינו פותחת רצף בן חמש משניות, החושפות, כל אחת בתורה, את תפישת עולמו של אחד מתלמידיו המובחרים של רבן יוחנן בן זכאי. מן המשניות ניבטת עינו החדה של המורה, שזיהה ו"יילד" מדברי תלמידיו את תמציתם כלומדים וכאנשים והעניק לכל אחד מהם כינוי ודימוי. מעניינת, בהקשר זה, בחירת עורך המשנה לפתוח בכינויי התלמידים ואז "לספק הוכחות".
מקריאת המשנה קשה להבין מהם "שְׁלשָׁה דְּבָרִים" שאומר רַבִּי אֱלִיעֶזֶר. שהרי, על פניו, בדבריו מצויות יותר משלוש הדרכות לחיים. יש לזכור גם כי המספר 3, הנו מספר טיפולוגי, בעל משמעות סמלית, המשרת מבנה ספרותי אסתטי ובה בעת, מבטא מהות רעיונית. מספר זה עומד גם בזיקה לקביעת שטבעו חז"ל: "על שלושה דברים העולם עומד".
רַבִּי אֱלִיעֶזֶר, מורו כינהו בּוֹר סוּד שֶׁאֵינוֹ מְאַבֵּד טִפָּה. דבריו במשנה משקפים את המתווה – ערכים והתנהגות שמכשירים אדם להיות כזה. השואף לאגור חכמה ולשמש מקור מים חיים לצמאים, עליו להסיר מעצמו "מחסומי קליטה": זלזול בזולת, כעס תכוף ובלתי מווסת, עקשנות אל מול חטא ולנוכח עובדת היותנו בני חלוף. כל אלה מחבלים ביכולת להיות בעמדה נוכחת של התבוננות, קשב, פניוּת והכלה של דברי עומק וחכמה. לבור אידאלי נמשל רבי אליעזר, המכיל מים (תורה) ומִתחזק באש (דברי חכמים). רִיק, קור וחשיכת לילה הם אסונו, בהזמינם לקרבו שועלים, נחשים ועקרבים, מלכודת קטלנית עבור הבאים לשתות ממימיו…
מחלוקת מצויה, כאמור, לגבי זהותן של שלוש אמירות היסוד, שיוחסו לרבי אליעזר. יש שצרפו את כבוד החבר להימנעות מכעס ויש שהעמידון בנפרד. בהתאמה, ההדרכה בנוגע ליחס לחכמים יש שראו בה אמירת יסוד ויש שלא. מלא הבוֹר ומאפשר.
היו קשובים, נדיבים, ברי תשובה/שינוי. חתרו להרמוניית אש ומים, דברי רבי אליעזר. הדהוד שלהם, השמיע סטיב ג'ובס, בנאומו מעורר ההשראה לבוגרי אוניברסיטת סטנפורד: "השארו רעבים, השארו פזיזים (הרפתקנים ויצירתיים)".
לתגובות: naomieini1@gmail.com
(ואתחנן תשפ"ב)