ישנו כעס של פריקת כאב ותסכול לאחר מעשה, וישנו כעס המקדים את שצפוי להתרחש ומשמש מנגנון הגנה
אבות ב', י'
"הֵם אָמְרוּ שְׁלשָׁה דְּבָרִים. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: יְהִי כְּבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלְּךָ, וְאַל תְּהִי נוֹחַ לִכְעֹס; וְשׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתְךָ. וֶהֱוֵי מִתְחַמֵּם כְּנֶגֶד אוּרָן שֶׁל חֲכָמִים וֶהֱוֵי זָהִיר בְּגַחַלְתָּן שֶׁלֹּא תִּכָּוֶה; שֶׁנְּשִׁיכָתָן נְשִׁיכַת שׁוּעָל, וַעֲקִיצָתָן עֲקִיצַת עַקְרָב, וּלְחִישָׁתָן לְחִישַׁת שָׂרָף, וְכָל דִּבְרֵיהֶם כְּגַחֲלֵי אֵש" (אבות ב', י').
את המילה "נוח", ניתן לפרש כ"נטייה" וגם כ"העדפה", כאפשרות רצויה. "וְאַל תְּהִי נוֹחַ לִכְעֹס": אל תבחר בכעס, לא כברירת מחדל ולא כרגש מועדף.
שתי פנים, לפחות, לכעס שלנו. ישנו כעס של פריקת כאב ותסכול לאחר מעשה, וישנו כעס המקדים את שצפוי להתרחש ומשמש מנגנון הגנה מפני פגיעה אפשרית בנו, בעתיד.
אנו כועסים על מערכת יחסים שהוחמצה, על טעות שעשינו או אזלת יד שהפגנו במצב בו יכולנו לפעול. נכעס גם על אדם שאכזב או פגע בנו או ביקירנו, וגם אל מול אובדן וכאב, לתוכם הוטלנו חסרי אונים.
כעס אחר מתפתח במצבים בהם אנו דווקא נדרשים לפעולה, אך חוששים להיכשל בה ו/או לשלם בעבורה מחיר נפשי כבד. הוא מופיע למול אתגר לא צפוי, כמו שינוי פתאומי בלוח הזמנים או במצבים בהם אנו אחראים על תפקוד כושל של אחרים. גם לנוכח דילמה מוסרית מתעורר לעיתים כעס. למשל, בתגובה לבקשה לתמיכה רגשית, חברתית או כלכלית באדם אחר, על חשבון צרכינו ומשאבינו האישיים.
תשישות נפשית, כאב, חרטה ואף בושה, מלווים לעיתים את הכעס מן הסוג הראשון, זה שלאחר מעשה. תגובת הכעס שלפני מעשה, אמנם תחילתה הקלה (משחררת מתח וחרדה שעצורים בנו), אך סופה לא נעים ודומה…
"ְאַל תְּהִי נוֹחַ לִכְעֹס", אומר רבי אליעזר, וכולל בדבריו, לטעמי, את שני סוגי הכעסים.
כלל דבריו במשנה, ניתנים לפירוש תחת אמירתו זו:
"יְהִי כְּבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלְּךָ… וְשׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתְךָ" – כיבוד הזולת וראייתו כאדם ראוי והגון, בכוחם לצמצם שיפוט שלילי אודות מעשיו בעבר וכוונותיו בעתיד וידיעת המוות ואפשרות התשובה, הינן פתח לשחרור מתקיעוּת וחשבון נפש מייסרים. ובאשר לתורה שבפי חכמים, נוגדן טמון בה לכעס. אם נקל בה ראש, חלילה, הוא יתפרץ כרעל ואש אוכלה, אך חיבור לשורשה העמוק, יביא עמו חום ונחמה.
לתגובות: naomieini1@gmail.com
(עקב תשפ"ב)