שם ה' נמצא גם במה שלא הושלם, גם במה שנשבר בדרך
מה מונח בארון? האם הלוחות החלופיים, או שמא הלוחות החדשים מונחים בארון לצד הלוחות הישנים?
הגמרא במסכת בבא בתרא יד: דנה בשאלה זו: "שברי לוחות שמונחים בארון […] ור"מ, שברי לוחות דמונחין בארון מנ"ל? […] דאמר רב הונא, מאי דכתיב: אשר נקרא שם שם ה' צבאות יושב הכרובים עליו? מלמד, שלוחות ושברי לוחות מונחים בארון.
ואידך? ההוא מבעי ליה לכדרבי יוחנן […] מלמד, שהשם וכל כינויו מונחין בארון. ואידך נמי מיבעי ליה להכי! אין הכי נמי. אלא שברי לוחות דמונחין בארון מנא ליה?
[…] דתני רב יוסף: אשר שברת ושמתם – מלמד, שהלוחות ושברי לוחות מונחין בארון.
ואידך? ההוא מיבעי ליה לכדריש לקיש […] "אשר שברת" – אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: יישר כחך ששברת".
לדעת ר' מאיר שברי הלוחות מונחים בארון יחד עם הלוחות השלמים. האפשרות הראשונה היא ללמוד זאת מדרשה לפסוק בשמואל ב' ו': "ארון האלקים אשר נקרא שם שם ה' צבאות ישב הכרבים עליו". כפילות המילים "שם" – "שם" מלמדת על כפילות הלוחות. אפשרות נוספת היא ללמוד על שם ה' שיש כביכול בארון, והכפילות מלמדת על השם ועל כל כינוייו.
ממילא, על שימת השברים בארון יש ללמוד מפסוק אחר, הפסוק שבפרשתנו: "אשר שברת ושמתם בארון".
מי שסובר ששברי הלוחות אינם מונחים בארון, ייעזר בפסוק לצורך דרשה אחרת "יישר כחך ששברת". משה צדק כששבר את הלוחות.
במקור אחר, הדן בשברי הלוחות, אומרת הגמרא (ברכות ח'): "והזהרו בזקן ששכח תלמודו מחמת אונסו (שלא באשמתו, כחלק מתהליך ההזדקנות), דאמרינן: לוחות ושברי לוחות מונחות בארון".
דברי הגמרא בברכות, יכולים להסביר גם את הפנים השונות של דברי הגמרא בבבא בתרא: המהות הפנימית של מה שנמצא בארון הוא שם ה'. על מה נקרא שם ה'? לכאורה על הדבר השלם, המלא, זה שהגשים את ייעודו, ונמסר לעם, ולא נשבר. אלא שהדעה המבקשת לטעון שגם הלוחות השבורים נמצאים בארון, מלמדת אותנו ששם ה' נמצא גם במה שלא הושלם, גם במה שנשבר בדרך. ולא רק נשבר – הרי משה שבר את הלוחות באופן אקטיבי. שבירה שהיתה נדרשת לצורך התיקון, לצורך השלם שיבוא אחריו. שם ה' נמצא על התהליך השלם, זה שיש בו נפילות ושבירות ותיקונים. תהליך כזה הוא חלק ממעגל החיים, ותלמיד החכם הזקן מבטא זאת – אנחנו זקוקים לו. אנחנו ממשיכים להיזהר בכבודו ולזכור את התהליכים ההולכים אל יותר מכיוון אחד.
(עקב תשפ"ב)