האם גולם מצטרף למניין? למרות שעשיית גלמים אינה נפוצה, ייתכן ושאלה זו תשליך על השאלה האם אדם משובט או מבינה מלאכותית מצטרף למניין
בפרשת השבוע התורה כותבת על בריאתו של אדם הראשון, אשר נברא בצלם א-להים (א, כז). בעקבות כך נעסוק בדיני גולם, נבדוק האם מותר ואפשר לבוראו, האם אכן היה גולם מפראג, והאם אפשר לצרפו למניין, שאלה שייתכן ומשפיעה על צירוף ייצור משובט או בעל בינה מלאכותית למניין.
האם מותר לברוא גולם?
הגמרא במסכת סנהדרין (סז ע"ב) מחלקת בין שלושה סוגי כשפים: כישוף ממש – אסור מדאורייתא, אחיזת עיניים – אסורה מדרבנן, שימוש בספר יצירה – מותר לכתחילה. לא זו בלבד, יש שכתבו שהמקור הראשוני לבריאת גולם על פי ספר יצירה נמצא כבר בגמרא.
הגמרא במסכת סנהדרין (סה ע"ב) כותבת שרבא ברא אדם ושלח אותו בשליחות לרבי זירא. רבי זירא ניסה לתקשר עם אותו גולם, אך כיוון שלא ענה לו – החזיר אותו רבי זירא לעפרו. נחלקו הראשונים בשאלה, האם רבא אכן ברא ייצור בעל חיים:
א. היד רמ"ה (ד"ה אמר) הביא בשם יש אומרים, שאין כוונת הגמרא שרבא ברא ייצור בעל חיים באמצעות הדיבור (דבר בלתי אפשרי לשיטתם), אלא הכל היה אחיזת עיניים. ב. היד רמ"ה חלק וכתב, שאכן ישנם צדיקים שיכולים לברוא אדם. ראייה לכך שלא מדובר באחיזת עיניים הביא, שמעשה אחיזת עיניים מתקיים רק בנוכחות הקוסם, ואילו במקרה זה רבא שלח את הגולם לרבי זירא.
הגולם מפראג
על פי הסיפור הגולם מפראג נוצר על ידי המהר"ל לפני כארבע מאות וחמישים שנה, כדי להגן על היהודים מפני עלילות דם. האם הגולם אכן היה קיים?
א. החוקר גרשום שולם (אנציקלופדיה עברית – גולם), פרופסור בנימין גרוס ורבים נוספים, סוברים שהגולם לא היה ולא נברא. מדובר באגדה שהתגלגלה בין היהודים והגויים כחלק ממספר אגדות, ובשלב כלשהו שויכה למהר"ל על יד מספרי סיפורים.
ב. הרבי מלובאביץ' (חב"דפדיה ערך 'הגולם מפראג'), בתשובה לשואל שפקפק באמינות הסיפור על הגולם מפראג, כתב שהוא שמע בפירוש מהרבי הריי"צ שאכן הגולם היה קיים, ושראה מה שנשאר ממנו בעליית בית הכנסת של המהר"ל מפראג.
ג. הרב יהושע ענבל ('המעיין') בדעת ביניים, סירב לקבל שסיפור שהתבסס כל כך גם בין הגויים הינו המצאה, והסביר שייתכן ואותו גולם למעשה היה אוטיסט (ברמה מסויימת), ומשום כך לקה ביכולת תקשור נמוכה עם הסביבה וכדומה. בהתחלה היה ברור ש"גולם" הוא כינוי בלבד, ורק במהלך הדורות נקבע שמו כיצירה שמימית.
צירוף גולם למניין
האם גולם מצטרף למניין? יש להעיר, למרות שעשיית גלמים אינה נפוצה, בלשון המעטה, ייתכן ושאלה זו תשליך על השאלה האם אדם משובט או מבינה מלאכותית מצטרף למניין:
א. החכם צבי (סי' צג) הסתפק בעניין. מצד אחד, אותו גולם אינו מבני ישראל, כך שאינו מצטרף למניין. מצד שני, הגמרא במסכת סנהדרין (יט ע"ב) כותבת שהמגדל יתום בתוך ביתו כאילו ילדו, ומשום כך יכול להיות שהמגדל את אותו גולם נחשב כעין אביו, ואם כן ייחשב כיהודי ויצטרף למניין.
למעשה פתר החכם צבי את ספקו, מהסיפור בסנהדרין שראינו לעיל. כאשר רבא שלח את הגולם לרבי זירא, הוא ביטל אותו והפכו לעפר לאחר שפנה אליו ולא השיב לו. טוען החכם צבי, שאם היה בגולם תועלת כלשהי כמו צירוף למניין, ככל הנראה רבי זירא לא היה מבטלו, ומוכח שאין באפשרותו להצטרף למניין.
ב. דעה נוספת, שגם שוללת את מעמדו של הגולם, אם כי מכיוון אחר, היא דעתו של היעב"ץ (ב, פב) – בנו של החכם צבי. הוא טען כנגד אביו, שאין מקום להסתפק בשאלתו, שכן גם אם אותו גולם אכן היה נחשב כיהודי, מכל מקום אין מקום לצרפן למניין, כיוון שיש לו מעמד של שוטה וקטן או אפילו בהמה.
ראייה נוספת שאין הגולם יכול להצטרף למניין, הביא הברכי יוסף (שם). הגמרא במסכת ברכות (מז ע"ב) כותבת, שלרבי אליעזר היה חסר אדם אחד למניין, ולכן שחרר את עבדו כדי שישלים. אומר הברכי יוסף, מסתמא רבי אליעזר ידע לברוא גולם, ובכל זאת בחר לשחרר את עבדו (מעשה שבעייתי מבחינה הלכתית) – משמע מכאן שגולם אינו מצטרף למניין.
(בראשית תשפ"ג)