רבי טרפון מתמודד עם אלטרנטיבת העצלות, דרך הבטחת שכר לצדיקים, לעתיד לבוא
אבות ב' ט"ז
"הוּא הָיָה אוֹמֵר: לֹא עָלֶיךָ הַמְּלָאכָה לִגְמֹר, וְלֹא אַתָּה בֶּן חוֹרִין לִבָּטֵל מִמֶּנָּה. אִם לָמַדְתָּ תּוֹרָה הַרְבֵּה, נוֹתְנִים לָךְ שָׂכָר הַרְבֵּה. וְנֶאֱמָן הוּא בַּעַל מְלַאכְתְּךָ, שֶׁיְּשַׁלֵּם לְךָ שְׂכַר פְּעֻלָּתְךָ. וְדַע, מַתַּן שְׂכָרָן שֶׁל צַדִּיקִים לֶעָתִיד לָבוֹא".
אינך מחויב/ת או יכול/ה לסיים את המשימה, ואינך פטור/ה ממנה. מחד גיסא, ישנה מלאכה לבצע, והיא רבה, והיום קצר… ומאידך גיסא, סיומה של המלאכה, אינו בהכרח המטרה. הוראתו של רבי טרפון מציפה מתח רוחני – נפשי המלווה אותנו בחיינו, כאשר אנו נפגשים עם יעד בלתי ניתן לכיבוש וחווים פער מכאיב ומתסכל בין חתירה לסדר, איזון, שלמות והרמוניה, לבין תנועה ועומס שאינם פוסקים – בין סוף לאינסוף.
"אין המצווה נקראת אלא על שם גומרה" (סוטה יג ע"ב), קבעו חז"ל, ואף העניקו לרגע סיום מלאכה, מעמד של אב מלאכה המכונה: "המכה בפטיש". עמדה זו מדרבנת הבאת מעשה לידי סיום וחתימה והיא הולמת את שפת הטבע, השואף לוויסות והשוואת לחצים.
התייחסות שונה לחיים ולעבודה הרוחנית, מביא רבי טרפון. במקום דימוי החיים לחתירה ל"ניקוי שולחן" (השארת שולחן ריק ממשימות ומזכּרים) הוא מציע לדמותם למרוץ שליחים או אפילו להר נבו, עליו עמד משה רבנו וממנו צפה אל הארץ, אליה לא הורשה להיכנס.
רבי טרפון ער לכך, שבהיעדר תכלית מדידה והגדרת יעדי הצלחה ברורים ושיטת ציינון נלווית, יצוצו הביטול – הימנעות מלקיחת חלק במשימה, והבטלה – עצלות מעושה, התנהלות רדודה המסתירה חרדה, שמתעוררת לנוכח הבנת גודל הפרויקט ומחיר אי השגתו.
בהקשר לנ"ל, מופעים של ביטול ובטלה ניתן למצוא בשפע בזירת הלימודים הפורמאליים והלא פורמאליים (רק כ-62% מהסטודנטים לתואר ראשון מסיימים את התואר תוך 3 שנים, על פי (Ynet, בזירה החברתית – יזמית, במערכות יחסים ממושכות ובזוגיות בפרט, בהורות, בתהליכי מימוש עצמי ועוד.
רבי טרפון מתמודד עם אלטרנטיבת העצלות, בהשתמשו באלמנט המהפכני של הבטחת שכר לצדיקים, לעתיד לבוא. אך מופלאה בעיני התעכבותו על "חוויית הר נבו" – חוסר ההשלמה של משימות הקיום האנושי, המגלה לנו, שלא מדובר בהחמצה אלא בפתח להבנה עמוקה מרגיעה ומשחררת, שלא סביבנו סובב העולם וכמו חלוק הנחל וגרגר החול, שלמותנו היא בהיותנו חוליה משרשרת וחלקיק מהאינסוף.
לתגובות: naomieini1@gmail.com
(וירא תשפ"ג)