מוטלת עלי ועל חבריי ללימוד, חובת הבירור, הקושייה והגילוי של התבונה שבדברי חז"ל
פרק א' משנה י"א
"אַבְטַלְיוֹן אוֹמֵר, חֲכָמִים, הִזָּהֲרוּ בְּדִבְרֵיכֶם, שֶׁמָּא תָחוֹבוּ חוֹבַת גָּלוּת וְתִגְלוּ לִמְקוֹם מַיִם הָרָעִים, וְיִשְׁתּוּ הַתַּלְמִידִים הַבָּאִים אַחֲרֵיכֶם וְיָמוּתוּ, וְנִמְצָא שֵׁם שָׁמַיִם מִתְחַלֵּל" (אבות א', י"א).
אזהרה חמורה מזהיר אבטליון את החכמים, שמא תלמודם יגזור עליהם גלות – עזיבה כפויה של מקום מגוריהם ושל בית המדרש, פגיעה בתלמידים וחילול שם שמים. ומהו הלימוד שיביא לכדי כך? להבנתי, כזה שיביא את שומעיו לידי כפירה.
אבטליון קינא לדברי אלוקים חיים. שומר הפקידו הוא ושמעיה בפתח בית המדרש למנוע כניסת אנשים לתוכו בהעדר דמי רצינות הגונים. תהליך הסינון הקפדני שהתחיל כבר בחוץ, ממשיך במשנתנו, בהתייחס לנאמר בפנים – בבית המדרש אין מקום לטעויות. אחריות כבדה מוטלת על המלמד – להציל את התורה ולשמרה מפני רוחות ורעיונות זרים האורבים מחוץ לכתלים, שהרי "מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד לָשׁוֹן" (משלי יח, כא).
מבט אחר של "מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד לָשׁוֹן", הקשור בזהירות המלמד, מצוי בדברי הרמב"ם: "סייג לחכמה שתיקה, לפיכך לא ימהר להשיב ולא ירבה לדבר וילמד לתלמידים בשובה ונחת בלא צעקה ובלא אריכות לשון…" (הלכות דעות, ב', ה'). חשוֹב לפני שתשיב לתלמידך, המעֵט בדיבור ולַמֵד מתוך חיבור ועדינות, לימוד מעניין, סבלני, בהיר ורגוע.
מעניין לראות כי מתוך אהבת התורה אבטליון מזהיר את החכם בדברו ומרחיק את ההמון מחשיפה לא מתאימה אליה ואילו הרמב"ם, בקטע המובא – מדריך כיצד לקרב תלמידים למחיצתה.
***
כרזה מעניינת בה נתקלתי, מגדירה בפנינו חמש שאלות שראוי שנשאל את עצמינו, טרם נדבר או נגיב לדברי אחרים: א. האם הדברים שנרצה לומר, נכונים עובדתית? ב. האם הם עוזרים/מקדמים את השומע? ג. האם הם מעוררי השראה? ד. האם הכרחי לומר אותם? ולבסוף: ה. האם יש בהם נדיבות?
ובנימה אישית, בְּני מלמד אותי לתת אמון בחז"ל ולייחס לדבריהם (הסתומים והגלויים) אמת, חכמה והבנה עמוקה של תורת ה' וטבע האדם. מעמדת מוצא זו, מוטלת עלי ועל חבריי ללימוד, חובת הבירור, הקושייה, הגילוי וההוכחה של התבונה הטמונה במילותיהם. כפרפראזה לדברי אבטליון, אומַר: תלמידים, הזהרו בחכמיכם! שמא תנהגו בדבריהם בקלות ראש ותנערו את משנתם מעליכם. אזי, אוצרותיהם ייחסמו בפניכם ונמצא שם שמים מתחלֵל.
לתגובות: naomieini1@gmail.com
(נח תשפ"ב)