יעקב אבינו נשא שתי אחיות בארם, אך כאשר נכנס לארץ ישראל מתה רחל, כדי שלא ייכנס לארץ ישראל כשהוא נשוי לשתי אחיות
בפרשת השבוע מספרת התורה על הכנות יעקב לפגישתו עם עשו. הוא שולח מלאכים ומצווה אותם לומר "כה תאמרון לאדני לעשו כה אמר עבדך יעקב עם לבן גרתי ואחר עד עתה". המדרש לומד מהמילים 'עם לבן גרתי' שלמרות שיעקב גר אצל לבן, לא למד ממעשיו הרעים והמשיך לקיים תרי"ג מצוות (גרתי = תריג). בעקבות כך, נעסוק השבוע בשאלה האם אכן קיימו האבות את כל התורה?
מעשי האבות
בפשטות מדברי הגמרא במסכת יומא (כח ע"א) משמע שהאבות קיימו את התורה, שכן היא כותבת בשם רב אשי שאברהם אבינו קיים את כל התורה כולה, ואפילו מצוות מדרבנן כמו עירובי תבשילין. למעשה נחלקו הפוסקים איך להבין את הדברים, ויש בעניין זה שלוש דעות:
א. לא קיימו את המצוות
דעה ראשונה הסוברת שאין הכוונה שהאבות קיימו כפשוטו את המצוות, מופיעה בדברי רבי אברהם בן הרמב"ם (פרשת וישלח) בעקבות אביו הרמב"ם. כפי שעולה מהרמב"ם בהלכות תשובה (ח, ב) ובמורה נבוכים (ג, כז), מטרת האדם בעולם הזה להשיג את האלוקות בצורה הטובה ביותר, דהיינו להשיג אהבת ה', יראתו, שלילת הגשמיות וכדומה.
משום כך, כאשר הגמרא אומרת שאברהם אבינו קיים את המצוות כולל דינים שמדרבנן, אין הכוונה כפשוטו שהוא הניח תפילין או הקריב קרבן פסח, שהרי אין בהם עניין עצמי. אלא הכוונה שאברהם אבינו הגיע למטרה העליונה (אהבת ה', יראתו, הרחקה מהגשמיות וכדומה) – וכל זאת בלי לקיים את המצוות שעוד לא ניתנו באותה שעה, ובלשון רבי אברהם בן הרמב"ם:
"ולפי שהתאימו מעשי מצוות אלה על ידי האבות עליו השלום למצוות התורה עם אמונתם באחדות הבורא והרחקת את השיתוף והעבודה והיראה והאהבה שהן עיקרי האמונה בתורה ושורשיה, אמרו בהם כי הם קיימו כל התורה כולה, לא ששמרו שבת או אכלו מצה בפסח כמו שיעלה על הדעת".
גם רבי חיים מוולויז'ין (נפש החיים א, כא) כמו הרמב"ם כתב, שאין הכוונה שהאבות קיימו את המצוות ממש, אלא שרק קיימו את עניינן. אולם, בעוד שהרמב"ם סבר שהם תפסו את האלוקות בצורה הנכונה, הוא סבר שהכוונה שהאבות תיקנו את כל התיקונים העליונים גם ללא קיום המצוות (מכיוון שזו מטרת המצוות לשיטתו).
ב. קיימו את המצוות חלקית
גישה שנייה בפוסקים, הסוברת שהאבות קיימו את התורה, אך בצורה חלקית בלבד, מופיעה בדברי הרמב"ן (תולדות כו, ה) והמהר"ל (גור אריה מו, י). הסיבה שלא קיבלו את פשט הגמרא שהאבות קיימו את כל התורה, שכן לדוגמא מצאנו שיעקב אבינו נשא שתי אחיות, דבר האסור מדין תורה.
אם כן, אילו מצוות קיימו ואלו לא? הרמב"ן (ויקרא יח, כה) כתב, שכאשר נכנסו לארץ ישראל הם קיימו את כל המצוות, לעומת זאת בחוץ לארץ שמעלתו נמוכה לא קיימו אותן. משום כך יעקב אבינו נשא שתי אחיות כאשר היה אצל לבן בארם, אך כאשר נכנס לארץ ישראל מתה רחל – כדי שלא ייכנס לארץ ישראל כשהוא נשוי לשתי אחיות.
המהר"ל חלק על הרמב"ן וטען שאת המצוות יש לקיים תמיד ובכל מקום. משום כך כתב לתרץ, שכאשר כתוב שהאבות קיימו את כל התורה כולה, הכוונה רק למצוות עשה, שבעשייתן החיובית יש עניין בכל מקרה, לעומת זאת, הם לא קיימו מצוות לא תעשה, שרק כאשר מורים בפירוש שאין לעשותן אז יש עניין להימנע מהן. לכן, כיוון שבתקופת האבות התורה עדיין לא ניתנה, לא היה מקום לקיים מצוות לא תעשה.
ג. קיימו את כל המצוות
גישה שלישית והמרחיבה ביותר, מופיעה בדברי הפרשת דרכים (דרך האתרים, דרוש ראשון) בשם המהר"ש יפה. הוא סבר, שכאשר מסופר שהאבות קיימו את כל התורה כולה, הכוונה לכל התורה כפשוטו. אם כן, כיצד לשיטתו יעקב נשא שתי אחיות? הוא תירץ שיעקב אבינו גייר אותן לפני שנשא אותן, והגמרא כותבת שגר שנתגייר נחשב כקטן שנולד, וממילא הן לא נחשבות כאחיות.
גם הרמ"א (שו"ת סי' י') צעד בשיטה זו, וכדי לתרץ את הקושיה כיצד יעקב אבינו נשא שתי אחיות כתב, שכאשר הגמרא כותבת שאברהם אבינו קיים את כל התורה כולה, כוונתה לאברהם בדווקא, אבל צאצאיו ובני ביתו לא חויבו עד מתן התורה (וכנראה דחה את דברי המדרש האומר שיעקב אבינו קיים תרי"ג מצוות).
(וישלח תשפ"ג)