בשעה שמרדכי דורש את התערבותה של אסתר לבטל את גזרותיו של המן, פוקדת אסתר את מרדכי: "לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשָׁן וְצוּמוּ עָלַי". דבריה של אסתר הם תשובה לאמירתו של המן הרשע: "וַיֹּאמֶר הָמָן לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ יֶשְׁנוֹ עַם אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים…". המן ניצל את חולשת העם, בהיותו מפוזר ומפורד, ומבחינתו זה היה הרגע הכי מכונן לפגוע בעם ישראל. אסתר הבינה שהצלחתה תלויה בהתכנסותם של כל היהודים.
לפני קום המדינה נרצח ד"ר חיים ארלוזורוב. זה היה אירוע שהסעיר את היישוב היהודי. באותה תקופה החריפה המחלוקת בין תנועת העבודה לתנועה הלאומית הרוויזיוניסטית וכמעט שהגיעו לכדי מלחמת אחים. הרב קוק זצ"ל כאב את כאב הפירוד של העם ובאותה תקופה ולפני פורים נשא דרשה. נצטט חלק קטן מדבריו:
"אמנם כל האומר ששקר בדה המן הרשע באומרו 'ישנו עם אחד, מפוזר ומפורד' אינו אלא טועה. באמת מפוזר ומפורד הוא העם האחד, אבל בכל זה עם אחד הוא. ושמא תאמר איך יתכן שיהיו שני הפכים בנושא אחד? 'עם אחד' מצד אחד, 'ומפורד' מצד שני? אל תתמה על החפץ. ישנם פלאים בעולם. והעם הזה שכל עמידתו בעולם מרופדת היא בפלאי פלאות, הוא מראה בהוייתו גם כן את הפלא ההוא, ובמהותו העצמי הרי הוא עם אחד, למרות מה שהוא מפוזר ומפורד… הננו קרובים להכיר כי ישנה תרופה גם למחלת הפיזור והפירוד שלנו. וסוף כל סוף עם אחד אנחנו ועם אחד נהיה, ועוד הפעם יקום ישראל, באמרתו הנצחית של "לך כנוס את כל היהודים…".
לדעת הרב קוק דבריו של המן נכונים. אנו עם אחד למרות שאנחנו חלוקים עד כדי פירוד וקיטוב. זה נס ופלא בקיומו הנצחי של העם. בהמשך דבריו, משווה הרב את מצבו של העם היהודי למחלה. הצד החיצוני נראה רע אבל בפנים גנוז כח נפשי אדיר, שיכול להתמודד עם המחלה. הגוף יתרפא באמצעות נפש אמיצה וכבירה. המן הדגיש לאחשוורוש את הצדדים החיצוניים של האומה, שאנחנו מפוזרים ומפורדים. מנגד, אסתר שלפה את תרופת הפלא והכריזה על כינוס כל היהודים. משמעות הכינוס מוסברת על ידי שפת אמת וזו לשונו:
"…וכשיש אחדות בישראל אינו יכול אותו הרשע לשלוט בנו רק כשחסר האחדות. ולכן אמר שהם מפוזר ומפורד ויוכל לשלוט בהם. ואסתר אמרה לך כנוס. … ובכח הכינוס והקהילה נעשה הישועה".
רק אחדות יכולה להגן על עם ישראל מפני אויביו, ולכן בפורים אנו מרבים במשלוח מנות ובמתנות לאביונים, שכן דרך נתינה ואהבה נוכל להגיע לאחדות. דבריו של הרב קוק זצ"ל כאילו נכתבו בימינו. הרגשת הפירוד והקיטוב ניכרת מאד בימים אלו. שונאי ישראל מביטים בנו ומבינים שזה הזמן לתקוף ולפגוע. כדי שנוכל להמשיך ולחלוק אחד על השני, דרושה תשתית של "כנוס את כל היהודים" שמשמעותה, ההבנה שאנחנו עם אחד. כמו משפחה, אנחנו אחים. רק ההכרה בכך, יכולה להכיל את המחלוקות שבתוכנו. בתוך משפחה ניתן להתווכח, ויותר מכך, רק בתוך משפחה ניתן להגיע להבנות. המשימה שמוטלת עלינו בימים אלו היא להדגיש את היותנו אחים בתוך משפחה אחת גדולה. לאחר שבעים וחמש שנים מעת הקמת מדינת ישראל יש צורך לחדש את הברית ביננו למען עתידנו. ניתן לנצל את ימי הזיכרון והעצמאות למטרה זו ודרכם לכרות ברית חדשה בין כל חלקיה של החברה הישראלית – ברית אחים. זו משימה ארוכת טווח אבל היא תנאי הכרחי לדיאלוג ולשיח כן ואמיתי.
(תצוה -זכור תשפ"ג)