יוסף לא היה מגיע לעמדתו הבכירה בארמון פרעה אלמלא עמד בניסיון עם אשת פוטיפר. באופן פרדוכסלי, יוסף לא היה נקרא לפתור את חלום פרעה אלמלא הושלך לבית האסורים, שם התגלה כפותר החלומות של שר האופים ושר המשקים. בצעד נוסף לאחור, יוסף לא היה מגיע לבית האסורים אלמלא עמד בניסיון עם אשת פוטיפר, שהעלילה עליו. אם חלילה לא היה עומד בניסיון, היה ח"ו מאבד את עולמו כלפי שמיא, ולא היה מושלך לבית האסורים. קרוב לוודאי שאשת פוטיפר לא הייתה מספרת. יתכן והיה מסיים את חייו כעבד אנונימי בבית פוטיפר.
חכמים הצביעו על כך שעמידת יוסף בניסיון הקשה עם אשת פוטיפר הייתה נקודת המפנה ממנה עלה יוסף לגדולה. דמותו של אביו אוהבו חקוקה הייתה בתודעתו וליוותה אותו כל העת. בעת הניסיון הגדול יוסף חש את דמות אביו ואת המסר שהוא מן הסתם היה רוצה לומר לו, בצורה מוחשית וברורה יותר. הניסיון של יוסף היה קשה מנשוא, הפיתוי לחטא היה גדול. 'הבחירה הגדולה' של יוסף הייתה לגייס את כל תעצומות נפשו, לעוצמה הגדולה שנדרשה להתמודדות עם גודל הפיתוי. ה'מסר' של אביו סייע לו להכריע.
בתחילה עלה יוסף לגדולה בארמון פרעה ואח"כ בהנהגה של בית ישראל: "מידי אבירותיו של יעקב – משם זכה להיות רועה, ומשם זכה להיות באבן מאבני ישראל. 'נוהג כצאן יוסף' – קרי כצאן יוסף המנהיגים כצאנו של יוסף, אלמלא מיקרו ישראל 'צאנו של יוסף' והוא הרועה (מכאן שישראל נקראו צאנו א. ש.)" (רש"י סוטה שם).
בעיצומם של ימי החנוכה אנו מציינים גם את נקודת 'הבחירה הגדולה' של מתתיהו כהן גדול ובניו, שבחרו במרד ביוונים, למרות הקושי והסיכויים הנמוכים להצלחתו: "ויהי כאשר באו פקידי המלך עיר מודעית להעביר את העם מתורת ה' לעבודת האלילים ולזבוח להם. וילוו אליהם רבים מבני ישראל, ומתתיהו ובניו התחזקו. ויאמרו שרי המלך אל מתתיהו לאמור. הן איש נגיד ונכבד אתה בקרב עמך, וכו', לכן קרב נא אתה ראשונה, וכו'. וישא מתתיהו את קולו ויאמר. אם אמנם יסורו כל עבדי המלך גוי גוי מאלוהיו וישמעון לקולו להמיר את חוקות אבותיהם. לא כן אנכי ומשפחתי, כי לא נסור ימין ושמאל מאחרי חוקות אבותינו. חלילה לנו לשוב ממצוות ד' א-לוהינו ולהפר בריתו אתנו. וכו'. ויקנא לתורת א-לוהיו כאשר עשה פנחס לזמרי בן סלוא. וירץ אחרי כן בתוך העיר ויקרא בקול גדול ויאמר: מי האיש החרד לתורת א-לוהיו ומחזיק בבריתו – יבוא אחרי" (בתרגום המוכר: "מי ליד' אלי!", חשמונאים א' ב, תרגום פרנקל עריכה י. איזנברג). מכאן ואילך מתגלגל המרד והקרבות מול היוונים שהביאו לניצחון המופלא והניסי, ששינה את ההיסטוריה.
התבוננות בתולדותיהם של אנשים גדולים; תלמידי חכמים גדולים, ממציאים גדולים, ומנהיגים דגולים ששינו את פני החברה וההיסטוריה, נמצא ביניהם מכנה משותף. הם לא נולדו כאלה. לכל אחד מהם הייתה נקודת זמן בחייהם שבו התרחשה 'הבחירה הגדולה' של חייהם. מבחירה זו התחיל מסלול עלייתם, וממנה גם שאבו את כוחות הרצון וההתמדה העצומים שהניעו אותם בדרכם להישגים הגבוהים שהשיגו. בדרך הם נדרשו לעוד בחירות נוספות, אולם הם השתלשלו מ'הבחירה הגדולה'.
כל אדם צריך לבחור את דרכו בחייו. בנקודה מסויימת הוא אמור לבחור 'הבחירה הגדולה' שעל פיה הוא יוביל את חייו. בחירה זו אמורה להיות המפגש עם הנקודה הפנימית העצמית, המאפיינת בצורה האמתית ביותר את אישיותו, וממנה נובעות שאיפותיו וחלומותיו. רק במיצוי שלה יוכל להרגיש שהוא עושה מה שמתאים לו, ומביא לו סיפוק גדול. חיבור לנקודה הפנימית בנפש, והכרה שהוא בוחר מה שמתאים לו באמת, היא בעלת פוטנציאל עוצמתי מיוחד. בנקודה זו נמצא גם ה'רצון הפנימי'. לרצון פוטנציאל עצום, כמעט ללא גבולות, שכן 'אין דבר העומד בפני הרצון'. ובאמצעותו יוכל להוביל את חייו לגדולות. (מקץ תשע"ח)
הבחירה הגדולה
השארת תגובה