בחלום יעקב, הפותח את הפרשה, סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, ומלאכי אלקים עולים ויורדים בו. שם יעקב גם זכה להתגלות האלקית ולברכת הקב"ה; ברכת האומה והארץ- לעתיד הרחוק, וברכת הדרך והשמירה- לעתיד הקרוב.
'חלום הסולם' היה מעין 'נבואת ההכתרה' של יעקב אבינו, שבה נאמר לראשונה שזכה להתגלות אלקית. בנבואה זו מתברר 'חלום החיים' של יעקב ויעודו בחיים. זהו חזון החיים האישי של יעקב, שיכוון את חייו כמצפן. כאב השלישי מבין האבות, מידתו ה'תפארת', שבה משתלבות בצורה מאוזנת והרמונית המידות של אברהם ויצחק, ה'חסד' וה'דין' (מהר"ל ח"א חולין, עמ' ק"ח). 'יעקב איש תם', תמימות שאינה נאיביות אלא במובן של שלמות. המידה המאחדת של יעקב מחברת בין העולמות, בין שמים לארץ, בין הרוח לחומר, ובין הקודש לחול, ומביאה אותם לשלמות. "יעקב אבינו ע"ה הייתה עיקר מגמתו להראות לכל שאין שום צד מצדדי השלימות, בין הגבוהים בין הנמוכים, שלא יהיה האחד מחזק את חבירו, כשיובן יפה, וקל וחומר שלא יהיה אחד סותר את חברו" (הרב קוק זצ"ל "עין איה" שבת ל"ג. רפ"ד). זהו גם החזון של האומה הישראלית 'לתקן עולם במלכות שדי'.
חלום חייו של האדם, אליו הוא שואף, מבוסס על כח הדמיון שבנפש. הוא מאפשר לאדם שלא לצמצם את שאיפותיו למגבלות המצב בהווה, כגזירת גורל שלא ניתן לשנותה. הוא מאפשר לאדם לשאוף לגדולות ולהפליג בחלומותיו לעתיד, מעבר למגבלות הזמן של 'כאן' ו'עכשיו', ומעבר למגבלות ה'אפשר' בהווה.
האדם זקוק לחלום אישי ולחזון לחיים. הוא המצפן שעשוי לכוון את חייו ליעד משמעותי ומאתגר, שייתן תוכן ומשמעות לחייו, ולממש את הפוטנציאל הגלום בהם. בלעדיו הוא עלול להישאב לשגרת הווה ולאבד משמעות לחייו. שכן- "באין חזון יפרע עם" (משלי כט יח). חלום החיים הוא כח מניע רב עוצמה, שנותן לאדם תקווה, עניין ותעצומות נפש. הוא ממקד את האדם בהתנהלותו לרכז מולו את כל המשאבים כדי להגיע להישגים מרחיקי לכת, שגורמים לסיפוק רב, ולדעת להבחין בין העיקר לטפל, נותן לאדם השראה ואנרגיות של חיים לנוע קדימה ולהעצים את מאמציו, וכח התמודדות ללכת איתו למרות האתגרים והקשיים שבדרך. חלום החיים הוא 'אבן הבוחן' של האדם וגדלות נפשו, שמבחין בינו לבין זולתו.
מאין בא החלום הזה וכיצד ניתן להשיגו?
בחז"ל מצינו חלום שהוא "אחד משישים בנבואה" (ברכות נז ב). ומנגד מצינו ש"אין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו" (ברכות נה ב). "מה שהוא מהרהר ביום" (רש"י שם), דהיינו שבחלומותיו משתקפים מחשבותיו ודעותיו, שהוא בוחר לחשוב ולברר לעצמו בהקיץ.
כך גם ב'חלום החיים' של האדם. במקרה של יעקב זה היה חלום נבואי ממש, התגלות אלקית, שלא ביוזמתו. במקרים אחרים מגבש האדם את חלום חייו מתוך תחושה אינטואיטיבית, מקליטה של מסרים בתהליך החינוך והעיצוב האישי שלו, או מהחברה. לעיתים הוא בא מהקול הפנימי, אולם פעמים רבות הוא תלוי בבחירה. האדם נדרש לבחור לעצמו, באופן יזום, את חלום חייו ויעודו, מתוך התבוננות ותהליך בחינה מעמיק.
המבחן של האדם הוא במידה שהצליח להפוך את חלום חייו למציאות! קל יותר לחלום מאשר להגשים את החלום. מדובר במאמץ מתמשך וארוך טווח הדורש סבלנות ונחישות.
ב'מעלה הדרך' של 'הגשמת החלום' במהלך החיים ישנן תחנות רבות ונקודות החלטה ובחירה רבות. בתחנות אלה נדרשות החלטות ובחירות יזומות לא פשוטות, שבהם תלויה הצלחתו, מולם הוא נזקק לנחישות, להתמדה, ולדבקות בחלום ללא פשרות. כל אלו אינם רצף אחד, יש בהם עליות ומורדות. גם כאן נדרשת החלטה יזומה, שכשם שאין להסתחרר בשעתן של ההצלחות כך אין להתייאש בשעתן של הכישלונות. אלה שאינם מצליחים להגשים את חלום חייהם נוטים להאשים, בתסכולם, גורמים חיצוניים שהכשילו אותו. אולם האמת ניתנת להיאמר שבמקרים רבים מאד, ההצלחה והכישלון תלויים באדם עצמו. (ויצא תשע"ח)
החלום והבחירה
השארת תגובה