נהוראי
העוד אבי חי?!
לאחר נאומו המרגש של יהודה בו בזמן, שיוסף חושף את זהותו בפני אחיו הוא פונה אליהם ואומר: "העוד אבי חי"?! האם זו שאלה או שמא כוונה אחרת בדבריו. לכאורה יוסף יודע שאביו חי. עוד בהגיעם למצרים האחים אומרים ליוסף – השליט אנונימי: "וַיֹּאמְרוּ שְׁנֵים עָשָׂר עֲבָדֶיךָ אַחִים אֲנַחְנוּ בְּנֵי אִישׁ אֶחָד בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וְהִנֵּה הַקָּטֹן אֶת אָבִינוּ הַיּוֹם וְהָאֶחָד אֵינֶנּוּ" הם מדווחים דיווח מדויק מי חי ומי גורלו אינו ידוע. וכן כאשר יהודה עומד מול יוסף בנאומו הוא מזכיר את אביו מספר פעמים ואף חוזר על הצהרתו: " אֲדֹנִי שָׁאַל אֶת עֲבָדָיו לֵאמֹר הֲיֵשׁ לָכֶם אָב אוֹ אָח וַנֹּאמֶר אֶל אֲדֹנִי יֶשׁ לָנוּ אָב זָקֵן …". ולבסוף הוא מפטיר: "כִּי אֵיךְ אֶעֱלֶה אֶל אָבִי וְהַנַּעַר אֵינֶנּוּ אִתִּי פֶּן אֶרְאֶה בָרָע אֲשֶׁר יִמְצָא אֶת אָבִי". אם כן, ברור הדבר, שיוסף יודע שאביו חי. יתכן וזו הסיבה שחז"ל הבינו, שלא מדובר בשאלה אינפורמטיבית אלא בתוכחה: "אמר אבא כהן ברדלא אוי לנו מיום הדין אוי לנו מיום התוכחה יוסף קטנן של שבטים לא יכלו אחיו לענות אותו כי נבהלו מפניו …" (בראשית רבא צג י). התוכחה מופנית אל יהודה עצמו. במילים אחרות, כך אומר יוסף ליהודה: 'טול קורה מבין עיניך' אם מבקש אתה למנוע צער מאבינו כיצד העזתם למכור אותי ולצער את אבא במשך שנים רבות?
ניתן להציע הצעה נוספת ולהסביר, שאכן מדובר בשאלה אינפורמטיבית ולא בהכרח בתוכחה. במהלך נאומו של יהודה נחשף יוסף לידיעה שהיא חדשה ומרעישה עבורו. עד כה, יוסף הבין מהאחים שגורלו אינו ידוע. אולם במהלך נאומו של יהודה שומע יוסף אחרת: "וַיֹּאמֶר עַבְדְּךָ אָבִי אֵלֵינוּ אַתֶּם יְדַעְתֶּם כִּי שְׁנַיִם יָלְדָה לִּי אִשְׁתִּי וַיֵּצֵא הָאֶחָד מֵאִתִּי וָאֹמַר אַךְ טָרֹף טֹרָף …". מעתה יוסף מבין שאביו סבור שהוא מת. יהודה טוען בפניו, שאם בנימין לא ישוב לחיק המשפחה אביו עלול למות. אם החשש נכון שואל יוסף את אחיו – אבא חי?! כוונתו בשאלה להעלות ספק באמינותם אם לדבריהם, אביו ימות ברגע שבנימין לא ישוב יתכן וכבר יעקב אביו מת ברגע שהתבשר שהוא נטרף. נראה שכך פירש הספורנו: "העוד אבי חי. אי אפשר שלא מת מדאגתו עלי". זאת ועוד, יוסף חושש שאביו סבור שנטרף כי אחיו שיקרו בעת שבישרו לו על היעלמותו. אם כן, שמא יהודה אינו דובר אמת גם כעת ביחס לאביו וכל העלאת החשש, שהאב ימות מטרתה לאלץ אותו לשחרר את בנימין, ובאמת יעקב אביו מת ברגע שהתבשר שנטרף. יוסף שואל ומבקש לדעת את האמת אודות אביו אבל אחיו קולטים מסר אחר. הם מצדם סבורים שהוא מבקש להוכיח אותם. זו דוגמא קלסית לדינמיקה בין אנשים. פעמים משפט סתמי שנזרק בחלל החדר, שאין בו כל כוונה לתוכחה יכול לעורר רגשי אשמה. 'על ראש הגנב בוער הכובע' ללא כל כוונה יכולה להתרחש תוכחה סמויה ובכוחה להביא לשינוי משמעותי בחייו של אדם. כך גם האחים הבינו טוב יותר את חומרת המעשה ברגע ששמעו את השאלה: "העוד אבי חי", ומכאן מתחיל תהליך הפיוס. (ויגש תשע"ח)
העוד אבי חי?!
השארת תגובה