לאחר 75 שנים התבגרנו, צפו בעיות חדשות, הדמוגרפיה השתנתה וכיום יש צורך בחידוש החוזה החברתי של החברה הישראלית
הרב מאיר לֵיבּוּשׁ (המלבי"ם) מקדים ומסביר את ההבדל בין ברית סיני לברית מואב וזו לשונו: "להבנת הפרשה נקדים ההבדל שבין ברית הר חורב, שהוא מעמד הר סיני, ובין ברית ערבות מואב. והוא כי במעמד הר סיני לא היה ההתעוררות מצד בני ישראל לקבל התורה אלא מצד ה' ששלח את משה להגיד להם דברים טובים, וה' נראה להם בהר סיני בקולות וברקים וענן כבד, שתהיה נשרשת בהם היראה… אבל ברית ערבות מואב, שהיה אחרי שאמר משה כל דברי התורה שכתבנו לעיל, שנתלהבה נפשם להתדבק בה', וקבלו על נפשם, בחשק נפלא לקבל כל התורה, וע"י התעוררותם הבטיחם ה' כל הדברים שהבטיח להם מקודם בהר סיני, ולכן אצלם תהיה השמיעה קודם המעשה שהשמיעה היא ההבנה. שכן דרך העושה מאהבה כשישמע צווי מאוהבו הוא משתדל לדעת תכלית חפץ אוהבו המצוה…".
לדבריו, ברית סיני נכרתה בתחילת הדרך, לאחר שעם ישראל יצא ממצרים, ולכן היה צורך עדיין בברית שמלווה בקולות וברקים, וכריתת הברית נעשתה מיראה מפני ה'. ברית ערבות מואב נעשתה לאחר שעם ישראל הלך במדבר בארץ לא זרועה במשך ארבעים שנה. ההנהגה הנסית העצימה את הקשר בין ישראל להקב"ה. ברית מואב נעשתה מתוך שותפות מלאה ולכן, זו ברית שנכרתה מתוך אהבה גדולה להקב"ה.
אחת מאבני היסוד של הברית במואב היא הבחירה החופשית – "ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המות ואת הרע" (דברים ל, טו). הרמב"ם מגדיר את הבחירה החופשית כאחד מעמודי התווך של עולם המצוות, ובלשונו: "ודבר זה עיקר גדול הוא והוא עמוד התורה והמצוה שנאמר ראה נתתי לפניך היום את החיים" (רמב"ם הל' תשובה ה,ג). מו"ר הרב ליכטנשטיין זצ"ל הסביר באופן דומה את הצורך לצוות על הבחירה החופשית דווקא בברית מואב. לדעתו, מעמד הר סיני היה מלווה בברקים ורעמים, וישראל הגיעו למעמד זה מתוך ההשראה של יציאת מצרים, וכדברי חז"ל: 'ראתה שפחה מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי' (מכילתא רבי ישמעאל פר' בשלח) בשל עוצמת המעמד לא היה מקום לבחירה חופשית, שכן לא היה ניתן לסרב וכדברי חז"ל: 'כפה עליהם הר כגיגית' (שבת פח ע"א). כאשר ישנה נאמנות מוחלטת להקב"ה אין צורך בבחירה. לעומת זאת, ברית מואב נכרתה בצורה טבעית ללא ברקים ורעמים. ברית זו נכרתה לאחר נאום ארוך של משה ולא נזקקו לשמוע את קולו של הקב"ה. כריתת ברית במעמד זה היתה טבעית לחלוטין, ולכן היא גם נעשתה מתוך בחירה חופשית מוחלטת. זו היתה ההזדמנות והשעה הנכונה להדגיש את הבחירה החופשית בפני העם. ברית מואב, אם כן, היא התפתחות טבעית ישירה מברית סיני.
דומה שניתן לקשור זאת גם לימינו. עם קום המדינה החוזה החברתי שלנו היה על בסיס מגילת העצמאות, והוא החזיק מעמד שנים רבות. לאחר 75 שנים התבגרנו, צפו בעיות חדשות, הדמוגרפיה השתנתה וכיום יש צורך בחידוש החוזה החברתי של החברה הישראלית. לא ניתן לסמוך רק על החוזה הישן אלא יש צורך לחדש אותו, לרענן אותו בהתאם לתקופה שבה אנו חיים, ולהתאים אותו לאתגרים החדשים העומדים בפנינו.
(ניצבים וילך תשפ"ג)