דווקא הניסיונות ורגעי המשבר, שבזמן אמת נראו קשים מנשוא, מתגלים לאחר זמן כצמתים מכוננים בחיינו
חיינו מלאים בניסיונות. כל אחד וניסיונותיו, כל אחד והתמודדויותיו.
השאלה היא לא האם נידרש לעמוד בניסיונות השונים, אלא כיצד נעמוד בהם ומה בעצם מטרתם?
קריאת התורה בראש השנה עוסקת בניסיון הגדול של אבי האומה אברהם אבינו- ניסיון העקדה. תשובתו של אברהם לקב"ה הסתכמה במילה אחת- הִנֵּנִי, מילה שהפכה להיות מכוננת ואבן יסוד בגישת האדם לניסיונות השונים הפוקדים אותו.
'הִנֵּנִי', אמרו חז"ל, זו מילה שבאה ממקום של ענווה, וממקום של מוכנות לקבלת הדין, השליחות והניסיון.
פרשנים והוגי דעות רבים לאורך הדורות עסקו בסוגיה הזו של הניסיונות ועל ייעודו ומטרתו של הניסיון. הם שאלו האם הניסיון הוא מצד המנסה שרוצה לבדוק ולבחון האם האדם יעמוד בניסיון, או שהמנסה יודע כיצד המנוסה יתנהג ומטרת הניסיון היא לגלות לאדם ולעולם כוחות ודברים שאלמלא הניסיון הם לא היו מודעים לקיומם ולעוצמתם של הכוחות הללו.
שלוש גישות יסוד רווחו בחז"ל בבואם לעסוק בנושא הניסיונות.
יש שאמרו שמטרת הניסיון היא להוציא מהאדם כוחות של תפילה מעומק הלב. כל מי שישב בחדר המתנה בבית החולים ליד חדר הניתוח בו נותח מישהו מיקיריו בניתוח מסובך ומסוכן, יודע ומבין על מה מדובר. בשעות שכאלו האדם מוצא ומוציא מתוכו כוחות של תפילה, בקשה וזעקה, דברים שאינם באים לידי ביטוי בשגרת היום יום.
יש שאמרו, כדוגמת הרמב"ם בספרו 'מורה נבוכים', שמטרת הניסיון היא להציב לעולם מודל לחיקוי והשראה, ודוגמא כיצד מתגברים על קשיים ועומדים בניסיונות. כאשר האדם רואה מישהו שמצליח להתגבר על קשיים, ולצאת מועצם ומחוזק מהניסיון, הדבר מהווה מופת והשראה לרבים.
יש שאמרו, כדוגמת הרמב"ן, שמטרת הניסיון היא שהאדם יגלה איזה כוחות אדירים יש בו, כוחות שלא באים לידי ביטוי בימים רגילים, והאדם מוצא את הכוחות הללו שגנוזים בו רק כאשר הניסיון מחייב אותו להוציא מן הכוח אל הפועל את הכוחות הללו.
רבים האנשים, אשר מתבוננים במבט לאחור על חייהם, ומגלים כי דווקא הניסיונות ורגעי המשבר, שבזמן אמת נראו קשים מנשוא, מתגלים לאחר זמן כצמתים מכוננים בחייהם, וכרגעים שמהם צמחו חוסן והעצמה אישית גדולה.
אל השנה החדשה אנו נכנסים לאחר שנה מלאה בניסיונות מסוגים שונים ברמה הפרטית והרמה החברתית-לאומית. אנו מלאי תקווה ותפילה שהניסיונות הללו יחזקו, יעצימו ויחסנו אותנו כיחידים וכאומה, ויובילו אותנו למקום טוב יותר במעגלי החיים שלנו.
כדי שזה יקרה, מילת המפתח היא הִנֵּנִי. מילה המביעה נכונות להתמודד, ביטחון ותקווה להצליח לעמוד בניסיונות, ובעיקר מילה שבאה ממקום של ענווה ואמונה בכוחנו לצלוח את כל האתגרים, לעמוד בהם בכבוד, ולהאמין שב"ה דווקא הניסיונות והאתגרים הללו ירוממו אותנו ואת המציאות כולה למקום טוב יותר.
שנה טובה ומבורכת.
(ראש השנה תשפ"ד)