שאלה: כוח של חמישה לוחמים מצוי בעמדה קדמית על גבול הצפון. משיקולים מבצעיים, הכוח שוהה בשטח, ולא במוצב או במחנה, ועל כן אין כל אפשרות להציב במקום גנרטור שיאפשר הפעלת אמצעי חימום. הקור קיצוני, ונשאלה השאלה האם מותר להבעיר אש בשבת כדי להתחמם?
תשובה: שאלה זו תלויה בראש ובראשונה במציאות בשטח. מי שלא נמצא עם הלוחמים, וחווה את קיצוניות הקור ואת השפעתו על הפעילות המבצעית – יתקשה להשיב כהלכה לשאלה. על כן, נדרשת במקרה כזה התייעצות עם המפקד בשטח ועם הרב הגדודי המצוי עם הלוחמים, כדי לעמוד מקרוב על היכולת לתפקד גם בלי להבעיר אש או להפעיל אמצעי חימום אחרים.
לגופו של עניין, נאמר בגמרא (שבת דף קכ"ט, עירובין דף ע"ט) שמותר להבעיר אש בשבת לצורך חולה שיש בו סכנה או לצורך יולדת שסובלים מקור. הנחה פשוטה היא, שהשמירה על חום הגוף הינה חלק מהותי מן הרפואה, וכך נפסקה ההלכה בשולחן ערוך (או"ח שכ"ח י"ח, ש"ל ו').
כמובן, חיילים המצויים בשטח אינם חולים (ברוך ה'!), אולם כלל גדול קבעו הפוסקים (מרדכי שבת ר"נ; חיי אדם ס"ב י'; ועוד רבים) ש"הכל חולים אצל צינה". כלומר, גם אדם בריא לחלוטין, הופך לחולה שאין בו סכנה בתנאי קור קיצוניים. לדעת פוסקים רבים, הדבר מתיר לבקש מאינו יהודי להבעיר אש בשבת בתנאי קור קיצוניים. רבים מן הפוסקים כתבו שכך נהגו לכתחילה, וכתב על כך בספר ערוך השולחן (או"ח רע"ו י"ב): "במדינות הצפוניות שהקור גדול בימות החורף הדבר פשוט שהכל חולים אצל צינה גדולה כזו ואומר לאינו יהודי ועושה… והמחמיר בזה אינו אלא מן המתמיהין".
לאור האמור, מסתבר שגם בנידון שאלתנו, אם ישנה אפשרות לבקש מחייל שאינו יהודי להבעיר אש – הדבר מותר ללא ספק.
מסתבר, שעל דרך זו ניתן להתיר בתנאים כאלה להשתמש גם ב"שקיות חימום". השימוש בשקיות החימום אינו אסור מן התורה. עם פתיחת השקית, מתחוללת ריאקציה כימית שיוצרת חום. לדעת פוסקים רבים, האיסור ההלכתי בכך הוא איסור "מוליד". בדברי חז"ל מצאנו שאסרו פעולות שונות, כגון המסת קרח והפיכתו למים או בישום בגד בריח טוב, מכוח איסור זה של מוליד, ורש"י (שבת דף נ"א) כתב על כך שהדבר "דומה למלאכה" – דומה, אך אינו מלאכה גמורה.
לפיכך, אף שלאדם פרטי בביתו אסור להשתמש בשקית חימום בשבת, הרי שכאשר מדובר בחיילים הנמצאים בתנאי שדה, ומזג האוויר קר, השימוש בשקית חימום מותר (המקורות לכך – בתורת במחנה, פרק ל"ז תשובה ח').
כאשר אין אפשרות להסתייע באינו יהודי, וגם שקיות החימום אינן מספקות, יש מקום לשקול גם הבערת אש של ממש. כמובן, יש לעשות מאמץ ולהבעיר את האש מערב שבת, עם כמות מספקת של חומרי בעירה שתחזיק למשך השבת. אך אם נדרש להוסיף חומרי בעירה בשבת, והקור קיצוני ברמה כזאת שאינה מאפשרת את הפעילות המבצעית, הדבר מותר.
על דרך זו, גם חיילים המצויים במוצב קדמי בתנאי קור קיצוניים, ואמצעי החימום שהופעלו מערב שבת – כבו, מותר יהיה להדליק אותם בשבת גם אם מדובר על אמצעי חימום שיש בהם גוף חימום מתכתי שהבערתו אסורה מן התורה. גם במצבים כאלה נדרש להשתדל ולהקל מן האיסור, ועל כן יוסיפו חומרי בעירה או יפעילו את אמצעי החימום, בדרך של "שניים שעשאוה" או "בשינוי", ובכך יימנעו מאיסור תורה.