אין זה פשוט לשאוף להיות איש אמת. איש אמת אינו רק זה שאינו משקר במובן המקובל של המלה. איש אמת הוא זה שאינו חי בזיוף משום סוג שהוא – אין הוא מדבר אחד בפה ואחד בלב; הוא אינו מתבייש מפני המלעיגים ומתנהג באופן שהוא מאמין יש שלנהוג בו; בשעת ויכוח הוא אינו מצייר את טענת יריבו באופן קריקטוריסטי כדי שיהיה לו נוח לתקוף אותה, כי אם הוא משקיע את מלוא המאמץ לצייר את עמדת יריבו בדיוק כפי שהוא היה רוצה שיציגו אותה (ולאחר מכן הוא רשאי לחלוק עליה במלוא עוזו); איש אמת שואף לא להחניף לאיש, כי אם להיות בעל מורא מפני האמת בלבד; איש אמת אינו מתחכם ואינו מכיר במושגים כמו "שקר לבן" או "אבק שקר"; בשעה שהשואף לאמת נאלץ לדבר על בני אדם אחרים הוא טורח לא לנפח ולא לטשטש בין עובדות לפרשנות ולא להסית ולא להקצין, כי אם להיות נאמן למה שהוא מבקש לומר; בשעה שהוא שומע דברים מפי אחרים יודע איש אמת לא להתייחס לדברים ששמע כאל עובדה אלא כאל סיפור, המורכב מעובדות אובייקטיביות ומפרשנות של המספר כאחד, ועל כן הוא מקפיד לברר את העובדות; איש אמת לא יאמר לעולם כי הוא יודע דבר מה עובדתי בשעה שעובדה זו לא נודעה לו; איש אמת אינו נמנע מלעמוד לצד הנרדפים והעשוקים על אף הפיתוי לעמוד לימין בעלי העוצמה והשררה; איש אמת אינו רואה חילול השם בטיהור המחנה כי אם להפך – האמירה שעדיף בעיני שמיים לכסות על עוול כדי שלא יאמרו דבר מה רע על הקב"ה ועל נאמניו היא חילול השם היותר גדול.
אין זה פשוט לשאוף להיות איש אמת בשל העובדה כי לא תמיד מותר להיות נאמנים לאמת המוחלטת. יעקב אבינו עליו השלום לימד אותנו את הדברים גם בפרשת השבוע הזאת וגם בבאה – דווקא הוא, שתורת הסוד ביארה כי מידתו היא מידת האמת וזו משמעות הכתוב "תתן אמת ליעקב", מוצא עצמו לא פעם נוהג במנהג "עם נבר תתבר" ועליו נאמר "בא אחיך במרמה ולקח את ברכתך". ההלכה חייבה לא אחת לסטות ממידת האמת ולהעדיף את השלום על פניה, ועל כך למדנו בפרשת השבוע הקודמת, בשעה שריבונו של עולם עצמו שינה מפני השלום, וציטט את דברי שרה אמנו בצורה שונה – היא אמרה "ואדני זקן" ודבריה שונו ל "ואני זקנתי".
פעמים רבות עומדת בפני השואף להיות איש אמת דילמה לא פשוטה, בה עומדים זה מול זה שתי מידות חשובות ומרכזיות – האמת והשלום, ואת שתיהן הוא אוהב כמאמר הנביא, אך בפועל הוא יכול להביא רק אחת מהן לידי ביטוי. עצם הקביעה כי העולם עומד על האמת הדין והשלום מלמדת כי פעמים נמצא את המידות סותרות האחת את השניה, ולעיתים יש צורך להכריע.
ברם, דילמות אלו אינן באו להסיר את חובת החתירה לאמת ואת מרכזיותה. העובדה כי לעיתים דברים מסובכים אינה פותרת את המגמה הכללית של יצירת חברת אמת. חברה בה מלה זו מלה, קביעת שעה היא קביעת שעה, עמדה של היום אינה מתחלפת בזו של מחר, תביעות מן האחר הן תביעות גם מהצד שלך וקשוט עצמך קודם שתקשוט אחרים. למעלה מכך, זו חברת אמת בה אתה יכול לרכוש מכונית בלא חשש כי מסתירים ממך דבר, ולהיכנס למערכת שידוכין כאשר אתה יודע כי הכל ייאמר במסגרתה (גם אם הדבר ייקח מעט זמן ולא הכל יבוא לידי ביטוי בפגישה הראשונה). חברת אמת היא גם חברה בו אין אדם בוש לומר דברי אמת – שטעה, שסרח, שנכשל – והחברה פתוחה לשמוע את דברי האמת שבדבריו ולמחול לו, ואף להעריך את יכולתו לומר את האמת. זו דרכו של יעקב אבינו עליו השלום – תתן אמת ליעקב, ולוואי ותתן לנו בניו את היכולת ללכת בדרכו.
(תולדות תשס"ה)